Toto je Steve, nově popsaný astronomický jev

Na Facebooku se v uplynulých měsících objevila řada fotografií tajemného zářícího světla, které tak trochu připomíná křížence duhy a polární záře. Tomuto fascinujícímu astronomickému jevu se říká Steve. Není bez zajímavosti, že zmíněné jméno bylo inspirováno jistou scénou ze známého animovaného filmu Za plotem.

Jedním z odborníků, kteří Stevea v současné době zkoumají, je i fyzik Eric Donovan z University of Calgary. Eric pracuje mj. s daty shromážděnými satelity Swarm a dospěl k velmi zajímavým zjištěním.

„Vzhledem k tomu, že satelit letěl přímo nad Stevem, data ze zařízení elektrického pole ukázaly velmi jasné změny. Teplota ve výšce 300 kilometrů nad zemským povrchem vyskočila o 3 000 ° C. Byla také odhalena 25 km široká páska plynu proudící na západ rychlostí asi 6 km/s ve srovnání s rychlostí cca 10 m/s po obou stranách této pásky,“ konstatoval.

Donovan a jeho kolegové prý mají nějakou představu o tom, co by tak velký nárůst teploty mohlo způsobovat, ale tyto informace si šetří pro účely připravované studie.

Zatím je tedy jasné jen to, že Steve není protonová aurora – což si někteří uživatelé Facebooku mysleli. Protony sice mohou narážet do různých plynů přítomných v atmosféře, ale vlnová délka vyzařovaná v důsledku těchto kolizí není viditelná.

Zdroj: ESA

Diskuze (4) Další článek: Nvidia nasadí proti levným grafikám AMD Radeon RX 550 a 540 nové modely řady GeForce GT 1030 a 1040

Témata článku: Facebook, Výzkum, ESA, Astronomie, Satelit, Uplynulý měsíc, Calgary, Plot, Steve, Polární záře, Jev, Astron, Zemský povrch, Aurora, Vlnová délka, Páska, Pořízený satelit, Proton, POP, Swarm, Km/s, Zajímavé zjištění, Jasná změna, Elektrické pole, Současná doba

Nové mapy Google: Česko vypadá, jako by bylo kdesi na ruské Sibiři
Velký den pro Apple: Uvedl tři nové Macy s vlastním procesorem M1
PočítačeApple
Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb