Stimulace mozku stejnosměrným proudem urychluje učení o 40 %

Vědci z HRL Laboratories, LLC popsali postup neinvazivní transkraniální stimulace stejnosměrným proudem mozku, při které lze urychlit proces asociativního učení. Tuto metodu následně vyzkoušeli u makaků, kteří dosáhli o 40 % lepších výsledků v testech.

Transkraniální stimulace stejnosměrným proudem (tDCS) je metoda stimulace neuronů, při které se používá stejnosměrný proud. Už dřívější testy ukázaly souvislost mezi touto metodou a zvýšením různých kognitivních schopností u zdravých lidí.[1] Koncept stimulace proudem ve své nejzákladnější formě existuje více než 100 let. První experimenty s tDCS prováděl již Luigi Galvani a Alessandro Volta ve svých výzkumech zdrojů elektřiny u zvířecích buněk koncem 18. století. Giovanni Aldini, synovec Galvaniho, testoval techniku tDCS při zlepšování nálad melancholických pacientů[2].

Nová metoda publikovaná 23. října 2017 ve vědeckém časopise Current Biology se zaměřuje na konkrétní místa mozku, kde se dá podle dopředu predikovat vznik paměťové stopy a tato místa po dobu jejího utváření se stimulují 2 mA stejnosměrným proudem.

„Vlastně jsme napodobili dřívější experimenty, ale na rozdíl od stimulace celého mozku, nebo jen jeho části, jsme se zaměřili na specifická místa, konkrétní neurony, a ty jsme oproti jiným studiím stimulovali jen po krátkou dobu, méně než jednu sekundu.“ řekl vedoucí týmu Dr. Praveen K. Pilly.

Průměrně makakům trvalo 15 sekund, než si vytvořili novou asociaci, ale jen 2 sekundy, pokud měli podobnou asociaci z minula. Nestimulované opice potřebovaly průměrně 22 pokusů, stimulované jen 12.

Výzkum byl prováděn ve spolupráci s McGillovou univerzitou v Montrealu a Soterix Medical z New Yorku. Studii samotnou sponzoroval program Restoring Active Memory (RAM), který patří pod Defense Advanced Research Project Agency (DARPA).

Kromě samotného procesu učení se předpokládá, že tDCS může být užitečný při léčbě deprese, Parkinsonovy nemoci nebo chronické bolesti. Dr. Pilly tvrdí, že pokud se podaří získat schválení FDA pro výrobu zařízení pracujících na principu tDCS pro veřejnost, může se „přístroj na urychlení učení“ objevit na trhu do 5 až 10 let.

Témata článku: Věda, Výzkum, Mozek, Krátká doba, Stimulace, Montreal, Stejnosměrný proud, Metoda, New York, Zdravý člověk, První experiment, Alessandro Volta, Proud, Current biolog, Vědecký časopis, Parkinson, Dobrý výsledek

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Včera | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu