Vědci poprvé teleportovali foton ze Země na orbit

Ještě počátkem devadesátých let minulého století se o kvantové teleportaci a možnostech jejího využití pouze spekulovalo. Loni ji však mimo laboratoř uskutečnily hned dva nezávislé týmy – a nyní čínští odborníci touto cestou přenesli foton na satelit obíhající ve vzdálenosti cca 500 km od Země.

Není bez zajímavosti, že dotyčný satelit, zvaný Micius, byl vytvořen právě za účelem provádění podobných experimentů. V zásadě jde o vysoce citlivý přijímač, schopný detekovat kvantové stavy jednotlivých fotonů vypálených z naší planety.

Tým tak nejen poprvé teleportoval nějaký objekt na oběžnou dráhu, ale současně vytvořil první kvantovou síť satelit-Země. „Dřívější teleportační experimenty mezi vzdálenými místy byly omezeny na vzdálenost 100 km, kvůli ztrátě fotonů v optických vláknech nebo v pozemních volnoprostorových kanálech,“ uvedli výzkumníci v rozhovoru pro MIT Technology Review.

Kvantová teleportace je založena na tzv. kvantovém provázání. Zjednodušeně řečeno jde o situaci, kdy se ve stejném okamžiku a ve stejném bodě ve vesmíru vytvoří jedna sada kvantových objektů (třeba právě fotonů), které tímto způsobem sdílejí totožnou existenci. Ta trvá i po jejich oddělení, takže pokud na jednom z nich provedete nějaké měření, okamžitě to ovlivní stav toho druhého – bez ohledu na to, jak daleko od sebe se nacházejí. A toto propojení je možné využít k přenosu kvantové informace.

Dotyčná technologie samozřejmě má své limity. Například – teoreticky by mohla fungovat na jakoukoliv vzdálenost, ale provázání fotonů je velmi křehké a spojení lze snadno přerušit.

Navzdory všem omezením tato práce připravuje cestu k ještě mnohem ambicióznějším projektům. Z vyjádření vědců mj. plyne, že jde o zásadní krok ke globálnímu kvantovému internetu.

Zdroj: Futurism, MIT Technology Review

Témata článku: Technologie, Výzkum, Země, Satelit, Fyzika, Experiment, Teleportace, MIT Technology Review, Oběžná dráha, Podobný experiment, Minulé století, Photon, Optické vlákno, Foton, Ambiciózní projekt, Futurism, Kvantový stav, Devadesátý rok, Vzdálenost, Teleport, Provázání, Vědec, Zásadní krok, Přijímač, Stejný okamžik

Nejlepší stratég na světě? Samouk AlphaGo Zero!

** Umělá inteligence AlphaGo Zero je nejlepším hráčem asijské deskové hry go na světě ** Nikdo ji hrát neučil – mistrovství se dopracovala sama, bez cizí pomoci ** Nejlepší hráči světa proti ní nemají nejmenší šanci