Toto je Steve, nově popsaný astronomický jev

Na Facebooku se v uplynulých měsících objevila řada fotografií tajemného zářícího světla, které tak trochu připomíná křížence duhy a polární záře. Tomuto fascinujícímu astronomickému jevu se říká Steve. Není bez zajímavosti, že zmíněné jméno bylo inspirováno jistou scénou ze známého animovaného filmu Za plotem.

Jedním z odborníků, kteří Stevea v současné době zkoumají, je i fyzik Eric Donovan z University of Calgary. Eric pracuje mj. s daty shromážděnými satelity Swarm a dospěl k velmi zajímavým zjištěním.

„Vzhledem k tomu, že satelit letěl přímo nad Stevem, data ze zařízení elektrického pole ukázaly velmi jasné změny. Teplota ve výšce 300 kilometrů nad zemským povrchem vyskočila o 3 000 ° C. Byla také odhalena 25 km široká páska plynu proudící na západ rychlostí asi 6 km/s ve srovnání s rychlostí cca 10 m/s po obou stranách této pásky,“ konstatoval.

Donovan a jeho kolegové prý mají nějakou představu o tom, co by tak velký nárůst teploty mohlo způsobovat, ale tyto informace si šetří pro účely připravované studie.

Zatím je tedy jasné jen to, že Steve není protonová aurora – což si někteří uživatelé Facebooku mysleli. Protony sice mohou narážet do různých plynů přítomných v atmosféře, ale vlnová délka vyzařovaná v důsledku těchto kolizí není viditelná.

Zdroj: ESA

Témata článku: Výzkum, Astronomie, Satelit

• PavelP 26. 4. 2017 23:13:44
    Hezký video https://vimeo.com/166121341
  • nevs 26. 4. 2017 12:17:16
    To je přece DARP v činnosti. Vtomto případě zkouška s 20% výkonem.
  • radon 25. 4. 2017 9:24:48