Tento podivný labyrint představuje novou zbraň proti rakovině

Nový čip inspirovaný Labyrintem z řecké mytologie výrazně usnadňuje detekci vzácných nádorových buněk cirkulujících v krvi. Je totiž schopen efektivně vytřídit větší typy buněk včetně rakovinných kmenových, o nichž je známo, že jsou obzvlášť agresivní a současně rezistentní vůči lékům.

Sledování těchto buněk je důležité z hlediska diagnostiky i léčby, jenže najít je v záplavě krvinek (zejména bílých) není vůbec nic jednoduchého. Zvlášť když se průběžně mění. „Nemůžete kolem nich dát žádnou schránku,“ konstatovala vedoucí badatelka Sunitha Nagrath z University of Michigan. „Markery pro ně jsou velmi komplexní – neexistuje žádný jediný marker, na který bychom se mohli zaměřit ve všech etapách.“

Labyrint funguje tak, že větší (nádorové) buňky jsou tlačeny dopředu, zatímco ty menší v něm uvíznou. Důležitá je i řada rohů, díky kterým se bílé krvinky snáze zachytí na stěnách.

Celý proces je velmi rychlý – po přidání druhého čipu byli vědci schopni za pouhých 5 minut desetkrát snížit počet bílých krvinek ve vzorku. Jinými slovy, každých cca 9 až 50 nádorových buněk bylo promícháno s tisícovkou bílých krvinek. S takovou úrovní kontaminace si už při analyzování lze poradit.

„Myslíme si, že může jít o jeden ze způsobů, jak monitorovat pacienty v klinických studiích,“ uvedl další člen týmu, Max Wicha. „Můžeme provádět molekulární analýzy, abychom věděli na co zacílit léčbu – to je lepší, než jen zachycovat buňky a počítat je.“

Dotyčná technika se již používá v klinické zkoušce zaměřené na účinnost jistého léku proti rakovině prsu. Ten by měl fungovat prostřednictvím zablokování imunitní signální molekuly nazvané interleukin 6. Odborníci se domnívají, že mezi interleukinem 6 a rakovinnými kmenovými buňkami existuje negativní spojitost a tento labyrint může pomoct to potvrdit.

Zdroj: University of Michigan