Ve Velké pyramidě v Gíze se ukrývá obří prázdný prostor

Slavné pyramidy v Gíze jsou staré tisíce let, ale stále nevydaly všechna svá tajemství. V jedné z nich – tzv. Velké (Chufuově, Cheopsově) pyramidě – byl objeven rozlehlý prázdný prostor. Egyptologové si nyní lámou hlavu nad tím, jaký tato komora, hala... mohla mít účel.

Mezinárodní tým projektu ScanPyramids použil metodu známou pod názvem muonová radiografie. Ta funguje podobně jako rentgen – muony (vedlejší produkty kosmického záření) se odrážejí uvnitř zkoumané struktury a poskytují tak data potřebná pro 3D rekonstrukci prostoru.

Vědcům se pomocí různých technik detekce muonů podařilo identifikovat dosud neznámou „prázdnotu“, která se nachází nad Velkou galerií. Podle dostupných údajů je minimálně 30 metrů dlouhá (samotná Velká galerie je dlouhá cca 45 metrů a vysoká 8,5 metrů).

Foto: ScanPyramids

„V současnosti nemáme žádné informace o úloze této prázdnoty, nicméně tyto poznatky ukazují, jak moderní částicová fyzika může vrhnout nové světlo na světové archeologické dědictví,“ napsali badatelé ve svém článku, který publikoval prestižní magazín Nature.

Není vyloučena ani možnost, že se jedná o několik menších, vzájemně propojených komor. Bude však zapotřebí dalšího výzkumu. Zatím lze říct jen to, že dotyčný prostor s největší pravděpodobností nevznikl náhodou.

„Když znáte pyramidu a znáte dokonalost pyramidy, lze si jen velmi těžko představit, že jde o důsledek náhody," uvedli odborníci.

Zdroj: ScienceAlert,

Diskuze (24) Další článek: Virtuální realita pomáhá paraplegikům s odstraněním fantomových bolestí

Témata článku: Technologie, Výzkum, Historie, Stavby, Kosmické záření, Archeologie, Nové světlo, ScienceAlert, Chrám, Void, Nature, Největší pravděpodobnost, Částicová fyzika, Cheops, Prázdný prostor, Tým projektu, Velká galerie, Hala, Vedlejší produkt, Dostupný údaj, Prestižní magazín, Prostor, Mezinárodní tým, Pyramida, Chufu

Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Povedená fotografie by měla mít nejen svoji specifickou atmosféru a povedenou kompozici, ale zejména by měla být ostrá.

Petr Březina