Virus Zika může být využit jako zbraň proti mozkovým nádorům

Zní to nejspíš trochu šíleně, ale skutečně by to mohlo fungovat. Alespoň podle studie provedené vědci z Washington University School of Medicine a University of California. Ta prokázala, že Zika dokáže likvidovat glioblastomové kmenové buňky (kultivované mimo tělo).

Adaptovaný kmen viru rovněž prodloužil život laboratorním myším s výše jmenovaným typem mozkového nádoru. Oba tyto výsledky vypadají velmi nadějně.

Zika zastavuje růst tkáňových kmenových buněk v mozku a brání jim tak v tom, aby se změnily na neurony. To je sice katastrofa z hlediska embryonálního vývoje, ovšem současně může jít o „stříbrnou kulku“ na glioblastomy.

„Ukázali jsme, že virus Zika dokáže zabít takové glioblastomické buňky, které mají tendenci odolávat současným léčebným postupům a způsobují smrt,“ konstatoval Michael S. Diamond z Washington University School of Medicine.

I pokud chirurgický zákrok a chemoterapie odstraní většinu rakovinné tkáně, problémem se mohou stát zbloudilé kmenové buňky, které se i nadále množí. Zika by tedy v celém léčebném procesu zastával úlohu jakéhosi čističe zbytků.

„Jednoho dne uvidíme, jak se Zika v kombinaci se současnými terapiemi používá k vymýcení celého nádoru,“ řekl optimisticky Diamondův kolega Milan G. Chheda.

Zdroj: Washington University School of Medicine