Vesmír

Můžeme se pustit do výzkumu temné energie, teleskop CHIME byl dokončen

Teleskop Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) byl dokončen. Hlavním cílem projektu je pokusit se zjistit co možná nejvíc o tzv. temné energii. Za tímto účelem se teleskop bude zajímat především o rozmístění plynného vodíku v hlubokém vesmíru.

CHIME by měl rovněž pomáhat s detekcí gravitačních vln a analýzou rychlých rádiových záblesků (Fast Radio Bursts, FRB), které příležitostně zasahují naši planetu.

„S teleskopem CHIME budeme měřit historii expanze vesmíru a očekáváme, že to prohloubí naše porozumění záhadné temné energie, která tuto expanzi zrychluje," uvedl jeden člen týmu CHIME, Mark Halpern z University of British Columbia Kanada.

„Toto je fundamentální část fyziky, které nerozumíme a je to hluboké mystérium. Je to o lepším pochopení toho, jak vesmír začal a co bylo před ním,“ dodal.

CHIME sestává ze 4 stometrových polotrubkových konstrukcí a nemá žádné pohyblivé části. K pořizování snímků využívá pohybů Země. Rádiové vlny, které má za úkol měřit, jsou velmi slabé – což je důvod, proč musí disponovat neuvěřitelně citlivými nástroji. Podle dostupných informací v reálném čase dokáže „chroupat“ takové množství dat, jaké v daném okamžiku protéká všemi světovými mobilními sítěmi.

Tento teleskop nás sice neoslní žádnými krásnými obrázky spirálních galaxií, ale barva světla vyzařovaného mapovanými vodíkovými strukturami se stane důležitým podkladem pro výpočty související s problematikou vývoje vesmíru.

Zdroj: UBC News

Diskuze (7) Další článek: Amatérský dron dopoledne ohrožoval pražské letiště. Letadla přistávala na záložní dráze

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Fyzika, Temná energie, Hlavní cíl, Rádio burst, Teleskop, Tel, Chime, M/s, Plynný vodík, Hubbleův teleskop, Hluboký vesmír, Survey, Spirální galaxie, Vývoj vesmíru, FRB, Gravitační vlna, Mimozemská civilizace, Rádiová vlna, Reálný čas, Pohyblivá část

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini