Vesmír | Fyzika

Stephen Hawking a další světoznámí fyzici ostře vystoupili na obranu inflační teorie

V únorovém vydání Scientific American tři fyzici tvrdě zkritizovali takzvanou inflační teorii – tedy myšlenku, podle které se vesmír krátce po svém vzniku rozšířil jako balón. Ve svém článku dokonce uvedli, že se nejedná o vědu, neboť tento model „nemůže být pomocí vědecké metody hodnocen“.

Tím ovšem pořádně naštvali Stephena Hawkinga, Lisu Randall, Leonarda Susskinda a cca 30 dalších odborníků, kteří reagovali otevřeným dopisem pro totožný magazín. A ani trochu si nebrali servítky.

Zajímavé je, že členem výše zmíněné trojice je i jistý Paul Steinhardt, který společně s Alanem Guttem (autor inflační teorie) a Andrejem Lindem v roce 2002 obdržel prestižní Diracovu cenu za rozvoj konceptu inflace v kosmologii. Později ale obrátil o 180 stupňů.

Na změně názoru samozřejmě není nic špatného. Hawkinga a spol. ale nejvíc vytočil právě výrok, dle kterého inflační teorie nemá s vědou nic moc společného, protože ji nelze empiricky testovat.

Jejich hlavním argumentem je, že inflační teorie je založena na mnoha modelech, z nichž některé jsou sice dosud nevyřešené, ale jiné během uplynulých cca 37 let poskytly korektní a zcela testovatelné předpovědi – například tu, která se týkala tvaru vesmíru.

„Je naprostou pravdou, že existují důležité nezodpovězené otázky, kterým inflačním paradigma čelí, ale správnou reakcí v této situaci je buď snažit se je zodpovědět, nebo přejít k práci na něčem jiném (což je naprosto seriózní varianta). Ne však tvrdit, že tyto otázky jsou principiálně nezodpověditelné a proto daná oblast není součástí vědy,“ argumentuje jeden ze signatářů dopisu Sean Caroll.

Poznámka: celý původní článek si v případě zájmu můžete přečíst zde, otevřený dopis zde a reakci na něj zde.

Zdroj: Gizmodo, Foto: NASA

Diskuze (4) Další článek: Microsoft rozšiřuje podporu Linuxu ve Windows 10, přidává SuSE a Fedoru

Témata článku: Vesmír, Věda, Fyzika, Stephen Hawking, Scientific American, Linda, Dopis, Otevřený dopis, Leonardo, Původní článek, Poznámka, Princeton, Inflace, FAQ, Angry, Teorie, Gizmodo, Stephen, Hlavní argument, Fyzik, Moc společného, Cosmo, Uplynulý rok, Lisa, Svět

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

** Chcete na svém počítači vyzkoušet jiný operační systém? ** Jednoduchá cesta vede přes virtualizaci ** Přinášíme pět nejlepších programů virtualizaci operačních systémů

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně