Vesmír | Fyzika

Stephen Hawking a další světoznámí fyzici ostře vystoupili na obranu inflační teorie

V únorovém vydání Scientific American tři fyzici tvrdě zkritizovali takzvanou inflační teorii – tedy myšlenku, podle které se vesmír krátce po svém vzniku rozšířil jako balón. Ve svém článku dokonce uvedli, že se nejedná o vědu, neboť tento model „nemůže být pomocí vědecké metody hodnocen“.

Tím ovšem pořádně naštvali Stephena Hawkinga, Lisu Randall, Leonarda Susskinda a cca 30 dalších odborníků, kteří reagovali otevřeným dopisem pro totožný magazín. A ani trochu si nebrali servítky.

Zajímavé je, že členem výše zmíněné trojice je i jistý Paul Steinhardt, který společně s Alanem Guttem (autor inflační teorie) a Andrejem Lindem v roce 2002 obdržel prestižní Diracovu cenu za rozvoj konceptu inflace v kosmologii. Později ale obrátil o 180 stupňů.

Na změně názoru samozřejmě není nic špatného. Hawkinga a spol. ale nejvíc vytočil právě výrok, dle kterého inflační teorie nemá s vědou nic moc společného, protože ji nelze empiricky testovat.

Jejich hlavním argumentem je, že inflační teorie je založena na mnoha modelech, z nichž některé jsou sice dosud nevyřešené, ale jiné během uplynulých cca 37 let poskytly korektní a zcela testovatelné předpovědi – například tu, která se týkala tvaru vesmíru.

„Je naprostou pravdou, že existují důležité nezodpovězené otázky, kterým inflačním paradigma čelí, ale správnou reakcí v této situaci je buď snažit se je zodpovědět, nebo přejít k práci na něčem jiném (což je naprosto seriózní varianta). Ne však tvrdit, že tyto otázky jsou principiálně nezodpověditelné a proto daná oblast není součástí vědy,“ argumentuje jeden ze signatářů dopisu Sean Caroll.

Poznámka: celý původní článek si v případě zájmu můžete přečíst zde, otevřený dopis zde a reakci na něj zde.

Zdroj: Gizmodo, Foto: NASA

Diskuze (4) Další článek: Microsoft rozšiřuje podporu Linuxu ve Windows 10, přidává SuSE a Fedoru

Témata článku: Věda, Vesmír, Fyzika, Stephen Hawking, Stephen, Linda, Princeton, Původní článek, Lisa, Uplynulý rok, Fyzik, FAQ, Cosmo, Angry, Leonardo, Randall, Moc společného, Inflace, Svět, Scientific American, Hlavní argument, Poznámka, Správná reakce, Hawking, Dopis

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?