V Mrtvém moři byly nalezeny důkazy nejstarší lidské geologické činnosti

Vědci učinili významný objev, který naznačuje, že naši předkové se snažili ovlivňovat geologické podmínky a ekosystémy Země již před 11 500 lety. Stalo se tak během vrtných prací v Mrtvém moři.

Díky použití vrtného jádra o velikosti 457 metrů odborníci získali přístup k sedimentům nashromážděným za posledních zhruba 220 000 let. Ke svému překvapení zjistili, že v období sezónních záplav se v inkriminované oblasti vyskytovalo zhruba 3 - 4krát více jemných sedimentů než v předchozích tisíciletích.

Jelikož tento poznatek skvěle koresponduje s poznatky o nejstarším lidském osídlení daného regionu, vysloveně se nabízí závěr, že v důsledku úbytku přirozené vegetace způsobeného odlesňováním a pastvou zde před 11 500 lety začalo docházet k intenzivnější erozi povrchu i zvýšené sedimentaci. A tyto procesy samozřejmě v geologickém záznamu zanechaly nepřehlédnutelné stopy.

„Množství jemného písku, který do Mrtvého moře přinášely sezónní povodně, se náhle ztrojnásobilo. Takto intenzivní eroze jen neslučitelná s tektonickými a klimatickými režimy panujícími během holocénu - geologické epochy, která začala po pleistocénu před 11.700 lety,“ konstatoval hlavní badatel Shmuel Marco z Tel Aviv University.

V této souvislosti se opět rozhořela diskuse o tom, zda by neměla být vytvořena nová geologická epocha – tzv. antropocén.

Různé výzkumné skupiny již relativně vyzývají Mezinárodní unii geologických věd (IUGS), aby oficiální založení nové, lidmi ovlivněné geologické epochy přinejmenším zvážila. K tomu by ovšem bylo zapotřebí přesvědčivě doložit, že geologické dopady naší činnosti jsou jednak globální a jednak dostatečně významné.

Zdroj: Tel Aviv University

Diskuze (1) Další článek: Kaspersky Lab podal antimonopolní stížnost na Microsoft. Prý zvýhodňuje svůj antivir

Témata článku: Věda, Historie, Země, Výzkum, Lidé, Geologie, Čin, Epocha, Krystal, Marco, Eroze, Geolog, Nový člověk, Vegetace, Oficiální založení, Činnost, Tel Aviv, Poznatek, MAU, Mrtvé moře, Sediment, Moře, Významný objev, Hlavní badatel

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

** Yoga C930 nabídne revoluční reproduktor v kloubu displeje ** Yoga Book C930 představuje zdařilý reparát podivného Yoga Booku ** ThinkPad X1 Extreme se může pochlubit extrémní výbavou v tenkém těle

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal