Technologie | Technika | Výzkum | Roboti | Strojové učení

Už žádné postřiky nebo motyky. Plevel z polí odstraní roboti s lasery

Robotizace by mohla přinést převrat do odvětví, ve kterém už sice lidská práce nahrazena byla, ale nepříliš optimálním chemickým řešením – roboti by mohli zemědělcům pomoci v boji s plevelem. O práci tedy tentokrát nikdo nepřijde, leda by své pole zbavoval plevele stále s motykou v ruce. Podstatnější ale je, že by roboti mohli nahradit herbicidy a jiné postřiky.

Základem takového robota bude kamera s dobrým rozlišením, systém umělé inteligence se strojovým učením na rozpoznávání rostlin a výkonný laser. Že by to mohlo fungovat dokazuje dvojice německý vědců z Univerzit v Bonnu ve své studii.

Jak by to mělo fungovat: kamera kouká na pole, počítač rozezná plevel a laser ho spálí. Paprsek je přitom řízen tak, aby se nedotkl pěstovaných rostlin.

Výzkumníci zatím zkoumali možnosti jednotlivých elementů celkového řešení, a to díky prostředkům z poskytnutého menšího grantu. Došli k závěru, že současné technologie na realizaci projektu budou stačit. Založili proto univerzitní startup Escarda Technologies a nyní hledají sponzory pro vývoj prototypu.

Bude potřeba robota schopného autonomního pohybu po poli. To není až takový problém, samořiditelné traktory už brázdí pole teď, tohle bude zařízení jen v trochu menším měřítku. Dále to bude chtít výkonný laser a systém pro jeho cílení. I to není technicky problém, zde jsou největší překážkou náklady. Aby byl laser schopen plevel spálit, bude potřeba vysokého výkonu.

Počítač s umělou inteligencí a schopností rozpoznávání plevel na snímcích v reálném čase je paradoxně už tou nejmenší komplikací. Na podobném principu si s umělou inteligencí dokážeme hrát i sami na redakčním notebooku.

Mohlo by to zkrátka fungovat. Pokud stroj nebude stát ve finále enormní sumu a nebude drahý jeho provoz, není myšlenka zavedení do praxe nějak utopistická.

O tom, jak roboti nahrazují profese, jsme se nedávno bavili v naší diskuzi:

Diskuze (11) Další článek: Oskar Fischinger dnes obsadil Google. Ve vyhledávači vytvoříte abstraktní hudební videa

Témata článku: Technologie, Technika, Výzkum, Roboti, Umělá inteligence, Strojové učení, Traktor, Paprsek, ESC, Bonn, Robotizace, Hladovění, Výkonný laser, ODS, Strojový, Lidská profese, Autonomní systém, Postřik, Rozmach, Autonomní pohyb, Autonomní provoz, Plevel, Robot, Nejprodávanější kamery na Mall.cz

RyzenProcesoryAMD