Výsledky simulace naznačují, že 68 % vesmíru ve skutečnosti nemusí existovat

Nová studie, která byla publikována v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, zpochybňuje existenci takzvané temné energie. Ta by přitom podle určitých odhadů měla tvořit až 68% vesmíru.

Gábor Rácz z Eötvös Loránd University a jeho kolegové tvrdí, že konvenční modely vzniku a vývoje vesmíru se spoléhají na aproximace ignorující jeho strukturu a předpokládající, že hmota má jednotnou hustotu.

Rácz a spol. se rozhodli vydat jinou cestou a navrhli počítačovou simulaci k modelování vlivu gravitace na distribuci milionů částic temné hmoty. V rámci tzv. Avery je rekonstruován vývoj vesmíru zahrnující předčasné shlukování částic a vzniku rozsáhlé struktury.

Na rozdíl od standardních simulací, které vykazují expandující vesmír, zohlednění výše zmíněných věcí vedlo k modelu, kdy různé oblasti expandují v různých poměrech. Průměrná míra expanze nicméně zůstala v souladu se současnými pozorováními, ukazujícími na celkové zrychlení. Zdá se tedy, že k vysvětlení zrychleného rozpínání vesmíru není temná energie vůbec zapotřebí.

„Teorie obecné relativity má zásadní význam pro pochopení toho, jak se vesmír vyvíjí. Nechceme zpochybňovat její platnost, zpochybňujeme platnost přibližných řešení. Naše zjištění se spoléhají na matematickou domněnku, která umožňuje diferenciální expanzi vesmíru v souladu s obecnou relativitou a ukazují, jak expanzi ovlivňuje formování komplexních struktur hmoty,“ konstatoval spoluautor studie László Dobos.

„Tyto problémy dříve byly zametány pod koberec, ale jejich zohledněním lze vysvětlit akceleraci bez potřeby temné energie," dodal.

Zdroj: Royal Astronomical Society Foto: Maxwell Hamilton, CC BY 2.0