Stavby | Archeologie

Ve Velké pyramidě v Gíze se ukrývá obří prázdný prostor

Slavné pyramidy v Gíze jsou staré tisíce let, ale stále nevydaly všechna svá tajemství. V jedné z nich – tzv. Velké (Chufuově, Cheopsově) pyramidě – byl objeven rozlehlý prázdný prostor. Egyptologové si nyní lámou hlavu nad tím, jaký tato komora, hala... mohla mít účel.

Mezinárodní tým projektu ScanPyramids použil metodu známou pod názvem muonová radiografie. Ta funguje podobně jako rentgen – muony (vedlejší produkty kosmického záření) se odrážejí uvnitř zkoumané struktury a poskytují tak data potřebná pro 3D rekonstrukci prostoru.

Vědcům se pomocí různých technik detekce muonů podařilo identifikovat dosud neznámou „prázdnotu“, která se nachází nad Velkou galerií. Podle dostupných údajů je minimálně 30 metrů dlouhá (samotná Velká galerie je dlouhá cca 45 metrů a vysoká 8,5 metrů).

Foto: ScanPyramids

„V současnosti nemáme žádné informace o úloze této prázdnoty, nicméně tyto poznatky ukazují, jak moderní částicová fyzika může vrhnout nové světlo na světové archeologické dědictví,“ napsali badatelé ve svém článku, který publikoval prestižní magazín Nature.

Není vyloučena ani možnost, že se jedná o několik menších, vzájemně propojených komor. Bude však zapotřebí dalšího výzkumu. Zatím lze říct jen to, že dotyčný prostor s největší pravděpodobností nevznikl náhodou.

„Když znáte pyramidu a znáte dokonalost pyramidy, lze si jen velmi těžko představit, že jde o důsledek náhody," uvedli odborníci.

Zdroj: ScienceAlert,

Diskuze (24) Další článek: Virtuální realita pomáhá paraplegikům s odstraněním fantomových bolestí

Témata článku: Technologie, Historie, Výzkum, Kosmické záření, Stavby, Archeologie, Void, Chrám, Prestižní magazín, Hala, Prostor, Mezinárodní tým, Částicová fyzika, ScienceAlert, Velká galerie, Nové světlo, Vedlejší produkt, Cheops, Největší pravděpodobnost, Nature, Dostupný údaj, Pyramida, Prázdný prostor, Tým projektu, HAL 3000 herní na Mall.cz

Zkušenosti s Androidem 11: Novinek je překvapivě hodně, takhle se používají
Filip KůželVladislav Kluska
Android
Google chystá funkci, která z chytrého Gmailu udělá hloupý Gmail
SoukromíGmailGoogle
Trapas celníků: Zadrželi „padělaná“ sluchátka AirPods, šlo ale o pravé OnePlus Buds
OnePlusSluchátkaAirPodsApple
Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
SoukromíVPNGoogle
Má to smysl, pípla nám eRouška. Moc informací ale z upozornění nevyčtete
KoronavirusMobilní aplikaceSoftware
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment