Testování psychedelických drog na „minimozcích“ přineslo velmi zajímavé výsledky

Nový výzkum, který využívá lidské „minimozky“, ukázal, že halucinogenní sloučenina 5-MeO-DMT způsobuje změny v neuronálních signálních drahách souvisejících se zánětem, neurální plasticitou a neurodegenerací.

Specifické pozitivní účinky (především antidepresivní a protizánětlivé) drog jako extáze či LSD odhalily už mnohé předchozí studie. Jejich autoři však nebyli schopni zjistit, jak a proč je dotyčné látky vyvolaly. „Nyní bychom poprvé mohli popsat změny v molekulárním fungování lidské nervové tkáně,“ uvedl vedoucí badatel Stevens Rehen z D'Or Institute for Research and Education.

Identifikaci specifických molekulárních drah, na které psychedelika cílí, vědcům umožnily tzv. cerebrální organoidy – kultury nervových buněk podobné vyvíjejícímu se lidskému mozku. Jednorázové dávky 5-MeO-DMT v těchto minimozcích změnily expresi téměř 1000 proteinů.

Inkriminované proteiny plní rozličné úkoly, ale ve výsledcích bylo možné rozeznat jasný vzorec: v důsledku působení výše zmíněného psychedelika došlo k down-regulaci (regulace směrem dolů) proteinů spojovaných s mozkovými lézemi, degenerací a zánětem.

Současně s tím byla zaznamenána up-regulace (regulace směrem nahoru) proteinů důležitých pro tvorbu a udržování synapsí.

„Výsledky naznačují, že klasická psychedelika jsou silnými induktory neuroplasticity, nástrojem psychobiologické transformace, o níž víme velmi málo,“ komentoval to další člen týmu, Sidarta Ribeiro z Federal University of Rio Grande do Norte.

Zdroj: EurekAlert!

Témata článku: Výzkum, Mozek, Medicína, Zdraví, Deprese, Drogy, Protein, Nový výzkum, Zajímavý výsledek, Nervová buňka, Testování

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby