Teleportace

Vědci poprvé teleportovali foton ze Země na orbit

Ještě počátkem devadesátých let minulého století se o kvantové teleportaci a možnostech jejího využití pouze spekulovalo. Loni ji však mimo laboratoř uskutečnily hned dva nezávislé týmy – a nyní čínští odborníci touto cestou přenesli foton na satelit obíhající ve vzdálenosti cca 500 km od Země.

Není bez zajímavosti, že dotyčný satelit, zvaný Micius, byl vytvořen právě za účelem provádění podobných experimentů. V zásadě jde o vysoce citlivý přijímač, schopný detekovat kvantové stavy jednotlivých fotonů vypálených z naší planety.

Tým tak nejen poprvé teleportoval nějaký objekt na oběžnou dráhu, ale současně vytvořil první kvantovou síť satelit-Země. „Dřívější teleportační experimenty mezi vzdálenými místy byly omezeny na vzdálenost 100 km, kvůli ztrátě fotonů v optických vláknech nebo v pozemních volnoprostorových kanálech,“ uvedli výzkumníci v rozhovoru pro MIT Technology Review.

Kvantová teleportace je založena na tzv. kvantovém provázání. Zjednodušeně řečeno jde o situaci, kdy se ve stejném okamžiku a ve stejném bodě ve vesmíru vytvoří jedna sada kvantových objektů (třeba právě fotonů), které tímto způsobem sdílejí totožnou existenci. Ta trvá i po jejich oddělení, takže pokud na jednom z nich provedete nějaké měření, okamžitě to ovlivní stav toho druhého – bez ohledu na to, jak daleko od sebe se nacházejí. A toto propojení je možné využít k přenosu kvantové informace.

Dotyčná technologie samozřejmě má své limity. Například – teoreticky by mohla fungovat na jakoukoliv vzdálenost, ale provázání fotonů je velmi křehké a spojení lze snadno přerušit.

Navzdory všem omezením tato práce připravuje cestu k ještě mnohem ambicióznějším projektům. Z vyjádření vědců mj. plyne, že jde o zásadní krok ke globálnímu kvantovému internetu.

Zdroj: Futurism, MIT Technology Review

Diskuze (31) Další článek: Ransomware pro Android vyhrožuje, že odhalí historii vašeho internetového brouzdání

Témata článku: Technologie, Země, Výzkum, Satelit, Fyzika, Experiment, Teleportace, Teleport, Stejný okamžik, Tel, MIT Technology Review, Orbit, Kvantová informace, Provádění, Optické vlákno, Kvantová komunikace, Vzdálenost, Oběžná dráha, Photon, Devadesátý rok, Přijímač, Vědec, Čínský odborník, Podobný experiment, Kvantový stav

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

** Nové osmijádro AMD pro herní notebooky překvapuje výkonem ** V rámci notebooku ROG Zephyrus G15 umí být tiché i výkonné** Rozhodnou hlavně prodávané konfigurace s lepší grafikou

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 27