Mozek | Medicína

V lidském mozku byly objeveny nové typy buněk

Odborníci ze Salk Institute a University of California San Diego oznámili, že objevili nové typy mozkových buněk. Jedná se o jakési podskupiny neuronů, jejichž vzájemné rozlišování ještě relativně nedávno nebylo možné.

Důvodem je skutečnost, že pod mikroskopem tyto neurony vypadají všechny stejně. Ovšem díky speciálnímu sekvenování jejich molekulární struktury vyšlo najevo, že ve skutečnosti shodné nejsou.

„Myslíme si, že je to docela pozoruhodné… Můžeme sekvenovat metylomy jendotlivých buněk a identifikovat mnoho nových buněčných typů společně s jejich genetickými regulačními prvky, genetickými přepínači, které tyto neurony od sebe odlišují,“ vysvětlil jeden člen týmu, Joseph Ecker.

Tento výzkum umožní sestavit kompletní „seznam součástek“ každého neuronu, což může mít velký dopad na oblast studia a léčby různých neurologických poruch. Vědci by například mohli být schopni označit přesné druhy buněk, které mohou být zodpovědné za určitou chorobu. K tomu ovšem bude mj. zapotřebí porovnat molekulární rozdíly v mozcích zdravých a nemocných lidí.

„Pokud je problém v pouhém jednom procentu buněk, měli bychom to díky této metodě vidět. Až dosud bychom v tak malém procentu buněk ovšem neměli šanci něco odhalit,“ konstatoval Ecker.

Lidé, kteří pracují na vývoji nových léků, by se následně mohli soustředit právě na možnosti nápravy zjištěných abnormalit. „Na základě těchto informací můžeme vyvinout zcela nové nástroje pro studium konkrétních buněčných populací,“ uzavřel Ecker.

Zdroj: Futurism