V mozcích pacientů s Alzheimerem je více bakterií než v mozcích zdravých lidí

Nová studie odhalila, že v nástupu Alzheimerovy choroby by mohly hrát roli bakterie obývající mozek plus infikované neurony. Vědci, kteří studují mozky od zemřelých dárců, totiž našli rozdíly v počtu i typu těchto bakterií u pacientů s Alzheimerem a zdravých jedinců.

Odborníci z University of Bristol se domnívají, že by mohla existovat vazba mezi těmito bakteriálními populacemi a tzv. neurozánětem, který je už delší dobu s vývojem Alzheimera spojován.

„Mozky zasažené Alzheimerovou chorobou obvykle obsahují důkazy o neurozánětu a stále více badatelů si myslí, že právě ten by možná mohl pohánět onemocnění tím, že způsobí degeneraci neuronů v mozku,“ konstatoval David Emery. „A neurozánět v mozku může být reakcí na přítomnost bakterií.“

Analýza bakteriálních genů v mozcích ukázala, že v těch nemocných byl cca desetinásobný poměr aktinobakterií k proteobakteriím. Celkové množství všech bakteriálních sekvencí navíc bylo nezvykle vysoké.

„Předchozí studie zaměřené na bakterie v mozcích zasažených Alzheimerovou chorobou primárně zkoumaly specifické bakteriální druhy,“ konstatovala Shelley Allen. „My jsme chtěli použít objektivní metodu, abychom si udělali co nejlepší přehled o celé bakteriální populaci.“

K získání podrobnějších informací o této vazbě bude třeba provést řadu dalších, mnohem detailnějších a rozsáhlejších výzkumů. Jejich výsledky by ale s trochou štěstí by vést k dalším pokrokům v léčbě – což za vynaloženou námahu rozhodně stojí.

Zdroj: ScienceDaily