Genetika | Lidé

Ženy a muži se v určitých ohledech liší kvůli rozdílné expresi 6 500 genů

Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše… a nebo mezi nimi zase až takové rozdíly nejsou? Odborníci z Weizmann Institute of Science se podívali na genetickou stránku věci a dospěli k závěru, že obě pohlaví podstupují jakousi samostatnou – leč propojenou – evoluci.

Shmuel Pietrokovski a jeho kolega Moran Gershoni identifikovali cca 6 500 genů, které jsou u žen a mužů odlišně exprimovány. Přitom platí, že právě v těchto genech se v populaci hromadí relativně hodně negativních mutací. Důvodem je snížená účinnost přirozeného výběru.

„Čím více byl gen specifický pro jedno pohlaví, tím slabší selekci jsme u toho genu pozorovali. A ještě jeden rozdíl – selekce byla ještě slabší u mužů,“ konstatoval Pietrokovski.

„U mnoha druhů mohou ženy produkovat jen omezený počet potomků, zatímco muži mohou teoreticky být otci častěji, takže přežití těch druhů bude záviset více na životaschopnosti žen v populaci, než mužů,“ vysvětluje Pietrokovski. „Takže pokud jde o geny, které jsou škodlivé jen pro muže, přirozený výběr může být laxnější.“

Zcela konkrétně se jedná například o geny, které se u žen projevují výhradně v levé srdeční komoře. Jeden z nich, který je mj. spojen s vychytáváním vápníku, je exprimován především v mladém věku. Vědci se domnívají, že tyto geny jsou aktivní až do menopauzy a chrání srdce. Později – kdy je jejich exprese již vypnutá – se začínají objevovat různá kardiologická onemocnění a osteoporóza.

Další takový gen byl aktivní v mozku, a ačkoli jeho přesná funkce není známa, není vyloučeno, že brání neurony před Parkinsonovou chorobou – kterou častěji trpí muži. Samostatnou zmínku si zaslouží také genová exprese v ženských játrech, která reguluje metabolismus léčiv (není žádným tajemstvím, že muži a ženy na farmaka často reagují odlišně).

Zdroj: Weizmann Institute of Science