Kola dostávají tlusté pneumatiky a elektromotory. Moar je zářným příkladem, který si toho z motocyklu vzal ještě víc.

Kola dostávají tlusté pneumatiky a elektromotory. Moar je zářným příkladem, který si toho z motocyklu vzal ještě víc.

Jak tak trochu odlehčená motorka tohle kolo i vypadá, jenže...

Jak tak trochu odlehčená motorka tohle kolo i vypadá, jenže...

...ona je to přitom dokonce skládačka!

...ona je to přitom dokonce skládačka!

Tvůrci se chlubí univerzálním použitím. Kolo prý užijete na pláži, ve městě i v horách.

Tvůrci se chlubí univerzálním použitím. Kolo prý užijete na pláži, ve městě i v horách.

Zadní "blatník" neslouží pro převoz psů, je v něm schován akumulátor

Zadní "blatník" neslouží pro převoz psů, je v něm schován akumulátor

Vepředu jsou silně svítící reflektory, vzadu pak brzdové světlo a blinkry

Vepředu jsou silně svítící reflektory, vzadu pak brzdové světlo a blinkry

Pohon zajišťuje 500W nebo 750W elektromotor, dojezd je až 135 km

Pohon zajišťuje 500W nebo 750W elektromotor, dojezd je až 135 km

Základní model s 500W motorem a 10AH baterií vyjde v kampani na 999 dolarů

Základní model s 500W motorem a 10AH baterií vyjde v kampani na 999 dolarů

Takto vypadá kolo ve složeném stavu. Vypadá kompaktně, ale hmotnost nezapře. Kvůli motoru, velké baterii, robustnímu rámu a obřím pneumatikám se hmotnost vyšplhala na více než 30 kg

Takto vypadá kolo ve složeném stavu. Vypadá kompaktně, ale hmotnost nezapře. Kvůli motoru, velké baterii, robustnímu rámu a obřím pneumatikám se hmotnost vyšplhala na více než 30 kg

Moar v kufru auta

Moar v kufru auta

Jak tak trochu odlehčená motorka tohle kolo i vypadá, jenže...
...ona je to přitom dokonce skládačka!
Tvůrci se chlubí univerzálním použitím. Kolo prý užijete na pláži, ve městě i v horách.
Zadní "blatník" neslouží pro převoz psů, je v něm schován akumulátor
10
Fotogalerie

Tohle není motorka, ale celoodpružené elektrokolo. Skládací!

Cyklistika se s nástupem elektromotorů a rozšiřujících se pneumatik rozšiřuje do nových směrů, které už mají blízko k motocyklům. Jedním ze strojů potvrzující tento trend je Moar. Kolo, které vzbudilo rozruch na crowdfundingovém portálu Indiegogo. Kampaň ještě není u konce a cílová částka již byla překonána o více než 1500 %.

Moar je totiž kolo postavené od základu tak, aby splnilo všechny své vytyčené cíle – mít silný motor, dlouhý dojezd, bezvadnou průchodnost terénem, odpružení vepředu i vzadu, pohodlný posez, plnou výbavu pro provoz ve městě a navíc skládací konstrukci, aby se vešlo do kufru auta.

Výsledkem je pozoruhodný stroj postavený na obřích pneumatikách sněhových fatbiků, který je vybaven 500W nebo až 750W elektromotorem. Šlapátka se senzory kontrolují, zda uživatel pomáhá šlapáním a podle toho reaguje elektronika řídící záběr motoru. K dispozici je pouze osmirychlostní kazeta, což by ale mělo stačit, zbytek síly dodá motor.

Oproti běžným kolům nemá Moar spodní rámovou trubku, ale vystačí si se zesílenou horní. Tu lze v půlce „zlomit“ a kolo složit na půl. Pak se vejde do kufru auta (amerického). Pro naložení to ale bude chtít dost síly, kolo váží přes 30 kg.

Zajímavé jsou údaje o dojezdu. V „blatníku“ za sedlem je schovaná obří li-ion baterie od Samsungu, která při nejvyšší dostupné kapacitě 17 AH poskytne dojezd v úsporném režimu až 135 km. I nejnižší 10AH kapacita přitom poskytne 48 km čistě elektrického režimu a 80 km, když pomůžete šlapáním.

Překvapující je další výbava, která kolo ještě dále přibližuje motocyklům. Vepředu jsou dva silné reflektory napájené z hlavního akumulátoru, které poskytnou světelný tok 1000 lumenů. Nechybí řídící panel, brzdové světlo a dokonce i směrové blinkry a elektronický klakson. Řidičák však na toto kolo potřebovat nebudete.

Základní model s 500W motorem a 10AH baterií vyjde v kampani na 999 dolarů, což je v přepočtu pouze 25 tisíc korun (bez daně). To je na tak vybavené elektrokolo překvapivá cena, byť je zřejmé, že na komponentách se trochu šetřilo a na nějaké extrémní řádění do terénu to nebude. Nejlépe vybavený model se 750W motorem a 17AH baterií vyjde na dvakrát tolik. Celosvětové poštovné je 30 dolarů a dodávky výrobce slibuje už v květnu 2017.

Určitě si přečtěte

Články odjinud