Testování psychedelických drog na „minimozcích“ přineslo velmi zajímavé výsledky

Nový výzkum, který využívá lidské „minimozky“, ukázal, že halucinogenní sloučenina 5-MeO-DMT způsobuje změny v neuronálních signálních drahách souvisejících se zánětem, neurální plasticitou a neurodegenerací.

Specifické pozitivní účinky (především antidepresivní a protizánětlivé) drog jako extáze či LSD odhalily už mnohé předchozí studie. Jejich autoři však nebyli schopni zjistit, jak a proč je dotyčné látky vyvolaly. „Nyní bychom poprvé mohli popsat změny v molekulárním fungování lidské nervové tkáně,“ uvedl vedoucí badatel Stevens Rehen z D'Or Institute for Research and Education.

Identifikaci specifických molekulárních drah, na které psychedelika cílí, vědcům umožnily tzv. cerebrální organoidy – kultury nervových buněk podobné vyvíjejícímu se lidskému mozku. Jednorázové dávky 5-MeO-DMT v těchto minimozcích změnily expresi téměř 1000 proteinů.

Inkriminované proteiny plní rozličné úkoly, ale ve výsledcích bylo možné rozeznat jasný vzorec: v důsledku působení výše zmíněného psychedelika došlo k down-regulaci (regulace směrem dolů) proteinů spojovaných s mozkovými lézemi, degenerací a zánětem.

Současně s tím byla zaznamenána up-regulace (regulace směrem nahoru) proteinů důležitých pro tvorbu a udržování synapsí.

„Výsledky naznačují, že klasická psychedelika jsou silnými induktory neuroplasticity, nástrojem psychobiologické transformace, o níž víme velmi málo,“ komentoval to další člen týmu, Sidarta Ribeiro z Federal University of Rio Grande do Norte.

Zdroj: EurekAlert!

Váš názor Další článek: Natáčíte videa s úpravou zbraní? Youtube vás zablokuje

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Mozek, Medicína, Deprese, Drogy, Steven, Nový výzkum, Zajímavý výsledek, Psychedelikum, Zánět, Protein, LSD, Udržování, Psychedelická droga, Předchozí studie, Testování, Vedoucí badatel, Nervová buňka, Vzorec

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem