Takhle to vypadá, když rakovina zabíjí svou oběť

Japonští vědci vyvinuli novou zobrazovací techniku, s jejíž pomocí lze zviditelnit vnitřní orgány, tkáně… myší. Díky tomu mohli sledovat, jak se rakovinné buňky množí, šíří a vytvářejí nádory.

Hlavním cílem týmu pochopitelně nebylo natočit „biochemický horor“, ale prohloubit naše chápání toho, jak rakovina útočí na organismus. Za tímto účelem odborníci namíchali chemický koktejl zvaný CUBIC (Clear Unobstructed Brain / Body Imaging Cocktail), který mění průhlednost orgánů a tkání. Ten zkombinovali s metodami jako konfokální laserová skenovací mikroskopie (CLSM) či fluorescenční mikroskopie (LSFM).

Výsledek je úžasný. Detailní záběry poskytují přehled o různých stádiích metastáz u 13 myší s 9 různými rakovinnými liniemi. Mj. jsou na nich krásně vidět rakovinné buňky postupně ovládající zdravý pár plic či interakce rakovinných buněk s mozkovými cévami.

Tento projekt odhalil řadu věcí, které byly až dosud obestřeny rouškou tajemství – například jak rakovinné buňky putují krevním oběhem a procházejí stěnami krevních cév, aby se dostaly do dalších částí těla.

Samostatnou zmínku si zaslouží také detailní pohled na funkčnost cytostatik v raných stadiích metastáz, který by mohl vést k rozvoji nových léčebných postupů.

Pro úplnost dodejme, že CUBIC má samozřejmě i řadu dalších aplikací „Věříme, že stejná strategie bude použitelná i pro další biomedicínské studie, týkající se třeba autoimunity či regenerační medicíny, v nichž události odehrávající se na úrovni jednotlivých buněk hrají zásadní roli,“ uvedl Hiroki Ueda z University of Tokyo.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: Hiroki R. Ueda/Kohei Miyazono

Váš názor Další článek: Už žádné stahovací pásky. Alphacool má nové příslušenství pro pokročilý cable management

Témata článku: Video, Výzkum, Léky, Medicína, Rakovina, Buňky, Výpad, Zdravý pár, Detailní záběr, Detailní pohled, Orgán, Mozková buňka, Krevní oběh, Mozková céva, Hlavní cíl, ScienceAlert, Stejná strategie, Rakovinná buňka, Koktejl, Céva, Vnitřní orgán, Interakce, Zásadní role, Chápání, Zabí, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Recenze hry Pokémon Scarlet & Violet. Tahle legenda si zaslouží víc, i když míří správným směrem

Pokémoni přivítali novou generaci a s ní přišel opravdu otevřený svět, který můžete prozkoumávat ve svém vlastním tempu. Game Freak má před sebou ale ještě dlouhou cestu, aby tento koncept dotáhl k dokonalosti.

Pokémon Scarlet & VioletRecenze