Stephen Hawking a další světoznámí fyzici ostře vystoupili na obranu inflační teorie

V únorovém vydání Scientific American tři fyzici tvrdě zkritizovali takzvanou inflační teorii – tedy myšlenku, podle které se vesmír krátce po svém vzniku rozšířil jako balón. Ve svém článku dokonce uvedli, že se nejedná o vědu, neboť tento model „nemůže být pomocí vědecké metody hodnocen“.

Tím ovšem pořádně naštvali Stephena Hawkinga, Lisu Randall, Leonarda Susskinda a cca 30 dalších odborníků, kteří reagovali otevřeným dopisem pro totožný magazín. A ani trochu si nebrali servítky.

Zajímavé je, že členem výše zmíněné trojice je i jistý Paul Steinhardt, který společně s Alanem Guttem (autor inflační teorie) a Andrejem Lindem v roce 2002 obdržel prestižní Diracovu cenu za rozvoj konceptu inflace v kosmologii. Později ale obrátil o 180 stupňů.

Na změně názoru samozřejmě není nic špatného. Hawkinga a spol. ale nejvíc vytočil právě výrok, dle kterého inflační teorie nemá s vědou nic moc společného, protože ji nelze empiricky testovat.

Jejich hlavním argumentem je, že inflační teorie je založena na mnoha modelech, z nichž některé jsou sice dosud nevyřešené, ale jiné během uplynulých cca 37 let poskytly korektní a zcela testovatelné předpovědi – například tu, která se týkala tvaru vesmíru.

„Je naprostou pravdou, že existují důležité nezodpovězené otázky, kterým inflačním paradigma čelí, ale správnou reakcí v této situaci je buď snažit se je zodpovědět, nebo přejít k práci na něčem jiném (což je naprosto seriózní varianta). Ne však tvrdit, že tyto otázky jsou principiálně nezodpověditelné a proto daná oblast není součástí vědy,“ argumentuje jeden ze signatářů dopisu Sean Caroll.

Poznámka: celý původní článek si v případě zájmu můžete přečíst zde, otevřený dopis zde a reakci na něj zde.

Zdroj: Gizmodo, Foto: NASA