Stephen Hawking a další světoznámí fyzici ostře vystoupili na obranu inflační teorie

V únorovém vydání Scientific American tři fyzici tvrdě zkritizovali takzvanou inflační teorii – tedy myšlenku, podle které se vesmír krátce po svém vzniku rozšířil jako balón. Ve svém článku dokonce uvedli, že se nejedná o vědu, neboť tento model „nemůže být pomocí vědecké metody hodnocen“.

Tím ovšem pořádně naštvali Stephena Hawkinga, Lisu Randall, Leonarda Susskinda a cca 30 dalších odborníků, kteří reagovali otevřeným dopisem pro totožný magazín. A ani trochu si nebrali servítky.

Zajímavé je, že členem výše zmíněné trojice je i jistý Paul Steinhardt, který společně s Alanem Guttem (autor inflační teorie) a Andrejem Lindem v roce 2002 obdržel prestižní Diracovu cenu za rozvoj konceptu inflace v kosmologii. Později ale obrátil o 180 stupňů.

Na změně názoru samozřejmě není nic špatného. Hawkinga a spol. ale nejvíc vytočil právě výrok, dle kterého inflační teorie nemá s vědou nic moc společného, protože ji nelze empiricky testovat.

Jejich hlavním argumentem je, že inflační teorie je založena na mnoha modelech, z nichž některé jsou sice dosud nevyřešené, ale jiné během uplynulých cca 37 let poskytly korektní a zcela testovatelné předpovědi – například tu, která se týkala tvaru vesmíru.

„Je naprostou pravdou, že existují důležité nezodpovězené otázky, kterým inflačním paradigma čelí, ale správnou reakcí v této situaci je buď snažit se je zodpovědět, nebo přejít k práci na něčem jiném (což je naprosto seriózní varianta). Ne však tvrdit, že tyto otázky jsou principiálně nezodpověditelné a proto daná oblast není součástí vědy,“ argumentuje jeden ze signatářů dopisu Sean Caroll.

Poznámka: celý původní článek si v případě zájmu můžete přečíst zde, otevřený dopis zde a reakci na něj zde.

Zdroj: Gizmodo, Foto: NASA

Diskuze (4) Další článek: Microsoft rozšiřuje podporu Linuxu ve Windows 10, přidává SuSE a Fedoru

Témata článku: Vesmír, Věda, Fyzika, Stephen Hawking, Uplynulý rok, Leonardo, Inflace, SVE, Lisa, Svět, Stephen, Cosmo, Hlavní argument, Princeton, Původní článek, Otevřený dopis, Správná reakce, Gizmodo, OST, Angry, Randall, FAQ, Scientific American, Poznámka, Hawking

Apple Watch Ultra jsou hodinky pro sváteční dobrodruhy. Nabízí toho hodně, ale brzdí je výdrž baterie

** Vyzkoušeli jsme dosud nejvybavenější a největší hodinky od Applu ** Hodí se pro náročné sporty i běžné použití ** Nejnáročnější uživatele však bude stále limitovat výdrž baterie

PreviewApple WatchVideo

Počítače Apple z druhé ruky. Jak na nákup bazarového jablka

Ať už vybíráte první Mac, nebo chcete starší nahradit novějším, pak bude bazarový nákup lákavou variantou. Problémem ale bude především nedostatek kusů ve vhodných konfiguracích.

MacBookTipyApple