Země možná bude mít nový oficiálně uznaný kontinent: Zélandii

Jedenáct známých geologů v článku Zealandia: Earth's Hidden Continent tvrdí, že téměř potopená oblast o velikosti 4,9 miliónů čtverečních kilometrů, která se nalézá východně od Austrálie, by měla být považována za kontinent. Podle nich už totiž vyhovuje všem formálním podmínkám.

Zélandie například disponuje silnější a méně hustou kůrou, než okolní oceánské dno (jedna podmínka) a naleznete na ní sopečné, metamorfované i sedimentární horniny (další podmínka). Jediný problém spočíval v tom, že dříve nebyla považována „velký, jednotný prostor“ – jenže to se teď změnilo.

Zélandie se od Austrálie oddělila zhruba před 60–85 miliony let . O několik milionů let později se prakticky celá (z cca 93%) potopila do Tichého oceánu. Na zbytku momentálně žije kolem 5 miliónů lidí. U pobřeží Zélandie se nacházejí velká ložiska fosilních paliv.

Poznatky získané pomocí satelitů a gravitačních map ukázaly, že se o velký a jednotný prostor jedná.

„Vědecká hodnota klasifikace Zélandie jakožto kontinentu je mnohem větší, než že půjde o další jméno na seznamu,“ uvedli výše zmínění vědci. „To, že kontinent se může ponořit ještě nefragmentovaný z něj dělá užitečného a podnětného geodynamického koncového člena ve výzkumu soudržnosti a rozpadu kontinentální kůry.“

Připomeňme, že v současné době existuje 6 oficiálně uznávaných kontinentů – Afrika, Antarktida, Austrálie, Eurasie, Severní Amerika a Jižní Amerika. Zélandie by se tedy mohla stát sedmým (a nejmenším).

Zdroj: GSA

Váš názor Další článek: AMD Capsaicin už za týden, dočkáme se nových grafik a procesorů?

Témata článku: Věda, Výzkum, Země, Afrika, Geologie, Antarktida, Zélandie, Geolog, Hidden, MAU, GSA, Pobřeží, Sediment, Hornina, Austrálie, Jižní Amerika, Zéland, Jediný problém, Dno, Antar, Austrálie, Fosilní palivo, Severní Amerika, Jednotná mapa, Čtvereční kilometr