V horninách z oblasti Mariánského příkopu byly nalezeny stopy organického materiálu

Jak hluboko pod mořskou hladinou se ještě může nacházet život? Na tuto otázku není úplně jednoduché odpovědět – některé organismy totiž dokážou existovat v překvapivě extrémních podmínkách.

Vědci nyní objevili stopy organického materiálu ve vzorcích serpentinitu vytažených z hloubky cca 10 kilometrů. Dotyčný materiál se prý velmi podobá tomu, který produkují mikrobi obývající poněkud přístupnější lokality.

„Zdokumentovali jsme organickou hmotu zapouzdřenou v klastech z oceánské serpentinitové bahenní sopky nad subdukční zónou Izu–Bonin–Mariana,“ uvádí studie publikovaná v Proceedings of the National Academy of Sciences.

Přestože původ této hmoty nelze přesně určit, z výsledků chemické analýzy plyne, že mohla vzniknout díky činnosti bakterií žijících hluboko uvnitř výše zmíněné sopky nebo pod ní.

Připomeňme, že v Mariánském příkopu naleznete nejhlubší (vůči hladině moře) místo Země – leží nedaleko ostrova Guam a podle měření provedeného v roce 2011 má 10 994 metrů.

Zdroj: Utrecht University

Témata článku: Věda, Příroda, Výzkum, Bakterie, Oceán, Krystal, Hornina, Jednoduchý vzorec, Oblast, The Nation, Org

• dolph1888 13. 4. 2017 23:03:16
    Myslel jsem si, že u horkých pramenů oceánských sopek už život našli,...

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Čížek Jakub | 12

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

16.  8.  2017 | Mihulka Stanislav | 4