Umělá inteligence | Analýza

Umělá inteligence analyzuje zkreslení způsobená gravitačními čočkami

Astronomové pokračují ve studiu fenoménu gravitačních čoček. A aby jim to šlo rychleji od ruky, vzaly si na pomoc umělou inteligenci.

„Analýzy, jejichž dokončení obvykle odborníkům obvykle zaberou týdny až měsíce a které jsou náročné na výpočetní kapacitu, mohou být díky neuronovým sítím provedeny za zlomek sekundy – plně automatickým způsobem a v zásadě na počítačovém čipu z mobilního telefonu,“ konstatoval Laurence Perreault Levasseur z Kavli Institute for Particle Astrophysics and Cosmology (KIPAC).

Odborníci využívají neuronovou síť, které nejprve několik hodin „servírovali“ obrovské množství simulovaných obrázků gravitačních čoček. Když jí pak předložili skutečné snímky, začala analyzovat zkreslení 10 000 000krát rychleji, než tradiční metody.

„Úžasná věc je to, že neuronové sítě se samy učí, jaké vlastnosti je třeba hledat. Je to srovnatelné se způsobem, jakým se malé děti učí rozpoznávat různé předměty. Neříkáte jim co přesně je pes, jen jim ukazujete obrázky psů,“ komentoval to další člen týmu Phil Marshall.

Jde o jednoznačně lepší výsledky, než jakých bylo dosaženo v rámci předchozího projektu zaměřeného na tutéž oblast. Tehdy vědci neuronové sítě (3 veřejně dostupné a jednu vlastní) učili rozpoznávat, zda nějaký snímek zobrazuje či nezobrazuje gravitační čočku.

Dotyčné umělé inteligence nakonec dokázaly určovat klíčové atributy všech čoček – včetně distribuce jejich hmoty.

Zdroj: Futurism, Foto: NASA