„Umělá hvězda“ Majak bude jedním z nejzářivějších objektů na obloze

Ruská raketa Sojuz úspěšně dopravila na oběžnou dráhu družici, která se brzy stane jednou z nejzářivějších „hvězd“ – a může tak narušovat astronomická pozorování.

Tato kontroverzní družice je známa jako Majak a byla vyvinuta na Moscow State Mechanical Engineering University (MAMU). Sama o sobě je velká asi jako bochník chleba, ale dokáže rozvinout čtyři plachty, čímž vznikne jakási obří pyramida.

Dotyčné plachty jsou z tzv. Mylaru a byly navrženy tak, aby odrážely Slunce. Jsou přibližně dvacetkrát tenčí než lidský vlas a každá z nich má rozlohu 4 metry čtvereční.

„Spuštění družice proběhlo dobře a nyní čekáme na NORAD, který to bude sledovat,“ uvedl Alexander Panov v rozhovoru pro IFLScience.

Hlavními cíly této mise je inspirovat lidi k tomu, aby častěji vzhlíželi k obloze a otestovat technologii pro deorbitální zařízení. Všichni zájemci si do svých mobilních telefonů mohou nainstalovat aplikaci, která jim umožní sledovat kde se Mayak právě nachází.

Mayak zůstane na oběžné dráze Země po dobu minimálně jednoho měsíce. Provedené výpočty naznačují, že nejspíš půjde o čtvrtý nejjasnější objekt na nočním nebi (hned po Venuši). To samozřejmě může komplikovat práci profeisonálním i amatérským astronomům.

Zdroj: IFLScience

Témata článku: Technika, Vesmír, Mobilní telefon, Výzkum, Slunce, Astronomie, Satelit, Rusko, Venuše, Oběžná dráha, Družice, Noční nebe, Objekt, Lidský vlas, Metr čtvereční, Obloha, Plachta, Amatérský astronom, Pozorování

• xherbert 21. 7. 2017 15:18:46
    Zdroj: IFLscience.... To je taky "vedecky" blesk.
  • lacog 20. 7. 2017 10:28:28
    Tak čo som narýchlo pozrel ISS svieti o dosť viac, má jas -4 Mag a Majak...
  • matelko 2 20. 7. 2017 9:07:11
    Kdyby to vypustili američani tak se o světelném smogu psát nebude. Ta...

Je to jen bublina, nebo Nokia 3310 opravdu oživila zájem o hloupé telefony?

** Nokia 3310 zaujala, ale kupodivu se i prodává ** A fenoménu se chytli další ** Je to renesance hloupých levných mobilů?

Dnes | Kůžel Filip, Láska Jan | 3