V Mrtvém moři byly nalezeny důkazy nejstarší lidské geologické činnosti

Vědci učinili významný objev, který naznačuje, že naši předkové se snažili ovlivňovat geologické podmínky a ekosystémy Země již před 11 500 lety. Stalo se tak během vrtných prací v Mrtvém moři.

Díky použití vrtného jádra o velikosti 457 metrů odborníci získali přístup k sedimentům nashromážděným za posledních zhruba 220 000 let. Ke svému překvapení zjistili, že v období sezónních záplav se v inkriminované oblasti vyskytovalo zhruba 3 - 4krát více jemných sedimentů než v předchozích tisíciletích.

Jelikož tento poznatek skvěle koresponduje s poznatky o nejstarším lidském osídlení daného regionu, vysloveně se nabízí závěr, že v důsledku úbytku přirozené vegetace způsobeného odlesňováním a pastvou zde před 11 500 lety začalo docházet k intenzivnější erozi povrchu i zvýšené sedimentaci. A tyto procesy samozřejmě v geologickém záznamu zanechaly nepřehlédnutelné stopy.

„Množství jemného písku, který do Mrtvého moře přinášely sezónní povodně, se náhle ztrojnásobilo. Takto intenzivní eroze jen neslučitelná s tektonickými a klimatickými režimy panujícími během holocénu - geologické epochy, která začala po pleistocénu před 11.700 lety,“ konstatoval hlavní badatel Shmuel Marco z Tel Aviv University.

V této souvislosti se opět rozhořela diskuse o tom, zda by neměla být vytvořena nová geologická epocha – tzv. antropocén.

Různé výzkumné skupiny již relativně vyzývají Mezinárodní unii geologických věd (IUGS), aby oficiální založení nové, lidmi ovlivněné geologické epochy přinejmenším zvážila. K tomu by ovšem bylo zapotřebí přesvědčivě doložit, že geologické dopady naší činnosti jsou jednak globální a jednak dostatečně významné.

Zdroj: Tel Aviv University