Vesmírná čerpací stanice pro satelity už brzo nebude sci-fi

Satelity dokážou ve vesmíru vydržet zhruba 15 let. Jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují jejich životnost, je samozřejmě i stav paliva. Pokud by mohly „tankovat“ přímo na oběžné dráze, průměrná doba provozuschopnosti by se hned o něco prodloužila.

Známý satelitní operátor SES se proto rozhodl začít vyvíjet zařízení pro doplňování paliva ve vesmíru. To by mělo vypadat podobně jako mobilní benzínka. O obsluhu se ovšem nebudou starat lidé, ale roboti.

„Vesmírná čerpací stanice se přemístí na orbitální pozici satelitu SES, kde se připojí k jeho zadní části na dobu přibližně devíti dnů. Zatímco satelit SES bude i nadále poskytovat služby zákazníkům, automatická a dálkově ovládaná robotická ramena zkontrolují satelit, odkryjí tepelný plášť, uvolní ventily a doplní palivo,“ vysvětlil Carlo Tommasini ze SES a dodal:

„Po dokončení tankování se robot od satelitu odpojí a odletí. Satelit SES pak funguje samostatně a nadále slouží zákazníkům i za hranici obvyklé 15leté životnosti.“

Na tomto ambiciózním projektu se samozřejmě podílejí i další společnosti. Pokud vše půjde dobře, výsledek jejich spolupráce by měl být uveden do provozu v roce 2021.

Témata článku: Technika, Vesmír, Roboti, Satelit, Palivo, Životnost, Stanice, Oběžná dráha, Zákazníci, Hlavní faktor, Průměrná doba, Robot, Čerpací stanice, Zadní část, Ambiciózní projekt, SES, Doplňování paliva

• kerensky 16. 8. 2017 9:53:54
    Aut je opravdu moc a ta, která mají hodnotu do nějakých 100000Kč, by se...
  • Tealc666 15. 8. 2017 20:36:10
    No hlavně by měly budovat el. "benzínky" na zemi abychom se do té krásné...

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

17.  9.  2017 | Natoaktual.cz

Japonský robotický pes pozná, jestli vám smrdí nohy

17.  9.  2017 | Mikešová Markéta | 14

Kremace žehem: sonda Cassini zítra shoří v atmosféře Saturnu

** Sonda Cassini po dvaceti letech ve vesmíru končí svou misi ** Od roku 2004 zkoumala Saturn a jeho měsíce ** V pátek odpoledne shoří v atmosféře planety, avšak data bude vysílat do poslední chvíle.

14.  9.  2017 | Kubala Petr | 1