Zdá se, že život je nevyhnutelným důsledkem fyziky. Posviťte na pár atomů...

Otázka původu života na naší planetě patří mezi ty jednoznačně nejzajímavější, jakým se vědec může věnovat. Je ovšem zapotřebí si uvědomit, že jde o historickou událost, která navíc probíhala po velmi dlouhou dobu – takže nějakou finální odpověď nejspíš nenajdeme nikdy.

Tato skutečnost nám ovšem nijak nebrání ve formulování různých zajímavých hypotéz. S jednou takovou před časem přišel i Jeremy England z MIT, podle kterého je život nevyhnutelným důsledkem fyziky. Následně se pustil do jejího testování… a nyní zveřejnil první výsledky.

England zjednodušeně řečeno tvrdí, že zrod života, třebaže zdánlivě porušující II. zákon termodynamiky, je za určitých okolností nevyhnutelný. Fyzikální zákony totiž zaručují, že atomy se v určitých prostředích přeorganizují tak, aby se byly schopné vypořádat s chaotickým tokem energie. A tyto atomové struktury již silně připomínají to, co obvykle označujeme pojmem život. „Začněte s náhodnou hromadou atomů, a pokud na ní budete dostatečně dlouho svítit, nemělo by vás překvapit, že nakonec dostanete rostlinu,“ konstatoval v roce 2014.

Zní to sice hezky, jenže jak něco podobného prověřit? V podstatě jediným použitelným řešením je počítačová simulace. Jeremy a jeho kolegové tedy umístili virtuální chemické sloučeniny do podmínek, které pravděpodobně panovaly na mladé Zemi, a sledovali, co se bude dít.

Z prvního článku, publikovaného v Proceedings of the National Academy, plyne, že spontánně začala vznikat výše zmíněná strukturální uspořádání atomů. Důležité je že, biologické proměnné jako chování buněk, tvorba DNA apod. nebyly předem naprogramovány.

Druhý článek, publikovaný v Physics Review Letters, pak ukazuje, že pokud mají tyto atomy k dispozici externí zdroj energie (v tomto případě Slunce), samovolně se uspořádají tak, aby ji mohly absorbovat i emitovat efektivněji. A aby toho nebylo málo, zanedlouho se objeví jednoduché replikátory. Fascinující, nemyslíte?

Zdroj: IFLScience

Témata článku: Historie, Příroda, Atom, Země, Výzkum, Slunce, DNA, Fyzika, Chemie, Simulace, Evoluce, Dlouhá doba, Počítačová simulace, Externí zdroj, Historická událost, Mladá země, Určité prostředí, Důsledek, Fyzikální zákony, Určitá okolnost, Původ života, První výsledek, Publikovaný článek

Co je to láska? Milujeme se pouze kvůli chemickým látkám, nebo je v tom něco víc?

** Co je to vlastně láska? Dá se vysvětlit vědecky? ** Výzkum ukázal, že zamilovaní jedinci mají mj. zvýšenou hladinu fenyletylaminu a množství testosteronu ** Je ale rozdíl mezi zamilovaností a láskou

Dnes | Malý Vojtěch | 15

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Dnes | Kubala Petr | 18

První „editovaný“ člověk si sám provedl zásah do DNA! Kdo to je?

** Brianovi Madeauxovi zavedli lékaři do jater prostředek pro opravu dědičné choroby ** Primát člověka, který měl jako první v těle provedenou cílenou změnu DNA, ale zřejmě patří Josiahovi Zaynerovi ** Ten si podobný zásah do DNA provedl sám jen tak pro zábavu