Umělý fotosyntetický systém umí čistit vzduch a produkovat energii

Výzkumníci z University of Central Florida vytvořili umělý fotosyntetický systém. Ten dokáže přeměňovat skleníkové plyny na čistý vzduch a současně produkuje energii. Jednoho dne by se tak mohl instalovat k zařízením vypouštějícím velké množství oxidu uhličitého.

Tým přišel na způsob, jak potřebnou chemickou reakci spustit v syntetickém materiálu zvaném MOF (metal-organic frameworks), který rozkládá CO2 na neškodné organické látky. „Tato práce je průlomová,“ konstatoval Fernando Uribe-Romo z UCF. „Přizpůsobovat materiály, které absorbují určitou barvu světla, je z vědeckého hlediska velmi obtížné. Ale ze sociálního hlediska přispíváme k rozvoji technologie, která může pomoct zredukovat skleníkové plyny.“

"Zpracovávat" viditelné světlo není vubec jednoduché. Existuje jen málo materiálů, které ho dokážou absorbovat, a většina z nich je velice drahá. Uribe-Romo se proto rozhodl použít kombinaci běžného netoxického kovu – titanu – a organických molekul, které plní úlohu jakýchsi světelných antén a jsou synchronizovány s modrou barvou.

Test provedený s modrým LED fotoreaktorem dopadl skvěle. CO2 se změnil na dvě redukované formy uhlíku - formiát a formamid. V obou jmenovaných případech se jedná o typ tzv. solárního paliva.

Dalším cílem je funkčnost tohoto systému ještě víc zefektivnit. Vědci budou rovněž zkoumat, zda dotyčnou reakci nemohou vyvolat i jiné vlnové délky viditelného světa.

„Hlavní myšlenkou je postavit stanice, které by třeba u elektráren zachytávaly velké množství CO2. Ten by byl nasán do stanice, prošel procesem a recykloval skleníkové plyny a zároveň vyprodukoval energii, která by se vrátila zpět do elektrárny,“ popsal Uribe-Romo.

Zdroj: University of Central Florida

Diskuze (5) Další článek: Twitter se stane internetovou televizí, video na něm pojede nonstop

Témata článku: Budoucnost, Technologie, Výzkum, Energie, Globální oteplování, CO2, Světelné zdroje, Velké množství, Molekula, Florida, Umělé embryo, UCF, Umělý ostrov, Oxid uhličitý, Modrá barva, Uhlík, Umělá synapse, Organická molekula, Trigger, Modré světlo, Obnovitelné zdroje energie, MOF, Central, Jiná látka, Skleníkové plyny

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Temný režim a spousta vychytávek. Vyzkoušeli jsme nový macOS 10.14 Mojave

** Vyzkoušeli jsme veřejnou betu macOS 10.14 Mojave ** Hlavní novinkou je temný režim a velký důraz na soukromí ** Jako první beta je systém překvapivě rychlý a dobře použitelný.

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem