Medicína | Mozek

V lidském mozku byly objeveny nové typy buněk

Odborníci ze Salk Institute a University of California San Diego oznámili, že objevili nové typy mozkových buněk. Jedná se o jakési podskupiny neuronů, jejichž vzájemné rozlišování ještě relativně nedávno nebylo možné.

Důvodem je skutečnost, že pod mikroskopem tyto neurony vypadají všechny stejně. Ovšem díky speciálnímu sekvenování jejich molekulární struktury vyšlo najevo, že ve skutečnosti shodné nejsou.

„Myslíme si, že je to docela pozoruhodné… Můžeme sekvenovat metylomy jendotlivých buněk a identifikovat mnoho nových buněčných typů společně s jejich genetickými regulačními prvky, genetickými přepínači, které tyto neurony od sebe odlišují,“ vysvětlil jeden člen týmu, Joseph Ecker.

Tento výzkum umožní sestavit kompletní „seznam součástek“ každého neuronu, což může mít velký dopad na oblast studia a léčby různých neurologických poruch. Vědci by například mohli být schopni označit přesné druhy buněk, které mohou být zodpovědné za určitou chorobu. K tomu ovšem bude mj. zapotřebí porovnat molekulární rozdíly v mozcích zdravých a nemocných lidí.

„Pokud je problém v pouhém jednom procentu buněk, měli bychom to díky této metodě vidět. Až dosud bychom v tak malém procentu buněk ovšem neměli šanci něco odhalit,“ konstatoval Ecker.

Lidé, kteří pracují na vývoji nových léků, by se následně mohli soustředit právě na možnosti nápravy zjištěných abnormalit. „Na základě těchto informací můžeme vyvinout zcela nové nástroje pro studium konkrétních buněčných populací,“ uzavřel Ecker.

Zdroj: Futurism

Diskuze (2) Další článek: Smart Box: Takto má podle O2 vypadat centrála chytré domácnosti s rychlou Wi-Fi

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Mozek, Tělo, Neurony, Zdravý člověk, Mozková buňka, Joseph, Malé procento, Nový nástroj, Velký dopad, Typ, BETT, San Diego, Nový typ, Typ buněk, Nový lék, Salk, Pouhé procento, Lidský mozek, Molekulární struktura, Buňka

Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

** Obtěžují vás neustálé dotazy webů, zda chcete zobrazovat oznámení? ** Můžete je zakázat, a to jak kompletně, tak i pro jednotlivé stránky ** Připravili jsme návody pro Chrome, Firefox, Edge a Operu

Jak na InternetTipyProhlížeče
AMD uvádí grafické karty Radeon RX 6800, 6800 XT a 6900 XT. Útočí přímo na modely od Nvidie

** AMD představilo tři nové grafické karty ** Všechny s architekturou RDNA2, kterou používají i PS5 a Xbox Series ** Karty útočí přímo na GeForce RTX 3000

Radeon RX 6000Grafické kartyAMD

Seznam.cz má vlastního hlasového asistenta pro Android. Rozumí česky a nastaví i budík
Mobilní aplikaceAndroidSeznam.cz
Trapas celníků: Zadrželi „padělaná“ sluchátka AirPods, šlo ale o pravé OnePlus Buds
OnePlusSluchátkaAirPodsApple

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb