V jakém stavu je Škoda Fabia, která najela milion a čtvrt kilometrů?

V jakém stavu je Škoda Fabia, která najela milion a čtvrt kilometrů?

Deset let brázdila české vozovky, po kterých najela 1 milion a 265 tisíc kilometrů. Co to s ní udělalo? To otestovala redakce Auta.cz a Světa motorů.

Život modré Fabie začal v roce 2005, kdy ji koupila spediční firma, jež toto doprovodné vozidlo využívala takřka každodenně. O více než 1,25 milionů km později došlo k proražení olejové vany a vůz se vrátil „domů“. Zakoupilo ho totiž oddělení propagace poprodejních služeb Škoda Auto.

Jako první přišlo na řadu představení Fabie. A nutno uznat, že informace o její historii jsou opravdu zajímavé:

Výrobce si nejdříve chtěl ověřit uraženou vzdálenost. Nicméně tachometr nebylo možné použít, jelikož je jen šestimístný a po překročení milionové hranice se na obrazovce displeje zobrazí pouze šestice čárek. A tak nadešel čas pro technologie budoucnosti. Ty reprezentovala konektivní mobilní aplikace, která údaje načítá z GPS. Ta ukázala impozantní číslo: 1 265 544,7 km.

A pak už se šlo testovat. Nejprve motor - 1.9 TDI PD 74 kw AXR s točivým momentem 240 Nm. Ten prošel dvěma nutnými úpravami. Poté, co překonal milion kiláků, dostal novou repasovanou hlavu. Druhou vyžádanou změnou byla výměna klikové hřídele, zapříčiněná výše zmiňovanou nehodou s olejovou vanou.

Následovalo měření výkonu a emisí, které přineslo několik velkých překvapení:

Ve válcové zkušebně si ale motor vedl skvěle. Díky turbu a chiptuningu se jeho výkon (88 kw) a kroutivý moment (322 Nm) dokonce zvedl.

Potíže nebyly ani se škodováckými tlumiči. Ty se sice měnily, ale i přesto měly odslouženo více než 500 000 kilometrů.

Testy uzavřela důkladná servisní prohlídka auta. Během té bylo samozřejmě odhaleno několik závad:

Horší to bylo s měřením emisí. První zkoušky, probíhající podle nového online protokolu, překračovaly maximální hodnotu 0,8 1/m. Po vymetení sazí z výfuku, jehož potrubí je stále původní, se kouřivost snížila těsně pod povolenou hranici a Fabia (s odřenýma ušima) prošla.

Následná servisní prohlídka odhalila, že v nejhorším stavu byl zrezivělý spoj blatníku a prahu. Problémy trpěly i štíty brzdových kotoučů, které se prakticky odpařily a několikrát měněné musely být i silentbloky ramen přední nápravy.

Témata článku: Video, Technika, Automobily, Doprava, Škoda, Kilo, Servisní prohlídka, Měření, Doprovodné vozidlo, Nejhorší stav, Prohlídka, Svět motorů, Technologie budoucnosti, Fabia, Poprodejní služba, Moment, Spediční firma, Honda, Maximální hodnota, Praha, Škoda Fabia, Přední náprava, Motor, Kotouč, Povolená hranice

Určitě si přečtěte