Umělá inteligence analyzuje zkreslení způsobená gravitačními čočkami

Astronomové pokračují ve studiu fenoménu gravitačních čoček. A aby jim to šlo rychleji od ruky, vzaly si na pomoc umělou inteligenci.

„Analýzy, jejichž dokončení obvykle odborníkům obvykle zaberou týdny až měsíce a které jsou náročné na výpočetní kapacitu, mohou být díky neuronovým sítím provedeny za zlomek sekundy – plně automatickým způsobem a v zásadě na počítačovém čipu z mobilního telefonu,“ konstatoval Laurence Perreault Levasseur z Kavli Institute for Particle Astrophysics and Cosmology (KIPAC).

Odborníci využívají neuronovou síť, které nejprve několik hodin „servírovali“ obrovské množství simulovaných obrázků gravitačních čoček. Když jí pak předložili skutečné snímky, začala analyzovat zkreslení 10 000 000krát rychleji, než tradiční metody.

„Úžasná věc je to, že neuronové sítě se samy učí, jaké vlastnosti je třeba hledat. Je to srovnatelné se způsobem, jakým se malé děti učí rozpoznávat různé předměty. Neříkáte jim co přesně je pes, jen jim ukazujete obrázky psů,“ komentoval to další člen týmu Phil Marshall.

Jde o jednoznačně lepší výsledky, než jakých bylo dosaženo v rámci předchozího projektu zaměřeného na tutéž oblast. Tehdy vědci neuronové sítě (3 veřejně dostupné a jednu vlastní) učili rozpoznávat, zda nějaký snímek zobrazuje či nezobrazuje gravitační čočku.

Dotyčné umělé inteligence nakonec dokázaly určovat klíčové atributy všech čoček – včetně distribuce jejich hmoty.

Zdroj: Futurism, Foto: NASA

Diskuze (2) Další článek: Chcete 1 milion dolarů? Stačí vyřešit pekelně těžký šachový kvíz

Témata článku: Vesmír, Umělá inteligence, Výzkum, Astronomie, Mobilní telefon, Neuronová síť, Analýza, Futurism, Rudolf, Úžasná věc, Gravitační čočka, Zkreslení, Obrovské množství, Inteligence, Dobrý výsledek, Výpočetní kapacita, Malé dítě, Atribut, Počítačový čip, Čočka, Vsetín, Marsha, Tradiční metoda, Mobilní telefony na Heureka.cz

Mise Artemis I: Kosmická loď Orion se vrací domů
Jiří Černý
Artemis 1Vesmírné startySLS
Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

** Na světě je první případ záchrany satelitními službami Applu ** Na Aljašce se ztratil muž na sněžném skútru ** Díky satelitní komunikaci byl nalezen živý a zdravý

SatelitiPhone

Strategie The Settlers: New Allies odhalila datum vydání. Vyjde i na konzole a český překlad nemá chybět

Pokračování série The Settlers už jsme tady měli mít dlouhou dobu. Ubisoft ale nakonec celý projekt značně předělal a výsledek nám předvedl s novým videem.

The Settlers: New AlliesDatum vydání