Architektura

U Opery v Sydney roste umělý korálový útes

Opera v Sydney je jednou z nejznámějších světových památek – a brzo by se také mohla stát místem, vedle kterého se bude nacházet unikátní podmořský ekosystém. Vědci se zde totiž snaží vybudovat umělý korálový útes.

Tato lokalita rozhodně nebyla vybrána náhodou. Záliv Port Jackson mj. ukrývá řadu starých zdí, které ho chrání před bouřemi a erozí.

„Některé z nich jsou vyrobeny z krásného pískovce a mají přes sto let, ale prostě nenabízejí biotop, který tam byl dřív,“ uvedl David Booth z University of Technology v Sydney. „Cílem tohoto projektu je zjistit, zda to dokážeme změnit.“

Kromě toho, duchovní otec Opery v Sydney - Jørn Utzon – byl prý silně ovlivněn a inspirován přírodou. Mnozí jsou proto přesvědčeni, že jde o skvělý způsob, jak navázat na jeho odkaz.

Odborníci doufají, že umělý útes by mohl značně přispět ke zvýšení místní biologické rozmanitosti. Jeho tvorba ovšem vůbec nebude jednoduchá.

„Chápeme, že mořský život potřebuje různé vstupní chodby, pokoje a mezery pro chůzi a pohyb. Jsme jako architekti a urbanisté pracující pod vodou. Je to jako stavba města – živého města, kde potřebujete rozmanité habitaty,“ řekl designér David Lennon, který má dotyčný projekt na starost.

Zdroj: UTS,