Vědci poprvé teleportovali foton ze Země na orbit

Ještě počátkem devadesátých let minulého století se o kvantové teleportaci a možnostech jejího využití pouze spekulovalo. Loni ji však mimo laboratoř uskutečnily hned dva nezávislé týmy – a nyní čínští odborníci touto cestou přenesli foton na satelit obíhající ve vzdálenosti cca 500 km od Země.

Není bez zajímavosti, že dotyčný satelit, zvaný Micius, byl vytvořen právě za účelem provádění podobných experimentů. V zásadě jde o vysoce citlivý přijímač, schopný detekovat kvantové stavy jednotlivých fotonů vypálených z naší planety.

Tým tak nejen poprvé teleportoval nějaký objekt na oběžnou dráhu, ale současně vytvořil první kvantovou síť satelit-Země. „Dřívější teleportační experimenty mezi vzdálenými místy byly omezeny na vzdálenost 100 km, kvůli ztrátě fotonů v optických vláknech nebo v pozemních volnoprostorových kanálech,“ uvedli výzkumníci v rozhovoru pro MIT Technology Review.

Kvantová teleportace je založena na tzv. kvantovém provázání. Zjednodušeně řečeno jde o situaci, kdy se ve stejném okamžiku a ve stejném bodě ve vesmíru vytvoří jedna sada kvantových objektů (třeba právě fotonů), které tímto způsobem sdílejí totožnou existenci. Ta trvá i po jejich oddělení, takže pokud na jednom z nich provedete nějaké měření, okamžitě to ovlivní stav toho druhého – bez ohledu na to, jak daleko od sebe se nacházejí. A toto propojení je možné využít k přenosu kvantové informace.

Dotyčná technologie samozřejmě má své limity. Například – teoreticky by mohla fungovat na jakoukoliv vzdálenost, ale provázání fotonů je velmi křehké a spojení lze snadno přerušit.

Navzdory všem omezením tato práce připravuje cestu k ještě mnohem ambicióznějším projektům. Z vyjádření vědců mj. plyne, že jde o zásadní krok ke globálnímu kvantovému internetu.

Zdroj: Futurism, MIT Technology Review

Diskuze (31) Další článek: Ransomware pro Android vyhrožuje, že odhalí historii vašeho internetového brouzdání

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Země, Fyzika, Satelit, Experiment, Teleportace, Orbit, Teleport, POP, Futurism, Nezávislý tým, Transporter, Jednotlivý foton, Oběžná dráha, Photon, Orbi, Vzdálenost, Foton, Kvantová komunikace, Ambiciózní projekt, Zásadní krok, Kvantový stav, Tel, Satelitní komplety na Heureka.cz

Nejlepší weby na stahování modelů pro 3D tiskárny. Thingiverse zná každý, ale jsou tu i lepší alternativy

** Cokoliv od skládací lopaty na sníh po komiksové figurky ** Printables má věrnostní program, kde lze získat filament (a další) zdarma ** Modely pro FFF/FDM i SLA tiskárny

David Caba
3D tisk

Kde nedosáhne signál operátora, můžete volat přes Wi-Fi. Návod na zkrocení funkce VoWiFi

Trpíte špatným příjmem mobilního operátora, ale současně máte dobré připojení k internetu? Telefonujte přes Wi-Fi stejně, jako byste volali přes mobilní síť.

NávodyWi-Fi