Vesmírná čerpací stanice pro satelity už brzo nebude sci-fi

Satelity dokážou ve vesmíru vydržet zhruba 15 let. Jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují jejich životnost, je samozřejmě i stav paliva. Pokud by mohly „tankovat“ přímo na oběžné dráze, průměrná doba provozuschopnosti by se hned o něco prodloužila.

Známý satelitní operátor SES se proto rozhodl začít vyvíjet zařízení pro doplňování paliva ve vesmíru. To by mělo vypadat podobně jako mobilní benzínka. O obsluhu se ovšem nebudou starat lidé, ale roboti.

„Vesmírná čerpací stanice se přemístí na orbitální pozici satelitu SES, kde se připojí k jeho zadní části na dobu přibližně devíti dnů. Zatímco satelit SES bude i nadále poskytovat služby zákazníkům, automatická a dálkově ovládaná robotická ramena zkontrolují satelit, odkryjí tepelný plášť, uvolní ventily a doplní palivo,“ vysvětlil Carlo Tommasini ze SES a dodal:

„Po dokončení tankování se robot od satelitu odpojí a odletí. Satelit SES pak funguje samostatně a nadále slouží zákazníkům i za hranici obvyklé 15leté životnosti.“

Na tomto ambiciózním projektu se samozřejmě podílejí i další společnosti. Pokud vše půjde dobře, výsledek jejich spolupráce by měl být uveden do provozu v roce 2021.

Diskuze (8) Další článek: Výrobce chytrého zámku vypustil chybnou softwarovou aktualizaci a uživatelé se už nedostali do bytů a domů

Témata článku: Vesmír, Technika, Roboti, Satelit, Tankování, Životnost, SES, Benzín, Ambiciózní projekt, SCI, Průměrná doba, Oběžná dráha, Zákazníci, Stanice, Palivo, Plášť, Zadní část, Satelitní operátor, Robot, Doplňování paliva, Hlavní faktor, Čerpací stanice, Satelitní komplety na Heureka.cz

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita