Záhadné zjištění: Krev žen, které někdy byly těhotné, může být nebezpečná pro muže

Nový výzkum odhalil mnohem větší míru úmrtnosti u mužů, kteří při transfuzi dostali krev od těhotných žen. A nikdo to nedokáže vysvětlit.

Studie, kterou financovalo nizozemské Ministerstvo zdravotnictví, sociálních věcí a sportu, zahrnovala celkem 31 108 pacientů. Ti mezi lety 2005 a 2015 v Nizozemsku obdrželi 59 320 transfúzí červených krvinek.

Dárci krve byli rozděleni do tří kategorií: muži (88 %), ženy, které byly někdy těhotné (6 %) a konečně ženy, které dítě nikdy nečekaly (6 %). V průběhu tří let po transfuzi zemřelo 13 % pacientů, což odpovídá 3939 jedincům. Statisticky nejvýznamější skupinu přitom představovali muži, kteří obdrželi krev od někdy těhotných žen – na každých 1000 osob připadlo 101 úmrtí.

Pro srovnání – v případě, že dárcem byla žena, která nikdy těhotná nebyla, na každých 1000 mužů připadlo pouhých 78 úmrtí. V případě, že dárcem byl jiný muž, šlo o 80 úmrtí.

Vědci se domnívají, že příčinou tohoto rozdílu by mohl být nějaký mechanismus založený na imunologických změnách, k nimž dochází během gravidity. Stojí za zmínku, že nejpravděpodobnější příčinou smrti dotyčných mužů bylo tzv. TRALI, tedy akutní poškození plic v časové návaznosti na aplikaci krevní transfuze. Jinak je tu ovšem více otázek než odpovědí.

„Tyto výsledky jsou provokativní a mohou – pokud jsou pravdivé – mít významné klinické důsledky. Nicméně jiné studie uvádějí protichůdné výsledky a metodika těchto typů studií je složitá,“ komentovali výše uvedené zjištění lékaři z Karolinska Institute ve Švédsku. „Proto bychom měli zvážit alternativní vysvětlení pozorovaných asociací.“

Zdroj: The JAMA Network

Témata článku: Výzkum, Medicína, Zdraví, Lidé, Nový výzkum, Sociální věc, Úmrtí, Nizozemsko, Těhotná žena, Švédsko, Významná skupina, Dárce, Zjištění, Uvedené zjištění, Červená krvinka, Studie, Krev, Velká míra, Metodika

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Dnes | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu