Zdá se, že život je nevyhnutelným důsledkem fyziky. Posviťte na pár atomů...

Otázka původu života na naší planetě patří mezi ty jednoznačně nejzajímavější, jakým se vědec může věnovat. Je ovšem zapotřebí si uvědomit, že jde o historickou událost, která navíc probíhala po velmi dlouhou dobu – takže nějakou finální odpověď nejspíš nenajdeme nikdy.

Tato skutečnost nám ovšem nijak nebrání ve formulování různých zajímavých hypotéz. S jednou takovou před časem přišel i Jeremy England z MIT, podle kterého je život nevyhnutelným důsledkem fyziky. Následně se pustil do jejího testování… a nyní zveřejnil první výsledky.

England zjednodušeně řečeno tvrdí, že zrod života, třebaže zdánlivě porušující II. zákon termodynamiky, je za určitých okolností nevyhnutelný. Fyzikální zákony totiž zaručují, že atomy se v určitých prostředích přeorganizují tak, aby se byly schopné vypořádat s chaotickým tokem energie. A tyto atomové struktury již silně připomínají to, co obvykle označujeme pojmem život. „Začněte s náhodnou hromadou atomů, a pokud na ní budete dostatečně dlouho svítit, nemělo by vás překvapit, že nakonec dostanete rostlinu,“ konstatoval v roce 2014.

Zní to sice hezky, jenže jak něco podobného prověřit? V podstatě jediným použitelným řešením je počítačová simulace. Jeremy a jeho kolegové tedy umístili virtuální chemické sloučeniny do podmínek, které pravděpodobně panovaly na mladé Zemi, a sledovali, co se bude dít.

Z prvního článku, publikovaného v Proceedings of the National Academy, plyne, že spontánně začala vznikat výše zmíněná strukturální uspořádání atomů. Důležité je že, biologické proměnné jako chování buněk, tvorba DNA apod. nebyly předem naprogramovány.

Druhý článek, publikovaný v Physics Review Letters, pak ukazuje, že pokud mají tyto atomy k dispozici externí zdroj energie (v tomto případě Slunce), samovolně se uspořádají tak, aby ji mohly absorbovat i emitovat efektivněji. A aby toho nebylo málo, zanedlouho se objeví jednoduché replikátory. Fascinující, nemyslíte?

Zdroj: IFLScience

Diskuze (34) Další článek: Hudební služba Spotify možná dorazí na konzoli Xbox One

Témata článku: Příroda, Historie, Výzkum, Země, Simulace, Fyzika, Chemie, Slunce, Atom, DNA, Evoluce, Počítačová simulace, Mladá země, Druhý článek, Určitá okolnost, Historická událost, Publikovaný článek, První výsledek, Původ života, Určité prostředí, Nevyhnutelný důsledek, Důsledek, The National, Dlouhá doba, Fyzikální zákony

Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Vyzkoušeli jsme si The Frame (2021), který má stále co nabídnout. Chlubí se sice hlavně režimem uměleckých děl, ale rozhodně je více důvodů, proč jej zvolit místo klasiky.

Tomáš Holčík
SamsungTelevizory
Tiché updaty na pozadí. Google nově eviduje seznam změn u Aktualizací služeb systému Android

** Velké aktualizace a updaty zabezpečení nejsou všechno ** Google dokáže Androidy v tichosti aktualizovat na dálku ** Děje se tak díky tzv. Aktualizacím služeb systému. Víte, kde je najít?

UpdateAndroid
Na některých telefonech s Androidem půjde vypnout 2G sítě. K čemu je to dobré?

** 2G sítě jsou s námi již 26 let, za tu dobu se však mnohé změnilo ** Google v USA umožňuje u Androidů vypnout 2G sítě ** V Česku si musíte pomoci samostatnou aplikací

2GMobilní sítěAndroid

Recenze herních sluchátek Razer Kaira Pro. Vibrace až za ušima

Razer Kaira se konečně zbavila drátů a zaměřila se na silné stránky jednotlivých konzolí. My jsme otestovali verzi pro Playstation 5.

RazerSluchátkaRecenze
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva