Vědci poprvé teleportovali foton ze Země na orbit

Ještě počátkem devadesátých let minulého století se o kvantové teleportaci a možnostech jejího využití pouze spekulovalo. Loni ji však mimo laboratoř uskutečnily hned dva nezávislé týmy – a nyní čínští odborníci touto cestou přenesli foton na satelit obíhající ve vzdálenosti cca 500 km od Země.

Není bez zajímavosti, že dotyčný satelit, zvaný Micius, byl vytvořen právě za účelem provádění podobných experimentů. V zásadě jde o vysoce citlivý přijímač, schopný detekovat kvantové stavy jednotlivých fotonů vypálených z naší planety.

Tým tak nejen poprvé teleportoval nějaký objekt na oběžnou dráhu, ale současně vytvořil první kvantovou síť satelit-Země. „Dřívější teleportační experimenty mezi vzdálenými místy byly omezeny na vzdálenost 100 km, kvůli ztrátě fotonů v optických vláknech nebo v pozemních volnoprostorových kanálech,“ uvedli výzkumníci v rozhovoru pro MIT Technology Review.

Kvantová teleportace je založena na tzv. kvantovém provázání. Zjednodušeně řečeno jde o situaci, kdy se ve stejném okamžiku a ve stejném bodě ve vesmíru vytvoří jedna sada kvantových objektů (třeba právě fotonů), které tímto způsobem sdílejí totožnou existenci. Ta trvá i po jejich oddělení, takže pokud na jednom z nich provedete nějaké měření, okamžitě to ovlivní stav toho druhého – bez ohledu na to, jak daleko od sebe se nacházejí. A toto propojení je možné využít k přenosu kvantové informace.

Dotyčná technologie samozřejmě má své limity. Například – teoreticky by mohla fungovat na jakoukoliv vzdálenost, ale provázání fotonů je velmi křehké a spojení lze snadno přerušit.

Navzdory všem omezením tato práce připravuje cestu k ještě mnohem ambicióznějším projektům. Z vyjádření vědců mj. plyne, že jde o zásadní krok ke globálnímu kvantovému internetu.

Zdroj: Futurism, MIT Technology Review

Diskuze (31) Další článek: Ransomware pro Android vyhrožuje, že odhalí historii vašeho internetového brouzdání

Témata článku: Technologie, Výzkum, Země, Satelit, Fyzika, Experiment, Teleportace, MIT Technology Review, Photon, Vědec, Vzdálenost, Jednotlivý foton, Kvantové provázání, Čínský odborník, Podobný experiment, Kvantová informace, Provázání, Provádění, Tel, Transporter, Oběžná dráha, Optické vlákno, Přijímač, Teleport, Orbit

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte