Vesmír | Satelit

Vesmírná čerpací stanice pro satelity už brzo nebude sci-fi

Satelity dokážou ve vesmíru vydržet zhruba 15 let. Jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují jejich životnost, je samozřejmě i stav paliva. Pokud by mohly „tankovat“ přímo na oběžné dráze, průměrná doba provozuschopnosti by se hned o něco prodloužila.

Známý satelitní operátor SES se proto rozhodl začít vyvíjet zařízení pro doplňování paliva ve vesmíru. To by mělo vypadat podobně jako mobilní benzínka. O obsluhu se ovšem nebudou starat lidé, ale roboti.

„Vesmírná čerpací stanice se přemístí na orbitální pozici satelitu SES, kde se připojí k jeho zadní části na dobu přibližně devíti dnů. Zatímco satelit SES bude i nadále poskytovat služby zákazníkům, automatická a dálkově ovládaná robotická ramena zkontrolují satelit, odkryjí tepelný plášť, uvolní ventily a doplní palivo,“ vysvětlil Carlo Tommasini ze SES a dodal:

„Po dokončení tankování se robot od satelitu odpojí a odletí. Satelit SES pak funguje samostatně a nadále slouží zákazníkům i za hranici obvyklé 15leté životnosti.“

Na tomto ambiciózním projektu se samozřejmě podílejí i další společnosti. Pokud vše půjde dobře, výsledek jejich spolupráce by měl být uveden do provozu v roce 2021.

Diskuze (8) Další článek: Výrobce chytrého zámku vypustil chybnou softwarovou aktualizaci a uživatelé se už nedostali do bytů a domů