Tajemství vnitřního jádra Slunce odhaleno

Vědci poprvé dokázali změřit rotaci slunečního jádra. To se podle všeho neotáčí stejným tempem jako povrch, ale přibližně čtyřikrát rychleji.

Něco takového sice mnozí fyzikové předpokládali, jenže až dosud neexistoval žádný způsob, jak to potvrdit. Nyní však odborníci z ESA a Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) získali důkazy o nízkofrekvenčních g-vlnách, které oscilují hluboko v nitru Slunce – což se ukázalo být klíčové.

Dříve jsme dokázali měřit pouze tlakové nebo také primární vlny (p-vlny), které mají vyšší kmitočet a procházejí horními vrstvami Slunce, tudíž jsou na povrchu snadno detekovatelné. Neposkytují nám však žádné informace o tom, jak se Slunce otáčí.

G-vlny, pohybující se podobně jako vlny v moři, nám unikaly dlouhých 40 let. Nakonec se je podařilo izolovat díky analýze parametru p-režimu, který říká, jak dlouho trvá akustické vlně projít skrz Slunce: 4 hodiny a 7 minut. V tomto parametru byly odhaleny řady modulací – jakýchsi „podpisů“ g-vln otřásajících sturkturou slunečního jádra.

Výsledky naznačují, že jádro vykoná úplnou otáčku asi jednou týdně. To je čtyřikrát rychleji, než sluneční povrch a mezivrstvy, jejichž rotační periody jsou dlouhé od 25 dnů (u rovníku) po 30 dnů (u pólů).

„Jde jednoznačně o nejlepší výsledek SOHO v posledním desetiletí a jeden z nejdůležitějších objevů SOHo všech dob,“ komentoval to Bernhard Fleck z Goddard Space Flight Center.

Podívejte se na Slunce zachycené přístrojem Solar Ultraviolet:

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Slunce, Fyzika, Pohyb, Soho, Parametr, Vlna, Jádro, Dlouhý rok, Poslední desetiletí, Eso, Stejná rychlost, Povrch, Goddard Space Flight Center, Horní vrstva, Nejlepší výsledek, Tajemství, Vysoký kmitočet

Sondy Voyager už jsou čtyřicet let na cestě. Nesou důkazy o lidském životě

** Dnes uplynulo 40 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Schwarzman Marek

Průhledné solární bloky tvoří strukturu budovy a zároveň dodávají elektřinu

** Nový vědecký „startup“ vyvinu unikátní formu solárních bloků ** Solární bloky poskytují průhlednou a pevnou strukturu pro stavbu budov, ale díky Slunci zároveň dodávají elektřinu ** Integrované řešení může nahradit nebo doplnit klasické solární řešení na střeše

Včera | Javůrek Karel | 4

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových