U Opery v Sydney roste umělý korálový útes

Opera v Sydney je jednou z nejznámějších světových památek – a brzo by se také mohla stát místem, vedle kterého se bude nacházet unikátní podmořský ekosystém. Vědci se zde totiž snaží vybudovat umělý korálový útes.

Tato lokalita rozhodně nebyla vybrána náhodou. Záliv Port Jackson mj. ukrývá řadu starých zdí, které ho chrání před bouřemi a erozí.

„Některé z nich jsou vyrobeny z krásného pískovce a mají přes sto let, ale prostě nenabízejí biotop, který tam byl dřív,“ uvedl David Booth z University of Technology v Sydney. „Cílem tohoto projektu je zjistit, zda to dokážeme změnit.“

Kromě toho, duchovní otec Opery v Sydney - Jørn Utzon – byl prý silně ovlivněn a inspirován přírodou. Mnozí jsou proto přesvědčeni, že jde o skvělý způsob, jak navázat na jeho odkaz.

Odborníci doufají, že umělý útes by mohl značně přispět ke zvýšení místní biologické rozmanitosti. Jeho tvorba ovšem vůbec nebude jednoduchá.

„Chápeme, že mořský život potřebuje různé vstupní chodby, pokoje a mezery pro chůzi a pohyb. Jsme jako architekti a urbanisté pracující pod vodou. Je to jako stavba města – živého města, kde potřebujete rozmanité habitaty,“ řekl designér David Lennon, který má dotyčný projekt na starost.

Zdroj: UTS, Foto: Adam.J.W.C., CC BY-SA 2.5

Podívejte se také na fasinující umělé útesy, které vytvořili biologové z Texas Parks and Wildlife v Mexickém zálivu:

Váš názor Další článek: CzechInvest vezme deset českých startupů na CES 2018

Témata článku: Příroda, Opera, Ekologie, Austrálie, Design, Architektura, Stavby, University of technology, Lokalita, Texas, Záliv, Duchovní otec, Umělý ostrov, Korálový útes, Korál, Sydney, Otra Nation, Skvělý způsob, UTS, Útes, Mexický záliv, Ekosystém

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

** Jednotlivé bloky kvantového internetu už se pomalu vyvíjí a testují ** Kvantová síť už bude mít své uplatnění dříve, než bude všude dostupný kvantový internet ** Nejdříve půjde o doplněk ke klasickému internetu

Pojďme programovat elektroniku: Kamera pro Arduino i Raspberry Pi, která vidí

** Představte si robotické autíčko s kamerou ** S kamerou, která opravdu vidí věci ** Na trhu je jich několik a my si dnes vyzkoušíme americkou Pixy2

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?