Tohle je poslední fotka před smrtí! Rosetta už to má za sebou, její ostatky zůstanou na kometě

V pátek 30. září udělala poslední fotku, poté se vesmírná sonda Rosetta zřítila na povrch komety, kterou společně s modulem Philae zkoumala. Rosetta byla vypuštěna v roce 2004 a po deseti letech letu vesmírem dorazila ke kometě 67P/Churyumov–Gerasimenko, které se dva roky držela. Nyní byla navedena k tomu, aby se na kometu zřítila a ukončila tak svůj robotický život.

Poslední fotka před dopadem Rosetty na povrch komety. Pro diváka to není žádné terno, protože působí jako rozmazaná abstrakce. Tady jde ale o to, co daná fotka představuje. Konec desetiletého putování vesmírem a dalšího velkého kroku lidstva při dobývání vesmíru. Fotka je přibližně z výšky 20 m nad povrchem, rozmazání je způsobeno pevným zaostřením kamery na snímání z výšek nad 20 km. (foto: ESA)

Nepřehlédněte:

Sonda už poskytla mnoho zajímavých dat a fotografií, aktuálně už vlastně nemohla nabídnout nic nového. Její řízený konec se však předpokládal, a tak sonda poskytla ještě několik unikátních informací během svého pádu a těsně před dopadem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Takové působivé obrázky komety 67P nám Rosetta na Zem posílala
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Odtud byla sonda řízena • plán desetileté cesty ke kometě • pohled na monitor po odmlce. Zbyl už jen vesmírný šum, signál od Rosetty utichl.
Postupné přibližování Rosetty k povrchu komety. Výška 18, 9 a 6 km (fotky: ESA)

Rosettu do vesmíru vyslala evropská vesmírná agentura a ke kometě donesla samostatný modul Philae, který se snesl na povrch komety. Bohužel přistání neproběhlo podle plánu a Philae se ocitl ve stínu skalního útvaru. Nebylo proto možné využít solární panely a jeho výzkum byl tedy jen krátký a ovlivněný výdrží akumulátorů.

Najdete Philae? Po rozkliknutí si můžete nechat zobrazit originál snímku v plném rozlišení, jak ho Rosetta pořídila. Je to právě ten obrázek, ve kterém je schovaný pozemní modul Philae (foto: ESA)
A pro netrpělivé zde máme nápovědu

Kolem komety kroužící Rosetta však fungovala dál. Mapovala povrch vesmírného tělesa a nedávno dokonce objevila zaklíněný modul Philae.

Bude vás také zajímat:

Diskuze (7) Další článek: Pokémon Go byla pro Google velká škola. Zátěž serverů 50× překonala plán