Technologie | Technika | Výzkum | Roboti | Strojové učení

Už žádné postřiky nebo motyky. Plevel z polí odstraní roboti s lasery

Robotizace by mohla přinést převrat do odvětví, ve kterém už sice lidská práce nahrazena byla, ale nepříliš optimálním chemickým řešením – roboti by mohli zemědělcům pomoci v boji s plevelem. O práci tedy tentokrát nikdo nepřijde, leda by své pole zbavoval plevele stále s motykou v ruce. Podstatnější ale je, že by roboti mohli nahradit herbicidy a jiné postřiky.

Základem takového robota bude kamera s dobrým rozlišením, systém umělé inteligence se strojovým učením na rozpoznávání rostlin a výkonný laser. Že by to mohlo fungovat dokazuje dvojice německý vědců z Univerzit v Bonnu ve své studii.

Jak by to mělo fungovat: kamera kouká na pole, počítač rozezná plevel a laser ho spálí. Paprsek je přitom řízen tak, aby se nedotkl pěstovaných rostlin.

Výzkumníci zatím zkoumali možnosti jednotlivých elementů celkového řešení, a to díky prostředkům z poskytnutého menšího grantu. Došli k závěru, že současné technologie na realizaci projektu budou stačit. Založili proto univerzitní startup Escarda Technologies a nyní hledají sponzory pro vývoj prototypu.

Bude potřeba robota schopného autonomního pohybu po poli. To není až takový problém, samořiditelné traktory už brázdí pole teď, tohle bude zařízení jen v trochu menším měřítku. Dále to bude chtít výkonný laser a systém pro jeho cílení. I to není technicky problém, zde jsou největší překážkou náklady. Aby byl laser schopen plevel spálit, bude potřeba vysokého výkonu.

Počítač s umělou inteligencí a schopností rozpoznávání plevel na snímcích v reálném čase je paradoxně už tou nejmenší komplikací. Na podobném principu si s umělou inteligencí dokážeme hrát i sami na redakčním notebooku.

Mohlo by to zkrátka fungovat. Pokud stroj nebude stát ve finále enormní sumu a nebude drahý jeho provoz, není myšlenka zavedení do praxe nějak utopistická.

O tom, jak roboti nahrazují profese, jsme se nedávno bavili v naší diskuzi:

Diskuze (11) Další článek: Oskar Fischinger dnes obsadil Google. Ve vyhledávači vytvoříte abstraktní hudební videa

Témata článku: Technologie, Technika, Výzkum, Roboti, Umělá inteligence, Strojové učení, Traktor, Robotizace, Paprsek, Autonomní provoz, ESC, Plevel, Autonomní systém, Bonn, Strojový, Výkonný laser, Autonomní pohyb, Hladovění, ODS, Rozmach, Lidská profese, Robot, Nejprodávanější kamery na Mall.cz