Tajný americký raketoplán X-37B se vrátil na Zem. V kosmu strávil dva roky!

O víkendu přistál v Kennedyho vesmírném středisku NASA na Mysu Canaveral raketoplán X-37B. Vrátil se z tajné mise, která trvala bezmála dva roky. Byl to už čtvrtý let tohoto tajuplného letounu, o kterém se spekuluje, že monitoruje nepřátelské družice a slouží ke koordinaci globálních špionážních aktivit.

Raketoplán X-37B je bezpilotní experimentální kosmická loď, která je na oběžnou dráhu vynášena nosnou raketou a zpátky na Zemi se dostává klouzavým letem na malých křídlech. Používá se pro něj rovněž označení Orbital Test Vehicle (OTV) a měl otestovat nové možnosti tohoto konceptu, který NASA dlouhé roky využívala. Na základě OTV měl také vzniknout nový raketoplán pro šestičlennou posádku.

Za výrobou OTV stojí Boeing, který vývoj nového raketoplánu pro lidskou posádku na základě OTV potvrdil, nicméně to už bylo před šesti lety a mezi tím je vidět, že vývoj kosmické lodi pro dopravu astronautů na ISS soustředí spíše do projektu CST-100 Starliner. Malá kosmická loď bez křídel vyjde levněji. K přistání využije motory a padáky, bude přitom rovněž opakovaně použitelná.

Ale bezpilotní raketoplán X-37B přesto létá do kosmu dál. A plní tam tajuplné mise. Poprvé se na nízkou oběžnou dráhu dostal v dubnu 2010 a strávil tam 224 dnů. Podruhé vylétl o rok později a v kosmu už strávil 469 dnů. Třetí let začal v prosinci 2012 a trval 675 dní. Zatím poslední čtvrtý let odstartoval 20. května 2015 a trval rekordních 718 dní. Ani u jednoho letu nebylo prozrazen účel mise z důvodu vojenské strategie.

Raketoplán X-37B je dlouhý 8,9 m a rozpětí křídel je pouze 4,6 m. Uvnitř je nákladový prostor o velikosti 2,1 ×1,2 m. Ještě před modelem X-37B byl vyroben jeden menší X-37A, který ale neměl vlastní pohonnou jednotku a sloužil jen k testování klouzavého letu. Model X-37B je mezi svými misemi stále inovován a pro každou z nich vznikla nová vylepšená verze.

Diskuze (5) Další článek: Fuchsia: Takto vypadá tajemný OS Googlu. Nahradí Android, nebo proč sakra vznikl?

Témata článku: NASA, Země, Vojenství, Boeing, Zajímavosti, Raketoplány, Starliner, Nákladový prostor, Raketoplán, Třetí rok, Orbit, Boeing 777, Let, VTM, Americký rak, Americký, Taj, Vojenský prostor, Kosmická loď, Křídlo, Mys Canaveral, Fotopříběh, Šestičlenná posádka, Orbital Test Vehicle, Vojenská strategie

Forza Street oficiálně končí. Microsoft se rozhodl mobilní spin-off uložit k odpočinku

Forza bude pokračovat hlavně ve svých hlavních sériích.

MicrosoftZávodní

Na některých telefonech s Androidem půjde vypnout 2G sítě. K čemu je to dobré?

** 2G sítě jsou s námi již 26 let, za tu dobu se však mnohé změnilo ** Google v USA umožňuje u Androidů vypnout 2G sítě ** V Česku si musíte pomoci samostatnou aplikací

2GMobilní sítěAndroid
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček
Fotoškola
Recenze notebooku Asus ExpertBook B9. Ostrá zbraň pro ty nejnáročnější profesionály

Asus cílí i na profesionální sféru a jeho ExpertBook B9 pak na pracovníky, kteří se vydávají na dlouhé cesty, na nichž chtějí být maximálně efektivní.

AsusTestyNotebooky
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva