V laboratoři se zrodily první kvasinky s umělou DNA

Mezinárodní vědecký tým představil historicky první kvasinky s umělou DNA. Ty by mohly být využity například k výrobě nových analgetik, antibiotik, biopaliv či chleba odolnějšího vůči vysokým teplotám.

U dotyčných kvasinek došlo k odstranění téměř třetiny jejich genetické informace. Ta byla následně nahrazena pěti syntetickými chromozomy s DNA zkonstruovanou v laboratoři. Výzkumníci navíc prohlásili, že ještě do konce letošního roku plánují udělat „100% umělé“ kvasinky.

„Jsme nadšeni z dosažení tohoto milníku v naší snahách vytvořit celý organismus úplně od nuly,“ komentoval to Patrick Cai z University of Edinburgh. „Genom kvasinek je jako kniha se šestnácti kapitolami (unikátními chromozómy). Tohle je jako bychom odstavec vyřízli, přepsali a pak vložili zpět.“

Není bez zajímavosti, že syntetickou DNA – připravenou tímtéž způsobem jako ve výše popsaném případě – je teoreticky možné nahradit vadnou DNA způsobující onemocnění jako cystická fibróza nebo Downův syndrom. Pokud by se to podařilo, šlo by o obrovský medicínský průlom.

„Dovedeme si představit, že tento druh technologie by mohl najít uplatnění například v genové terapii, kde by pak bylo možné vkládat nejen jednotlivé geny – jako je tomu v současnosti - ale mohli bychom přemýšlet o vkládání celých sítí,“ uvedl další účastník tzv. Synthetic Yeast Genome Project, Jef Boeke.

Zdroj: Daily Mail

Diskuze (4) Další článek: Amper je umělá inteligence, která vám pomůže tvořit hudbu

Témata článku: Zrod, Edinburg, Daily Mail, Edinburgh, Lab, Celý organismus, Kapitola, Umělé embryo, Chromozom, Syndrom, Genom

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?