Švédové přišli na způsob, jak zvýšit efektivitu solárních panelů. Postříkají je sprejem z mořských řas

Fotovoltaické panely jsou jedním z nejčastějších ale zároveň nepříliš efektivních způsobů výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Současná technologie totiž dokáže proměnit u klasických solárních článků v elektřinu jen okolo 25 % světla.

Vědecké týmy z celého světa proto hledají způsob, jak tuto efektivitu alespoň trošku navýšit. Buď přicházejí s naprosto odlišnou konstrukcí, anebo s vylepšením, které lze použít i u stávající fotovoltaiky.

Jedním takovým týmem je i Swedish Algae Laboratory, která chce vylepšit výkon panelů pomocí jednobuněčných rozsivek, které jsou nejrozšířenějším typem fytoplanktonu. Podstatné je to, že jsou rozsivky schované uvnitř porézní schránky z oxidů křemíku a těmito póry do buňky cestují nejen živiny, ale díky více než sto milionů let trvající evoluci i světlo, které používají pro proces fotosyntézy.

Nanopóry rozsivek jsou z hlediska vedení světla natolik dobré, že lze jejich schránky použít jako jakýsi akcelerátor i pro solární panely. Laboratoř tedy vyvinula speciální techniku, která umožní aplikovat schránky rozsivek třeba ve formě spreje, který na panelech vytvoří speciální film, jenž sníží odrazivost a více příchozího světla soustředí právě do samotných fotovoltaických buněk.

V laboratorních podmínkách tento postup zjevně funguje, rozsivkový potěr totiž zvýší efektivitu přeměny světla v elektřinu u současných panelů až o 4 % a u příští generace vyrobené technologií DSSC dokonce až o 60 %.

Podívejte se: Erupce na Slunci v HD

Diskuze (1) Další článek: Edge má 300 milionů aktivních zařízení, pravidelných uživatelů ale bude méně

Témata článku: Technologie, Elektřina, Slunce, Světlo, Fotovoltaika, Solární energie, SVE, Obnovitelný zdroj, Pan, Solární panel, Efektivita, Odraz, Schránka, RAS, Současná technologie, Řasy, Efektivní způsob, Sprej, Mořská řasa, Jak, Fytoplankton, Panel, Speciální technika, Odlišná konstrukce, Příští generace

Programování elektroniky: Všehoschopný čip FT232HQ

** FT232HQ je univerzální čip USB 2.0 ** Může se chovat jako sériová linka, I²C, SPI, GPIO aj. ** Dnes jej oživíme v C na Windows

C++Pojďme programovat elektronikuUSB
Výsledky tréninku ze tří čtvrtin určují genetické předpoklady. Za to, že to nejde, vlastně mohou vaši předci

** Fyzická námaha svědčí zdraví a zvyšuje kondici ** U každého má ale různě velký efekt ** Genetici nyní vytipovali sadu genů, které jsou za to zodpovědné

CvičeníGenetika

Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů