Vědci vyrobili jídlo elektrolýzou. Stačila elektřina, voda, oxid uhličitý a mikroby

Finským odborníkům se podařil opravdu husarský kousek – pomocí systému poháněného energií z obnovitelných zdrojů vytvořili porci jednoduchých, ale výživných proteinů. Celý proces vyžaduje pouze elektřinu, vodu, oxid uhličitý a mikroby.

Tato syntetická strava vznikla v rámci projektu Food From Electricity, na kterém pracují badatelé z Lappeenranta University of Technology (LUT) a VTT Technical Research Centre of Finland.

Jakmile základní suroviny v bioreaktoru vystavíte elektrolýze, vznikne prášek, který obsahuje více než 50 % proteinů a 25 % sacharidů (konzistenci lze změnit použitím jiných mikrobů). Problém spočívá v tom, že reaktor je momentálně velký asi jako kávový šálek a na vyprodukování jednoho gramu potřebuje cca dva týdny času. Dalším krokem tak bude jeho optimalizace.

„V současné době se zaměřujeme na vývoj technologií: koncepce reaktoru, technologie, zlepšení účinnosti a řízení celého procesu,“ uvedl Juha-Pekka Pitkänen z VTT.

Potenciál je ovšem obrovský. Mj. se vysloveně nabízí využití v oblastech, kde nejsou vhodné podmínky pro zemědělství – například v pouštích. Stroj funguje nezávisle na environmentálních faktorech a může se tak stát nadějí pro desetitisíce hladovějících lidí.

Projekt Food From Electricity by také mohl přispět k redukci množství látek znečišťujících ovzduší. Na masný průmysl totiž připadá zhruba 14-18 % celosvětových emisí skleníkových plynů, což je jeden z důvodů, proč se uvažuje o laboratorním „pěstování“ masa či přechodu na konzumaci hmyzu.

Zdroj: Futurism, Foto: VTT