U Opery v Sydney roste umělý korálový útes

Opera v Sydney je jednou z nejznámějších světových památek – a brzo by se také mohla stát místem, vedle kterého se bude nacházet unikátní podmořský ekosystém. Vědci se zde totiž snaží vybudovat umělý korálový útes.

Tato lokalita rozhodně nebyla vybrána náhodou. Záliv Port Jackson mj. ukrývá řadu starých zdí, které ho chrání před bouřemi a erozí.

„Některé z nich jsou vyrobeny z krásného pískovce a mají přes sto let, ale prostě nenabízejí biotop, který tam byl dřív,“ uvedl David Booth z University of Technology v Sydney. „Cílem tohoto projektu je zjistit, zda to dokážeme změnit.“

Kromě toho, duchovní otec Opery v Sydney - Jørn Utzon – byl prý silně ovlivněn a inspirován přírodou. Mnozí jsou proto přesvědčeni, že jde o skvělý způsob, jak navázat na jeho odkaz.

Odborníci doufají, že umělý útes by mohl značně přispět ke zvýšení místní biologické rozmanitosti. Jeho tvorba ovšem vůbec nebude jednoduchá.

„Chápeme, že mořský život potřebuje různé vstupní chodby, pokoje a mezery pro chůzi a pohyb. Jsme jako architekti a urbanisté pracující pod vodou. Je to jako stavba města – živého města, kde potřebujete rozmanité habitaty,“ řekl designér David Lennon, který má dotyčný projekt na starost.

Zdroj: UTS, Foto: Adam.J.W.C., CC BY-SA 2.5

Podívejte se také na fasinující umělé útesy, které vytvořili biologové z Texas Parks and Wildlife v Mexickém zálivu:

Témata článku: Příroda, Opera, Design, Architektura, Ekologie, Austrálie, Stavby, Duchovní otec, UTS, Sydney, Texas, Záliv, Lokalita, Korálový útes, Skvělý způsob, Útes

Takto vypadá výroční ThinkPad: Lenovo se inspirovalo ThinkPady z dob IBM

** Výroční model ThinkPadu by měl být ztělesněním konceptu Retro ThinkPadu ** Přinese moderní technologie, ale design dá vzpomenout na éru IBM ** Unikla první fotka, oficiální představení by mělo přijít do konce roku

Dnes | Janů Stanislav | 7

Který mobil je nejbezrámečkovatější? Nový fenomén je tu, ať chcete nebo ne

** Jediným pádným argumentem pro bezrámečkový mobil je design ** ...a netvrdíme, že je to špatně ** Který z bezrámečků je ten nejbezrámečkovatější?

17.  9.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 31

Spiderman by záviděl: pavoučí vlákno vyztužené grafenem má úžasné vlastnosti

** Nový systém umožní vytvářet hedvábná vlákna z pavouků zesílená grafenem nebo uhlíkovými nanotrubicemi ** Výsledná vlákna mají rekordní pevnost ** Výroba probíhá biologicky pomocí pavouků

16.  9.  2017 | Javůrek Karel | 6

Kremace žehem: sonda Cassini zítra shoří v atmosféře Saturnu

** Sonda Cassini po dvaceti letech ve vesmíru končí svou misi ** Od roku 2004 zkoumala Saturn a jeho měsíce ** V pátek odpoledne shoří v atmosféře planety, avšak data bude vysílat do poslední chvíle.

14.  9.  2017 | Kubala Petr | 1