Ve vesmíru se prý nachází mnohem víc černých děr, než jsme si mysleli

Odborníci z University of California se domnívají, že jsme značně podcenili počet černých děr ve vesmíru. Podle výsledků jejich výpočtů jsou jich jen v Mléčné dráze desítky milionů – možná i víc. „Myslíme si, že jsme ukázali, že v naší galaxii existuje až 100 milionů černých děr,“ konstatoval astrofyzik James Bullock.

Vědce k tomuto výzkumu inspirovalo sloučení dvou obřích černých děr, které bylo odhaleno v roce 2015 díky detektoru LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory). Položili si otázku, jak jsou černé díry této velikosti hojné a jak často se spojují.

Většina černých děr je podobně masivních jako naše Slunce, ale některé ho hravě trumfnou. To je způsobeno tím, že hvězdy, ze kterých vznikly, obsahovaly méně těžkých prvků a během svého života tak uvolňovaly i méně hmoty. Oproti tomu hvězdy bohaté na kovy po svém zániku vytvoří značně „chudší“ černé díry.

Díky výpočtům vycházejícím z toho, co víme o existenci a distribuci hvězd v celé galaxii, byl tým schopen vytvořit jakýsi přehled černých děr v Mléčné dráze. Ten zahrnuje i ty druhy binárních černých hvězd, které se sloučily a umožnily nám tak zachytit gravitační vlny.

„Máme docela dobrou představu o velikosti populace hvězd ve vesmíru a distribuci jejich hmoty při jejich zrození, takže můžeme říct, kolik černých děr by mělo vzniknout se 100 slunečními hmotami v porovnání s 10 slunečními hmotami,“ vysvětlil Bullock.

„Byli jsme schopni zjistit, kolik velkých černých děr by mělo existovat a skončilo to v milionech – mnohem víc, než jsem předpokládal,“ dodal.

Zdroj: UCI News, Foto: NASA

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Černé díry, Slunce, Astronomie, Fyzika, Hvězda, Mléčná dráha, Díra, Černá díra, Hmota, Liga

• Mi.Chal 12. 8. 2017 9:49:58
    Jak mohou byt cerne diry podobne hmotne jako Slunce, kdyz z nej vzniknout...
  • kolik6 12. 8. 2017 9:20:22
    Je jich totiz nekonecne mnoho. Vcera jsem je prepocital...
  • Karel Dvořák 11. 8. 2017 22:40:17
    Vytvořit teorii o něčem co nejde dokázat umí každý trotl.

Sondy Voyager už jsou čtyřicet let na cestě. Nesou důkazy o lidském životě

** Dnes uplynulo 40 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Schwarzman Marek

Průhledné solární bloky tvoří strukturu budovy a zároveň dodávají elektřinu

** Nový vědecký „startup“ vyvinu unikátní formu solárních bloků ** Solární bloky poskytují průhlednou a pevnou strukturu pro stavbu budov, ale díky Slunci zároveň dodávají elektřinu ** Integrované řešení může nahradit nebo doplnit klasické solární řešení na střeše

Včera | Javůrek Karel | 4

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových