Vesmír | Věda | Zajímavosti

Teleskop zachytil podivný signál od blízké hvězdy. Že by konečně mimozemská civilizace?

Byl to den jako každý jiný. Rusko rádiová observatoř RATAN-600 15. května šmírovala noční nebe a nahrávala šum hvězd na pozadí, když tu se ze souhvězdí Herkula ozvalo podivné pípnutí. Jen jednou, pak zmizelo, signál to však byl natolik silný, že si od té doby vědci po celém světě lámali hlavu, co (anebo kdo) jej způsobilo.

Podivný pulz od hvězdy ve vzdálenosti 95 světelných let. Ozval se jen jednou, pak navždy utichl a vědci si teď lámou hlavu, co jej způsobilo.

Pípnutí mohlo letělo vesmírem dlouhých 95 let, právě tak daleko se totiž nachází hvězda HD 164595 podobná Slunci. A aby toho nebylo málo, obíhá kolem ní dokonce planeta! Zde však veškeré naděje končí, je totiž 16× větší než Země a jeden oběh okolo tamního „Slunce“ trvá 40 dnů. Povrch je příliš horký na to, aby v takové pustině cosi žilo – alespoň pohledem pozemské biologie. Stejně tak je ale možné, že okolo hvězdy obíhá ještě nějaká další planeta s příhodnějšími podmínkami.

Okolo planety či její hvězdy by mohl zároveň létat umělý rádiový maják, který před bezmála stoletím vyslal do éteru tajemný signál.

Ruští vědci nakonec potvrdili, že autorem signálu je skutečně inteligentní civilizace, nicméně senzace se nekoná, ruský teleskop totiž ve skutečnosti zachytil pípnutí vojenského satelitu... Také ruského. Jelikož byl tajný, vše vyšlo najevo až nyní.

Tak snad příště.