Výrobci alkoholu mlží úplně stejně jako výrobci tabáku

Tabákové společnosti jsou už dlouhou dobu obviňovány z toho, že záměrně zkreslují informace o negativních dopadech kouření na lidské zdraví. Totéž ovšem bez jakýchkoliv skrupulí dělají i jiní.

V rámci studie provedené na London School of Hygiene and Tropical Medicine byly analyzovány webové stránky a dokumenty 27 subjektů, které zastupují (či jsou s nimi v jiném obchodním vztahu) výrobce a distributory alkoholických nápojů.

Témě ve všech studovaných případech odborníci narazili na různé způsoby manipulace s vědeckými poznatky o spojitosti mezi konzumací alkoholu a rizikem rakoviny – především prsu a tlustého střeva a konečníku.

„Veřejné povědomí o tomto riziku je nízké a tvrdilo se, že větší povědomí veřejnosti, zejména o riziku vzniku rakoviny prsu, představuje pro alkoholový průmysl významnou hrozbu,“ konstatoval vedoucí výzkumník Mark Petticrew.

Nejčastější taktikou je prezentovat celou problematiku jako velice složitou a nejasnou – jinak řečeno hlásat, že veškeré důkazy o výše uvedené korelaci jsou slabé, potažmo vůbec neexistují. Běžně lze narazit také na případy popírání možných negativních dopadů mírného pití atd.

Je přitom evidentní, že se rozhodně nejedná o neúmyslná opomenutí, ale naopak o významné součásti marketingových strategií. „Zde je jasná paralela s tabákovým průmyslem, který po léta zpochybňuje vztah mezi kouřením a rakovinou,“ komentoval to Gordon Ross z Australian Association of Social Marketing.

Zdroj: London School of Hygiene and Tropical Medicine, Scimex

Témata článku: Výzkum, Zdraví, Rakovina, Manipulace, Alkohol, Kouření, Veřejné povědomí, Webová stránka, Výrobce, Významná součást, Velké povědomí, Lidské zdraví, Marketingová strategie, Tabák, Negativní dopad, Dlouhá doba, Tab, Alkoholický nápoj

• Patrik Chrz 13. 9. 2017 7:08:59
    Celé to stojí na tom, že není možné dělat pokusy na lidech. Takže se...
  • PanKecalek 12. 9. 2017 20:36:17
    To je teda článek o počítačích, IT a elektronice... Proč je na živě.cz?
  • Karel Dvořák 12. 9. 2017 17:15:18
    Opravdu je někdo tak naivní, že si myslí, že prodejce jedu bude někomu...

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

Včera | Petr Jaroslav | 3