Starobylé vesmírné skály mohou být klíčem k záhadě obřích sopek na Marsu

Jak možná víte, na Marsu se nacházejí dosud největší objevené vulkány. Nejmajestátnější z nich je jednoznačně Olympus Mons, vedle kterého by i náš Mount Everest vypadal jako krtinec – tyčí se totiž do výšky neuvěřitelných 22 kilometrů a jeho šířka činí cca 640 kilometrů.

Kromě Olympus Mons na Rudé planetě naleznete další tři sopky vysoké přes 10 kilometrů.

Jelikož Mars je relativně malý, první snímky těchto vulkánů vědce překvapily. Z čeho jsou, kdy vybuchly poprvé, kdy byly aktivní naposledy, proč tak vyrostly…? Spousta otázek, málo odpovědí.

Odborníkům se nyní podařilo získat přes 100 vzorků marsovské horniny, která se na Zemi dostala ve formě meteoritů. Plyny, které jsou uvnitř nich uvězněné, přesně odpovídají skladbě atmosféry, jak ji zaznamenaly sondy Viking a Curiosity. Meteority byly vyvržené do vesmíru přes zhruba 11 miliony lety v důsledku dopadu asteroidu na vulkán.

Z výsledků analýzy plyne, že dotyčné meteority vznikly před 1,3 miliardy až 1,4 miliardy let při nejméně čtyřech erupcí, ke kterým došlo v průběhu 90 milionů let. To je velmi dlouhá doba – pozemské sopky bývají zpravidla aktivní jen několik milionů let.

Pokud ovšem mluvíme o vulkánu, který může byt vysoký až 10 kilometrů, představuje to pomerně krátký úsek jeho historie (asteroid mu vlastně jen trošku „poškrábal“ povrch). Odborníci dokázali vypočítat, že rostl mimořádně pomalu – asi tisíckrát pomaleji než sopky na Zemi. Ale proč tak dlouho?

Ohromující velikost marsovských vulkánů je mj. důsledkem toho, že Rudá planeta postrádá aktivní deskovou tektoniku. Erupce tedy nemůže ukončit pohyb tektonických desek, který suchozemské sopky za normálních okolností odřízne od zdrojů magmatu.

Výše uvedené poznatky jsou v souladu s dřívějšími závěry, dle kterých vulkány na Marsu začaly vybuchovat asi před 3,5 miliardami let. Tím ale badatelé neskončili. Díky satelitním snímkům NASA se jim podařilo najít potenciální zdroj studovaných vzorků. Jde o zatím nepojmenovaný kráter, který se nachází 900 kilometrů od vrcholku sopky Elysium Mons.

Zdroj: The Conversation, Foto: NASA