Vědci odhalili 40 nových genů spojených s inteligencí

Vědci objevili 40 nových genů, které podle všeho souvisejí s inteligencí. Výsledky jejich práce by nám mohly pomoci s lepším pochopením toho, jak lidský mozek rozvíjí klíčové funkce spojené s myšlením.

Danielle Posthuma z Vrije Universiteit Amsterdam a její kolegové použili data získaná od téměř 80 000 nepříbuzných dospělých a dětí evropského původu a identifikovali mutace ve více než 52 genech, které měly spojitost s jejich výsledky v inteligenčních testech.

Výzkum byl proveden pomocí dvou forem genetické analýzy. Jedna odhalila mutace ve skupině 22 různých genů, které by v kombinaci mohly odpovídat téměř 5% rozdílu v měřeních IQ. Druhá analýza, která místo mapování specifických mutací porovnávala celé geny, odhalila celkem 47 genů, z nichž 17 bylo popsáno už v rámci první analýzy.

O cca 40 z celkového počtu genů nalezených oběma výše uvedenými způsoby nebylo v dané souvislosti nikdy dřív referováno. Některé z nich hrají roli například při vedení nervových axonů či neurální diferenciaci.

Jedním z nejsilnějších je vztah mezi inteligencí a mutacemi v genu FOXO3 a kódování, které podporuje jeho expresi. FOXO3 je přitom součástí cesty vedoucí ke smrti buňky.

Bez zajímavosti rozhodně není ani to, že tým našel také našel řadu dalších vztahů mezi geny a charakteristikami souvisejícími s tělesnou hmotností, schizofrenií a Alzheimerovou chorobou.

Zdroj: ScienceAlert