Testovací vůz autorů. Běžně prodávané auto se standardními pneumatikami

Testovací vůz autorů. Běžně prodávané auto se standardními pneumatikami

Rychlost autoři rekordu optimalizovali na co nejefektivnější. Ta se ukázala být kolem 40 km/h. Na zadní okno proto napsali "TEST", aby předjíždějící řidiči měli pro pomalou jízdu pochopení

Rychlost autoři rekordu optimalizovali na co nejefektivnější. Ta se ukázala být kolem 40 km/h. Na zadní okno proto napsali "TEST", aby předjíždějící řidiči měli pro pomalou jízdu pochopení

Výsledek po téměř 24 hodinách jízdy

Výsledek po téměř 24 hodinách jízdy

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Nabíjecí stanice Tesla

Nabíjecí stanice Tesla

Rychlost autoři rekordu optimalizovali na co nejefektivnější. Ta se ukázala být kolem 40 km/h. Na zadní okno proto napsali "TEST", aby předjíždějící řidiči měli pro pomalou jízdu pochopení
Výsledek po téměř 24 hodinách jízdy
Tesla Model S
Tesla Model S
9
Fotogalerie

Tesla ujela na jedno nabití přes 900 km. Půjde to i přes tisíc, slibuje Elon Musk

Krátký dojezd bývá zmiňován jako hlavní nevýhoda elektromobilů. Jenže limity se posunují a nyní padl nový rekord s běžně prodávaným elektromobilem Tesla Model S. Za rekordem stojí dvojice technologických nadšenců z Belgie, kteří na jedno nabití ujeli 901,2 km a svůj pokus popsali na blogu.

Podmínky pro takový pokus nejsou nějak stanoveny, proto se ani nejedná o nějaké oficiální číslo. Autoři se sice pohybovali po běžných silnicích, ale vymezili si 26 km dlouhý okruh, který byl co možná nejvíce po rovině, s minimálním provozem ostatních aut a bez semaforů. Ale stále to byly běžné silnice, žádná laboratorní testovací dráha.

Testovaná Tesla Model S ve verzi 100D, tedy s akumulátorem o kapacitě 100 kWh, má oficiálně dojezd až 536 km. To ale za běžných podmínek provozu. U rekordu byl však kromě optimální trasy uzpůsoben i režim jízdy – jelo se cca v průměru jen 40 km/h, protože při této rychlosti byl pohyb automobilu s ohledem na spotřebu nejefektivnější. Celý pokus kvůli tomu trval 23 hodin a 45 minut.

Samozřejmě bylo nutné eliminovat další prvky zvyšující spotřebu, jako je například klimatizace. Otevřená okénka by se zas negativně projevila na aerodynamickém odporu, a tak to střídající se dvojice za volantem neměla jednoduché. Venku přitom teplota šplhala přes 25 °C a sluneční paprsky rozpálily interiér až na 35° C.

Jenže se zvyšující se teplotou testeři zjistili, že auto jede mnohem efektivněji. Jakmile se začalo venku ochlazovat, spotřeba elektrické energie rostla. V horku přitom s autem s hmotností přes 2 tuny dokázali jet se spotřebou 88 Wh/km, v celkovém průměru se pak spotřeba ustálila na 108 Wh/km.

Důležité jsou při těchto pokusech také pneumatiky. Na testovacím autě byly 19" ráfky a na nich běžné pneumatiky Michelin Primacy. Na rekord zareagoval i šéf Tesly Elon Musk a ve svém twítu zmínil právě i vliv zvolených pneumatik. „Přes 1000 km bude ve 100D možné ujet se správnými pneumatikami,“ napsal Musk s odkazem na informaci o rekordu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud