Vědci ukázali počítači obrázek a řekli mu, ať jej rozpohybuje. Stroje získaly představivost

Pokud dnes do jakéhokoliv výpočetního procesu nezahrnete strojové učení a neuronové sítě, raději se tím nikde nechlubte, ML – Machine Learning – je totiž aktuálně v módě a není týdne, aby některá z univerzit nevyrukovala zase s dalším experimentem, kde namísto tradičních algoritmů použila právě ty, které se postupně zdokonalují.

Je to případ i věhlasné MIT, která se pochlubila studií, kdy strojové učení použila k tomu, aby počítač rozpohyboval statický obrázek a proměnil jej v animaci. Výsledkem jsou sice povětšinou docela psychedelické a titěrné animace, nicméně jde o to, že stroj správně rozpoznal dynamiku, kterou statický snímek zachytil. Jinými slovy, pokud se jednalo o fotografii vlaku, stroj jej ve snímku rozpohyboval podobným způsobem, jak si jeho pohyb představí každý člověk.

Snímek vlevo dostal počítač jako vstup. Představil si, jaký pohyb znázorňuje, a ten pak vytvořil v pravém obrázku.

A v tom je nakonec skrytý onen génius. Nikoliv v tom, že by snad stroje točily krátké šoty podle fotek, ale že jednoho dne dokážou pochopit jeho kauzální kontext. Stroj tedy neřekne jen to, že je na snímku naštvaný pes a osoba, ale i to, že na ni vlčák co nevidět skočí a roztrhá ji trenýrky.

Svým způsobem se tedy jedná o počítačovou představivost, která funguje stejně jako u člověka na principu zkušenosti. Vědci počítači předložili všemožná videa, počítač je jedno po druhém přelouskal, takže propříště už věděl, že když to vypadá jako vlak na kolejích, tak se to asi pohybuje z jedné strany na druhou.

Témata článku: Věda, Technologie, Počítače, Umělá inteligence, Strojové učení, Superpočítače, Statická fotografie, Statický obrázek, Krátká animace, Machine learning, Obrázek, Statický snímek, Vědec, Představivost

Prodeje počítačů v Česku klesají, hybridní notebooky ale trhají rekordy. Nejvíce prodává HP a Lenovo

** Gartner zveřejnil statistiky prodejů počítačů a notebooků v Česku za 3. čtvrtletí tohoto roku ** I přes propad prodeje počítačů neuvěřitelně roste zájem o hybridní notebooky ** Největší objem zařízení prodává HP s Lenovo

Dnes | Javůrek Karel

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Dnes | Kubala Petr | 18