Medicína | Rakovina

Tento podivný labyrint představuje novou zbraň proti rakovině

Nový čip inspirovaný Labyrintem z řecké mytologie výrazně usnadňuje detekci vzácných nádorových buněk cirkulujících v krvi. Je totiž schopen efektivně vytřídit větší typy buněk včetně rakovinných kmenových, o nichž je známo, že jsou obzvlášť agresivní a současně rezistentní vůči lékům.

Sledování těchto buněk je důležité z hlediska diagnostiky i léčby, jenže najít je v záplavě krvinek (zejména bílých) není vůbec nic jednoduchého. Zvlášť když se průběžně mění. „Nemůžete kolem nich dát žádnou schránku,“ konstatovala vedoucí badatelka Sunitha Nagrath z University of Michigan. „Markery pro ně jsou velmi komplexní – neexistuje žádný jediný marker, na který bychom se mohli zaměřit ve všech etapách.“

Labyrint funguje tak, že větší (nádorové) buňky jsou tlačeny dopředu, zatímco ty menší v něm uvíznou. Důležitá je i řada rohů, díky kterým se bílé krvinky snáze zachytí na stěnách.

Celý proces je velmi rychlý – po přidání druhého čipu byli vědci schopni za pouhých 5 minut desetkrát snížit počet bílých krvinek ve vzorku. Jinými slovy, každých cca 9 až 50 nádorových buněk bylo promícháno s tisícovkou bílých krvinek. S takovou úrovní kontaminace si už při analyzování lze poradit.

„Myslíme si, že může jít o jeden ze způsobů, jak monitorovat pacienty v klinických studiích,“ uvedl další člen týmu, Max Wicha. „Můžeme provádět molekulární analýzy, abychom věděli na co zacílit léčbu – to je lepší, než jen zachycovat buňky a počítat je.“

Dotyčná technika se již používá v klinické zkoušce zaměřené na účinnost jistého léku proti rakovině prsu. Ten by měl fungovat prostřednictvím zablokování imunitní signální molekuly nazvané interleukin 6. Odborníci se domnívají, že mezi interleukinem 6 a rakovinnými kmenovými buňkami existuje negativní spojitost a tento labyrint může pomoct to potvrdit.

Zdroj: University of Michigan

Diskuze (3) Další článek: V roce 2017 se v USA investovalo rekordních 18 miliard dolarů do datacenter, nejvíce v historii

Témata článku: Zdraví, Technologie, Výzkum, Medicína, Rakovina, Buňky, Vedoucí badatelka, Buňka, Michigan, Vedoucí badatel, University of Michigan, Čip, Marker, Krvinka, Labyrint, Nová zbraň, Celý proces, Nádorová buňka, Mýto, Klinická studie, Badatelka, Druhý čip, Bílá krvinka

CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment