Německá společnost Daimler AG za přítomnosti kancléřky Merkelové včera započala stavbu továrny na výrobu lithium-intových akumulátorů. Ty budou primárně určeny do elektromobilů Mercedez a Maybach, ale také pro statické použití v rámci systémů pro uložení energie.
Investice do nové továrny má dosáhnout částky 500 milionů eur (asi 543 milionů dolarů). Tesla společně s Panasconicem přitom do nevadské Gigafactory má investovat celkem 2 miliardy dolarů. Továrna se staví v saském Kamenci, jenž leží asi 40 km od českých hranic. Za volbou lokality mohly stát i velké zásoby lithia, které se nachází v Krušných horách a s jejichž těžbou se počítá.
Druhou továrnu začne stavět nově založená společnost TerraE, za níž stojí výrobce akumulátorů BMZ a bývalý ředitel největší švýcarské společnosti vyrábějící Li-ion články Leclanché - Ulrich Ehmes. Společnost chce do roku 2028 produkovat každý rok akumulátory o celkové kapacitě 34 GWh. Jen pro srovnání, Gigafactory má mít výrobní kapacitu až na 150 GWh ročně.
I s přispěním dalších továren, které vznikají v Evropě, má být produkce tohoto typu akumulátorů v roce 2021 téměř ztrojnásobena. Zatímco loni se vyrobily akumulátory s celkovou kapacitou asi 100 GWh, za čtyři roky to bude skoro 300 GWh.
Kapacitu 35 GWh plánuje například švédská společnost SGF Energy, kterou vede bývalý produktový ředitel Tesly Peter Carlsonn. Obdobnou továrnu bude stavět Samsung v Maďarsku, naopak LG si vybralo pro svoji novou továrnu na baterie Polsko.