Tak za prvé, na sachovnici moze byt az 7 ciernopolných strelcov, bolo by fajn, keby ludia co nepoznaju pravidla sachu tento clanok nekomentovali. A vramci zadania, ma uloha dvojtahove riesienie. 1. c7, Sd6 (alebo iny lubovolný tah okrem bratia bieleho pesiaka), Dc8 mat.
Taky se podělím o názor. Dospěla jsem k závěru, že "normálně" se to vyhrát prostě nedá. A že celý vtip je ve formulaci "jak bílý může v rámci pravidel zvítězit". Černý mu tedy zjevně (jak již psali kolegové výše) půjde z cesty, uklidí třeba střelce na h4, h6 a h8. Bílý se doplazí na c8 a novou dámou nebo střelcem dává mat. Což a) JE podle pravidel a b) šachový počítač takový postup nikdy nevymyslí, resp. ho nikdy nevyhodnotí jako možný. K remíze patrně povede cesta "utaháním" - podle pravidel taky zmiňovaných výše. Ale třeba tu někdo vymyslí něco elegantnějšího.
Výhra bílého je velice jednoduchá v případě hry dvou lidí. Stačí se s černým domluvit (nebo ho podplatit), aby toho bílého pěšáka nahoře nechal na pokoji. Ten si pak dojde pro povýšení na královnu (nebo střelce) a tak bílý dosáhne vítězství ve dvou tazích. To že jeden hráč "udělá chybu", není nic proti pravidlům šachu. A to je i rozdíl mezi počítačem a člověkem. Počítači chybí "životní" zkušenosti na to, aby mohl podvádět a zároveň to vypadalo, že je vše podle pravidel.
ten klíč možná bude ten, že mladej probere všechny možnosti tah po tahu a zkušenost udělá zkratku - vidí, že se vše dokonale jistí, a během minuty zná odpověď.
Na remízu bílému stačí pohybovat králem po bílých polích a 50. tahem je remíza.Jak zde někdo zmiňoval z experimentu s počítačem: Pokud si počítač myslí, že bude mít stále šanci vyhrát, může se pokusit remízu zvrátit (pro neznalého pravidel překvapivým) nabídnutím oběti střelce a získat dalších 50 tahů...Viz např. https://cs.wikipedia.org/wiki/Pravidla_%C5%A1ach%C... ... Pravidlo padesáti tahů – V posledních padesáti tazích nebyl vzat žádný kámen a nebylo taženo pěšcem, a hráč na tahu na tomto základě remízu reklamuje.
Cierny moze hybat iba strelcami. Biely moze kralom ist hore a uchranit pesiaka pred ciernym kralom, ktory by ho mohol vyhodit ak sa pohne. Ak ho teda nebude moct vyhodit pesiak sa stane po dvoch kolach damou a potom uz by nemal byt problem vyhrat pre bieleho. Proste cierny ma velmi obmedzene moznosti a tym padom by malo byt aj pre pocitac jednoduche tento kviz vyriesit.
A co když toho pěšce, když se pohne, vezmou ti černí střelci? Jak se říká: Mnoho střelců, pěšcova smrt.
Co jsem pochopil, tak ti 3 černí střelci jsou tam záměrně právě kvůli šachovému počítači, který začne vyhledávat všechny možné pozice a poměrně rychle mu přestane stačit výpočetní kapacita.Jinak pokud chce bílý vyhrát, tak si IMHO musí vynutit chybu, která mu to umožní (ale nemusí to být hned zřejmé). Tzn. osobně bych přemýšlel primárně o tom "jak donutit černého udělat chybu, která může teoreticky vést k vítězství", nikoliv o tom "jak vyhrát" (myslím z té aktuální situace, která samozřejmě vypadá zcela beznadějně - to je taky účel).
tak samolitr. Jenže jaký je rozdíl mezi "přinutit udělat chybu" a "najít cestu jak vyhrát z této situace"?Mimochodem, já jsem z této situace počítač už porazil. Já bílé, PC černé, bílé vyhrály. Ale PROČ udělal ten počítač tu chybu, že mě nechal s bílými vyhrát, to mi nedochází. :-/
Asi tak jedině, že to nestihl dopočítat až do toho matu, tak mu stačila nějaká materiální nebo poziční výhoda - prostě "chyba programu" - nevím co je na tom, že si to žádá tak honosný nadpis článku ...
c7 - Sa1c8D##aleboKd3 - Sa1Ke4 - Sc1Kd5 - Se1c7 - Sg3c8D##
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 3. 2017 00:17
Ne. Střelci nebudou uhýbat postupu pěšce, to by hrály "žravé šachy".
Prečítaj si zadanie
V takovém případě by asi stačilo místo c7 - Sa1 c8D## nasadit na konec místo bílé dámy pouhého střelce, tedy c7 - Sa1 c8S##.
to je snad jedno. pointa je v pomocnom mate.
To je triviální úloha. Mat druhým tahem. 😁
Šachy moc neumím, takže nevím. Ale vědcům řekněte, že lidské vědomí má schopnost emocionální integrace, což počítač nemá. Emocionální integrace je současné vnímání více skutečností a posuzování v jejich vztazích. Vtip je v té současnosti a v tom, že se používá emoční hodnoticí kritérium, které je vrozené. V zásadě se jedná o hodnocení - libé/nelibé. Vše ostatní je důsledek v kontextu mnohosti a rozmanitosti. Počítač funguje zcela jinak.
emocie su tiez iba if than vstupy, akurat menej exaktne ako racionalne uvazovanie. to ze milujes svoju frajerku nieje nahoda. pevne dane if than ta ktomu doviedlo
Omyl. If then je pouze simulace.
mozog je to iste. len to nebezi na kremiku, ale biochemii
No nevim, sachy jsem nehral hrozne dlouho ale ten ukol co se remizy tyka mi prijde brutalne trivialni. Cerny figury v prvnich trech sloupcich zleva jsou paralyzovane ( nemuzou se hnout ) jedine kral ale ten by se "mohl" hnout pouze do sachu, takze hybat se muzou pouze strelci. No a pokud bily nehne pesaky ( coz pokud neni debil ) neudela, staci mu se hybat pouze kralem po bilych a "cerni" strelci jej nemuzou ohrozit. Takze zopakovat 3x stejnou situaci a voala remiza.
To vidí každý, ale jak udělat tu výhru bílým
Jednoduse doject bilym kralem na B7 (sach/mat) po bilych samozrejme.
http://www.zsjablunka.cz/html/vyuka/informat/grafi... ...
přece nemůžeš šachovat králem :-O
Vyhrať sa dá na 3 ťahy, pokiaľ je čierny hráč blbec..proste si bielym pešiakom pôjdem pre kráľovnú, alebo strelca
na 2
Vyhrát se to teoreticky dá černým en passant, jak už jsem psal nahoře
Nechce se mně o tom přemýšlet, ale kdybych tedy měl ten "geniální záblesk" - je vůbec teoreticky možný, aby ti černí pěšci se dostali do tohoto postavení, pokud černý hraje "odshora dolů"? Neznamená tohle postavení, že ta šachovnice je pootočená?
Jak jsem psal výše, do postavení to dostat lze. Do stran se hrát nemůže, nemůžou být černí pěšci na své první řadě ani dva pěšci současně na poslední řadě (tj. před výměnou; zvlášť s bílým na své první). Takže jen nahoru nebo dolu. A kdyby to bylo hlavou dolu, tak se mi to zdá ještě beznadějnější pro bílého. :-/
Tak na to zkus jít logicky - oni tvrdí, že to počítač nezvládne analyzovat - co to znamená? Buď mnoho tahů dopředu s větvením - což se mně tady moc nezdá, nebo nějaká ptákovina "částečně mimo pravidla" - jako je to pootočení šachovnice apod.
Jak říkáš. Počítač počítá varianty a větví a větví, střelci brázdí šachovnici sem a tam a počítač počítá a počítá. Člověk koukne a vidí, že to nemá smysl (rychle ořízne všechny možné varianty) a najde radši skulinu v pravidlech a použije ji :)
Přesně tak - akorát nechápu, co si od toho slibujou ...
Na 2 tahy vyhraje bily pouze v pripade, pokud je cerny idiot a nevyjede kralem po prvnim tahu pescem ( bileho ). Vyhru muze zaridit bily "pouze" tak ze dojede kralem ( po bilych ) na B7 a da mat. Cerny se muze mrcasit strelcema ( po cernych ) jak chce a bude to bez efektu.
králem nejde dát mat. Sám by se vystavil šachu.
Teda nejsem žádej šachista, ale jak může mít černý hráč 3 střelce? I kdyby hráč dojel pěšákem na konec šachovnice, tak může vyměnit jen za figurku která mu chybí (v tomhle případě za koně). I ty pozice pěšců jsou nějak divně takhle by nikdy nemohly být umístěny (to by museli 2 pěšci couvnout).Tohle není situace, která může běžně nastat.
Njn. Pesec vyhazuje zesikma. Ciste teoreticky, vyhazovanim treba bilych koni a jinych figurek na pozicich [0,6], [1.5], [2,4] je mozne cerne pesce na ty pozice dostat ze [4,1] a [3,2] a posledni z [2,1]. Ale musel bys krale, kralovnu i vezky tam nacpat predem.Druha, dulezitejsi vec je, kterym smerem se bily a cerny maji pohybovat? Doprava, doleva, nahoru, dolu?
Já to tam dostal i prakticky. Takže potvrzuji.
To je dobrá myšlenka. Taky jsem nad tím nejprve zauvažoval. Jednak je to šachová úloha, a tam se s tím, zda situace může nastat ze hry, tak moc nehraje. A druhak, i ze hry a podle pravidel to docílit lze. Světe div se a já se divím s ním. Oba hráči musí samozřejmě spolupracovat, aby to tam tak narafičili. Vyzkoušel jsem si to sám a povedlo se. Pěšci berou do strany, tak je lze zařadit a vyměnit pěšce lze za jakoukoliv figuru, kromě krále a pěšce. Jen střelec má barvu pole, tak se s tím musí počítat.
Neexistuje žádný racionální důvod proč by počítače neměly porazit člověka v kreativitě a podobných disciplnách. Tento článek mi připadá jak z doby před 20 rokama.
asi tak. jediny, naozaj jediny rozdiel medzi dnesnou tupou AI a biologickym mozgom je to ze my to co sa naucime, nezabudneme a vieme to pokusom omylom aplikovat na nieco ine(vieme danu znalost "rozostrit", rozsirit jej platnost, aby bola aplikovatelna na sirsiu oblast). dnesna narrow AI sa trenuje na jednu ulohu, ale naucene sa nijak neprenasa na ine treningy. tak ako mozte cakat ze ta nova AI zapoji kreativitu? ved kreativita je iba spajanie na prvy pohlad nesuvisiaceho(napr to co sa jedna AI naucila pri hrani 3d strielacky, moze aplikovat u samoriadiacich aut. ale chapanie pohybu v priestore, vyhybanie sa... dokonca aj zo strelby sa moze chapat: naraz projektilu/auta do cloveka = smrt).my sa jednym mozgom naucime ako spracovavat 3D obraz z oci, tym sa potom naucime poznavat predmety na zaklade tvarov, tienov atd.., ten mozog potom pouzijeme na naucenie slov, ktore spolu s predoslou schopnostou pouzijeme na spojenie vyznamu slov s predmetmi. naucime sa ako sa predmety akych materialov ako spravaju, z toho opakovanim vydedukujeme zakladnu fyziku, to spojime s tym co sme sa naucili v ovladani tela a z toho dokopy sa naucime hrat futbal a tak dalej. nase vedomosti sa nabaluju a spajaju. vieme ze ked na naucime ze 2 a 2 jablcka su 4, tak sa to naucime pouzivat vo vsetkych oblastiach poznania(napr abstraktnej matematike).toto je vec ktoru AI nerobi. od silnej AI nas deli iba toto. ako naucit AI efektivne pouzivat naucene vo vsetkych jednotlivych AI sveta a je to. takze podla mna je chyba v tom co tie algoritmy ucia. ludsky mozog tiez nezacita hranim pinpongu(co by sa bol tiez schopny naucit, keby sa mesacny mozog vlozil a napojil na pocitacovu pingpong hru), ale najskor zakladnym spracovavanim a chapanim suvislosti u najzakladnejsich vstupov. az potom moze prejst na nieco o malicko zlozitejsie a ked pochopit to, zas nieco zlozitejsie. iba tak si vybuduje komplexny vsetko chapajuci pohlad na vstupy a vystupy. proste budovat pyramidu odspodu. oni sa snazia vybudovat najvyssi kvader a divia sa preco sam od seba nevisi vo vzduchu.
Já nevím jaký maj pravidla šachu někde jinde, ale tři střelce jedné barvy mít nejde. A i kdyby byli jen dva, tak musí být každý na jiné barvě.
pesakem si muzete pro ty strelce dojet.
Pri nasazovani figurek si muzes vybrat jakoukoliv vyssi figurku krome krale. Obvykle se voli kralovna.
Ale na 3 černé střelce by museli mít 2 sady figurek. Začíná se totiž se 2 střelci na obou stranách a víc jich opravdu není. Třetí černý střelec se zkrátka na šachovnici za běžných podmínek nedostane ani výměnou za pěšáka. Leda že by snad nějaký bílý střelec zradil, dezertoval a ještě se stihl mezitím během hry opalovat anebo byl po vyhození zavřený tak, až by zčernal? 😉
Ale kdyz budes hrat na PC/telefonu atd. tak ti to vzdycky tu barvu da, protoze to jde :)
Na některých sadách je střelec rozlišený čepičkou, zda chodí po bílých, nebo černých. V takovém případě budeš potřebovat tři sady :) A podle pravidel, proměnou za pěšce, to normálně lze. A výhra bílého asi už jen tureckou metodou.
Tak pro 3 náhradní sady figur v černé i bílé barvě by bylo vhodné postavit k šachovnici něco jakou hokejové tribuny nebo střídačky, aby většina nehrajících figurek mohla aspoň fandit formaci na šachovnici? 😉
Ta remiza je trivialni. Zeby na to zadnej pocitac neprisel ?
vyhru vidim, ale remize neruzmim.. jak muze byt remiza kdyz strelci a kral se navzajem mijeji?
remíza je po trojím opakování stejné situace na šachovnici nebo po x tazích, kdy nebyla brána figura. Kolik je X nevím, ale nějaký limit tam je. Takže remízu vidím. Výhru nevidím. Bílý král nikdy nemůže sebrat střelce, pokud není černý padlý na hlavu. Pěšec na konec řady nikdy nemůže dojít... tak nevim. Možná je tam nějaké kouzlo, co mi teď nedochází. Hlavolam sám o sobě je rozehrát partii tak, aby se figury vyskládaly jak jsou v úloze.Šachy mají systémovou chybu... s jedinou sadou figur je nelze dle pravidel hrát.
další remíza by byla, kdyby si černý nechal schválně sebrat všechny střelce... byl by na tahu a nemohl by ničím táhnout - remíza.
A ještě Rimmerova finta - bílý vyhraje, když černému začne pracovní směna a bude muset odejít do práce a vzdát partii 😀
Pravda, můžeš to napsat na ten e-mail 😀"A proto jsou lidé lepší než stroje" 😁
ještě jsem zvažoval další "geniální nápad", že by směr figur byl opačný, bílé šly dolu. Ale tam to není snad ani na tu remízu. :)
Ještě doplním, že těch tahů bez braní, musí být 50 (pro jednoho hráče). Je tu další možnost... kdyby černý nechtěl prohrát ani remizovat, bylo by možné ho limitem "50" přinutit, aby si sám obětoval figuru a tím udělal chybu. Poslední braní dle zadání měl bílý. Takže řada po 50 tahů bez braní dříve přijde na černého (bílý by měl teprve 49). čímž by černý nemohl čekat, že bílý vezme věž. Takže by černý obětoval střelce.... a pak znovu ještě druhého? 😉Co že se vyhrává?
Hrál jsem to proti počítači. Já bílé, PC černé, na střední obtížnost. S králem jsme chodil po černých. Tajtrdlíkovat na bílých nemělo cenu. A střelci mého krále začali nahánět, až jsem se dostal mezi ně a jednoho bral. Pak podobně ještě druhého. Nevím proč PC chyboval. S posledním střelcem to nebylo tak jednoduché, začal blokovat pěšce a dokonce se nabídl, abych ho králem také vzal. Asi ho to už nebavilo. Tím by ale šla partie do remízy (už jsem tuto třetí možnost remízy včera zmínil). Mimo diagonálu, na kterou by měl jít pěšec se střelci ovšem nechtělo, leda když jsem byl s králem daleko, ale to by pěšce bral černý král, a tak jsem musel brát pěšcem věž, pak teprve toho střelce, a králem blokovat krále aby nebral pěšce. Tím se však podařilo samozřejmě vypustit černou dámu. A i když si došel pro dámu můj bílý pěšec, tak byla partie ztracená, černý si došel pro druhou dámu a partii končil svěží.
Kdo dočetl až sem, tak doplním, že někde dole v diskusi píšu, že jsem za bílé proti počítači už vyhrál (třetí střelc prostě uhnul). A že zde, i tam, černý nabídl sebrat svého střelce daleko před limitem 50 tahu. Konkrétně po 22. a 36. Počítač podezírám, že algoritmus čas od času simuluje lidskou chybu. Tahání jedním střelcem ho nemohlo tolik zahltit, aby zblbnul.
Já teda vidím jen remízu právě proto, že že bílý pěšec nemůže postoupit (bude sežrán či zablokován střelcem). A černý nemůže bílého nijak ohrozit, pokud tento neudělá chybu. Černý může tahat pouze těmi střelci.Takže mě nenapadá, jak by měl někdo z nich vyhrát. Leč jsem pouze průměrným šachistou, tak třeba něco nevidím 🙂Mně to přijde jako ten typ pozice, kterou nejde vyhrát, jde ji pouze prohrát 🙂
Riešenia šachových úloh umožňuje predpokladaťveľký kiks jedného z hráčov.
Nesmysl, diagramy k řešení jsou právě o tom, aby člověk našel vyhrávající variantu bez ohledu na to, že soupeř zahraje nejlepší možné tahy.
To by potom neexistovali sampmatové úlohy a úlohy na pomocný matPomocný matPomocný mat je šachová skladba, v ktorej je väčšinou na ťahu čierny a snaží sa hrať tak, aby na stanovený počet ťahov dostal čierny mat. Oproti samomatu je rozdiel v tom, že biely ho chce matovať. Pomocný mat je klasická exoskladba Samomat je taká šachová úloha, v ktorej je úlohou nájsť také riešenie problému, aby vlastný kráľ dostal mat, aj keby sa súper snažil tomu zabrániť. V normálnom šachu a normálnych šachových úlohách sa snažíme matovať súpera a chrániť vlastného kráľa. Samomat je klasický exoproblém.
Názor byl 2× upraven, naposled 15. 3. 2017 08:34
Ptal jsem se našeho kocoura - ten má taky vědomí - a že to prý není k jídlu ...
... vzhledem k tomu, že nevíme jaké byly předchozí tahy, tak je ještě teoretická možnost, že by ten bílý pěšec na 4 řadě mohl být sebrán en passant
to myslíte branie mimochodom. To jebtak nezvyklé ale možné
Taky jsem braní mimochodem bral v potaz, ale ten bílý má remizovat nebo eventuelně vyhrát. Tak nevím jak by to šlo udělat :-/
Přesně tak 🙂V neuronové síti probíhá paralelně množství asociací. Rozsáhlejší asociace je vyhodnocena jako slibná a vynoří se do vědomí. Náhlý do vědomí se vynořivší nápad, jak úlohu vyřešit, je prostě jen výsledkem elektrochemické aktivity mezi neurony, která probíhá masivně paralelně v nevědomí a kterou se daří umělými neuronovými sítěmi úspěšně napodobit.Vědomí je třeba hledat jinde než v masivním paralelismu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.