Ve vesmíru se prý nachází mnohem víc černých děr, než jsme si mysleli

Odborníci z University of California se domnívají, že jsme značně podcenili počet černých děr ve vesmíru. Podle výsledků jejich výpočtů jsou jich jen v Mléčné dráze desítky milionů – možná i víc. „Myslíme si, že jsme ukázali, že v naší galaxii existuje až 100 milionů černých děr,“ konstatoval astrofyzik James Bullock.

Vědce k tomuto výzkumu inspirovalo sloučení dvou obřích černých děr, které bylo odhaleno v roce 2015 díky detektoru LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory). Položili si otázku, jak jsou černé díry této velikosti hojné a jak často se spojují.

Většina černých děr je podobně masivních jako naše Slunce, ale některé ho hravě trumfnou. To je způsobeno tím, že hvězdy, ze kterých vznikly, obsahovaly méně těžkých prvků a během svého života tak uvolňovaly i méně hmoty. Oproti tomu hvězdy bohaté na kovy po svém zániku vytvoří značně „chudší“ černé díry.

Díky výpočtům vycházejícím z toho, co víme o existenci a distribuci hvězd v celé galaxii, byl tým schopen vytvořit jakýsi přehled černých děr v Mléčné dráze. Ten zahrnuje i ty druhy binárních černých hvězd, které se sloučily a umožnily nám tak zachytit gravitační vlny.

„Máme docela dobrou představu o velikosti populace hvězd ve vesmíru a distribuci jejich hmoty při jejich zrození, takže můžeme říct, kolik černých děr by mělo vzniknout se 100 slunečními hmotami v porovnání s 10 slunečními hmotami,“ vysvětlil Bullock.

„Byli jsme schopni zjistit, kolik velkých černých děr by mělo existovat a skončilo to v milionech – mnohem víc, než jsem předpokládal,“ dodal.

Zdroj: UCI News, Foto: NASA

Diskuze (7) Další článek: AMD Vega 64 na prvních reálných fotkách: takto vypadá v porovnání s Nvidií či RX 480

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Fyzika, Černé díry, Mléčná dráha, Černý, Black hole, Mysl, Hvězda, Jpg, Binární, Hmota, Černá díra, Dobrá představa, Celá galaxie, Gravitační vlna, JSM, Díra, Celestial, Liga, Mys, Těžký prvek, The Universe

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita