Můžeme se pustit do výzkumu temné energie, teleskop CHIME byl dokončen

Teleskop Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) byl dokončen. Hlavním cílem projektu je pokusit se zjistit co možná nejvíc o tzv. temné energii. Za tímto účelem se teleskop bude zajímat především o rozmístění plynného vodíku v hlubokém vesmíru.

CHIME by měl rovněž pomáhat s detekcí gravitačních vln a analýzou rychlých rádiových záblesků (Fast Radio Bursts, FRB), které příležitostně zasahují naši planetu.

„S teleskopem CHIME budeme měřit historii expanze vesmíru a očekáváme, že to prohloubí naše porozumění záhadné temné energie, která tuto expanzi zrychluje," uvedl jeden člen týmu CHIME, Mark Halpern z University of British Columbia Kanada.

„Toto je fundamentální část fyziky, které nerozumíme a je to hluboké mystérium. Je to o lepším pochopení toho, jak vesmír začal a co bylo před ním,“ dodal.

CHIME sestává ze 4 stometrových polotrubkových konstrukcí a nemá žádné pohyblivé části. K pořizování snímků využívá pohybů Země. Rádiové vlny, které má za úkol měřit, jsou velmi slabé – což je důvod, proč musí disponovat neuvěřitelně citlivými nástroji. Podle dostupných informací v reálném čase dokáže „chroupat“ takové množství dat, jaké v daném okamžiku protéká všemi světovými mobilními sítěmi.

Tento teleskop nás sice neoslní žádnými krásnými obrázky spirálních galaxií, ale barva světla vyzařovaného mapovanými vodíkovými strukturami se stane důležitým podkladem pro výpočty související s problematikou vývoje vesmíru.

Zdroj: UBC News

Diskuze (7) Další článek: Amatérský dron dopoledne ohrožoval pražské letiště. Letadla přistávala na záložní dráze

Témata článku: Vesmír, Země, Technologie, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Temná energie, Pohyblivá část, Spirální galaxie, Chime, Teleskop, Survey, Mimozemská civilizace, Reálný čas, FRB, Plynný vodík, Rádiová vlna, Kanada, Dostupná informace, Hubbleův teleskop, Hluboký vesmír, Gravitační vlna, Hlavní cíl, Tel, Fast rádio Bursts

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let