V laboratoři se zrodily první kvasinky s umělou DNA

Mezinárodní vědecký tým představil historicky první kvasinky s umělou DNA. Ty by mohly být využity například k výrobě nových analgetik, antibiotik, biopaliv či chleba odolnějšího vůči vysokým teplotám.

U dotyčných kvasinek došlo k odstranění téměř třetiny jejich genetické informace. Ta byla následně nahrazena pěti syntetickými chromozomy s DNA zkonstruovanou v laboratoři. Výzkumníci navíc prohlásili, že ještě do konce letošního roku plánují udělat „100% umělé“ kvasinky.

„Jsme nadšeni z dosažení tohoto milníku v naší snahách vytvořit celý organismus úplně od nuly,“ komentoval to Patrick Cai z University of Edinburgh. „Genom kvasinek je jako kniha se šestnácti kapitolami (unikátními chromozómy). Tohle je jako bychom odstavec vyřízli, přepsali a pak vložili zpět.“

Není bez zajímavosti, že syntetickou DNA – připravenou tímtéž způsobem jako ve výše popsaném případě – je teoreticky možné nahradit vadnou DNA způsobující onemocnění jako cystická fibróza nebo Downův syndrom. Pokud by se to podařilo, šlo by o obrovský medicínský průlom.

„Dovedeme si představit, že tento druh technologie by mohl najít uplatnění například v genové terapii, kde by pak bylo možné vkládat nejen jednotlivé geny – jako je tomu v současnosti - ale mohli bychom přemýšlet o vkládání celých sítí,“ uvedl další účastník tzv. Synthetic Yeast Genome Project, Jef Boeke.

Zdroj: Daily Mail