Věda | Mozek

Stimulace mozku stejnosměrným proudem urychluje učení o 40 %

Vědci z HRL Laboratories, LLC popsali postup neinvazivní transkraniální stimulace stejnosměrným proudem mozku, při které lze urychlit proces asociativního učení. Tuto metodu následně vyzkoušeli u makaků, kteří dosáhli o 40 % lepších výsledků v testech.

Transkraniální stimulace stejnosměrným proudem (tDCS) je metoda stimulace neuronů, při které se používá stejnosměrný proud. Už dřívější testy ukázaly souvislost mezi touto metodou a zvýšením různých kognitivních schopností u zdravých lidí.[1] Koncept stimulace proudem ve své nejzákladnější formě existuje více než 100 let. První experimenty s tDCS prováděl již Luigi Galvani a Alessandro Volta ve svých výzkumech zdrojů elektřiny u zvířecích buněk koncem 18. století. Giovanni Aldini, synovec Galvaniho, testoval techniku tDCS při zlepšování nálad melancholických pacientů[2].

Nová metoda publikovaná 23. října 2017 ve vědeckém časopise Current Biology se zaměřuje na konkrétní místa mozku, kde se dá podle dopředu predikovat vznik paměťové stopy a tato místa po dobu jejího utváření se stimulují 2 mA stejnosměrným proudem.

„Vlastně jsme napodobili dřívější experimenty, ale na rozdíl od stimulace celého mozku, nebo jen jeho části, jsme se zaměřili na specifická místa, konkrétní neurony, a ty jsme oproti jiným studiím stimulovali jen po krátkou dobu, méně než jednu sekundu.“ řekl vedoucí týmu Dr. Praveen K. Pilly.

Průměrně makakům trvalo 15 sekund, než si vytvořili novou asociaci, ale jen 2 sekundy, pokud měli podobnou asociaci z minula. Nestimulované opice potřebovaly průměrně 22 pokusů, stimulované jen 12.

Výzkum byl prováděn ve spolupráci s McGillovou univerzitou v Montrealu a Soterix Medical z New Yorku. Studii samotnou sponzoroval program Restoring Active Memory (RAM), který patří pod Defense Advanced Research Project Agency (DARPA).

Kromě samotného procesu učení se předpokládá, že tDCS může být užitečný při léčbě deprese, Parkinsonovy nemoci nebo chronické bolesti. Dr. Pilly tvrdí, že pokud se podaří získat schválení FDA pro výrobu zařízení pracujících na principu tDCS pro veřejnost, může se „přístroj na urychlení učení“ objevit na trhu do 5 až 10 let.

Diskuze (12) Další článek: Blokování hazardních webů vázne. Přesto si ministerstvo nový zákon pochvaluje

Témata článku: Věda, Výzkum, Mozek, Current biolog, Alessandro Volta, Specifické místo, Zdravý člověk, Dobrý výsledek, Montreal, Chronická bolest, Celý mozek, M/s, Krátká doba, První experiment, Opice, Vědecký časopis, Metoda, New York, Parkinson, Stejnosměrný proud, Mela, Stimulace, Proud

Neuronová síť WaveNet už mluví i slovensky. Google se bojí falšování reality

** Brzy nerozpoznáme hlasovou syntézu od skutečnosti ** Ruku v ruce s tím se objeví i pokusy o manipulaci reality ** Google před tím nyní varuje

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní

Galerie: Srovnali jsme estetický Linux a Windows 10. Který z desktopů je hezčí?

** Linuxový Elementary OS se inspiruje v Apple macOS ** Microsoft Windows 10 jde vlastní cestou ** Který z desktopů je hezčí? Prohlédněte si galerii