Umělá inteligence analyzuje zkreslení způsobená gravitačními čočkami

Astronomové pokračují ve studiu fenoménu gravitačních čoček. A aby jim to šlo rychleji od ruky, vzaly si na pomoc umělou inteligenci.

„Analýzy, jejichž dokončení obvykle odborníkům obvykle zaberou týdny až měsíce a které jsou náročné na výpočetní kapacitu, mohou být díky neuronovým sítím provedeny za zlomek sekundy – plně automatickým způsobem a v zásadě na počítačovém čipu z mobilního telefonu,“ konstatoval Laurence Perreault Levasseur z Kavli Institute for Particle Astrophysics and Cosmology (KIPAC).

Odborníci využívají neuronovou síť, které nejprve několik hodin „servírovali“ obrovské množství simulovaných obrázků gravitačních čoček. Když jí pak předložili skutečné snímky, začala analyzovat zkreslení 10 000 000krát rychleji, než tradiční metody.

„Úžasná věc je to, že neuronové sítě se samy učí, jaké vlastnosti je třeba hledat. Je to srovnatelné se způsobem, jakým se malé děti učí rozpoznávat různé předměty. Neříkáte jim co přesně je pes, jen jim ukazujete obrázky psů,“ komentoval to další člen týmu Phil Marshall.

Jde o jednoznačně lepší výsledky, než jakých bylo dosaženo v rámci předchozího projektu zaměřeného na tutéž oblast. Tehdy vědci neuronové sítě (3 veřejně dostupné a jednu vlastní) učili rozpoznávat, zda nějaký snímek zobrazuje či nezobrazuje gravitační čočku.

Dotyčné umělé inteligence nakonec dokázaly určovat klíčové atributy všech čoček – včetně distribuce jejich hmoty.

Zdroj: Futurism, Foto: NASA

Diskuze (2) Další článek: Chcete 1 milion dolarů? Stačí vyřešit pekelně těžký šachový kvíz

Témata článku: Umělá inteligence, Vesmír, Výzkum, Astronomie, Mobilní telefon, Neuronová síť, Analýza, Dobrý výsledek, Marsha, Vsetín, Počítačový čip, Malé dítě, Inteligence, Výpočetní kapacita, Čočka, Tradiční metoda, Rudolf, Úžasná věc, Atribut, Obrovské množství, Zkreslení, Futurism, Gravitační čočka, Mobilní telefony na Heureka.cz

Recenze multiplayeru Halo Infinite. Konečně pořádná střílečka!

Tento rok byl, co se týče multiplayerových stříleček, plný zklamání. Do hry konečně vstupuje Halo a to, zdá se, ukáže přesně to, co bychom si přáli. Hra je oficiálně stále v betě a již nyní je jednou z nejnávykovějších her roku.

Vojtěch Matušinský
Halo InfiniteRecenze

V menších komunitách je Wikipedia zranitelná. V některých zemích roznáší dezinformace

** Některé neanglické Wikipedie šíří nepravdivé informace o globálním oteplování. ** Dle Wikimedia Foundation je potřeba rozšířit komunitu. ** Západní filozofie Wikipedie v některých kulturách nemusí být chápána.

DezinformaceWikipedia