V horninách z oblasti Mariánského příkopu byly nalezeny stopy organického materiálu

Jak hluboko pod mořskou hladinou se ještě může nacházet život? Na tuto otázku není úplně jednoduché odpovědět – některé organismy totiž dokážou existovat v překvapivě extrémních podmínkách.

Vědci nyní objevili stopy organického materiálu ve vzorcích serpentinitu vytažených z hloubky cca 10 kilometrů. Dotyčný materiál se prý velmi podobá tomu, který produkují mikrobi obývající poněkud přístupnější lokality.

„Zdokumentovali jsme organickou hmotu zapouzdřenou v klastech z oceánské serpentinitové bahenní sopky nad subdukční zónou Izu–Bonin–Mariana,“ uvádí studie publikovaná v Proceedings of the National Academy of Sciences.

Přestože původ této hmoty nelze přesně určit, z výsledků chemické analýzy plyne, že mohla vzniknout díky činnosti bakterií žijících hluboko uvnitř výše zmíněné sopky nebo pod ní.

Připomeňme, že v Mariánském příkopu naleznete nejhlubší (vůči hladině moře) místo Země – leží nedaleko ostrova Guam a podle měření provedeného v roce 2011 má 10 994 metrů.

Zdroj: Utrecht University

Témata článku: Věda, Příroda, Výzkum, Země, Bakterie, Oceán, Materiál, Guam, Organický materiál, Org, Jednoduchý vzorec, Extrémní podmínka, Maria, Stopa, Hornina, Oblast, Publikovaná studie, The Nation, Mariánský příkop, Krystal, Příkop, Hmota, Sopka

WD představuje technologii MAMR. Disky budou mít kapacitu 40 TB

** WD představilo technologii MAMR, která umožňuje zvýšit hustotu dat zapsaných na běžném disku ** Půjde použít s většinou současných materiálů a technologií ** První disky se mají objevit už za dva roky

Dnes | Janů Stanislav | 14

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě