Buňky

Buňky nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:White_shark.jpg" >English: Pterantula (Terry Goss) at en.wikipedia</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost

** Vědci přečetli kompletní genom slavného „velkého bílého“ žraloka ** Odhalili recepty, jimiž evoluce zajistila tomuto tvorovi nezranitelnost či odolnost k nádorům ** Obávaný zabiják se proměnil v knihu, v které vědci hledají návod na prodloužení lidského života

5.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Nový výzkum by mohl zastavit roztroušenou sklerózu

14.  1.  2019 | Jiří Černý | 9

Konečně gen „člověčenství“? Dlouholeté pátrání možná přineslo své ovoce

Někde v lidské DNA je napsáno, proč jsme se vymkli z živočišné říše a vytvořili civilizaci ** Po genech zajišťujících lidskému mozku jeho jedinečné schopnosti pátrají vědci dlouhé roky ** Zatím vycházeli naprázdno, ale teď hlásí „kapitální úlovek“

12.  12.  2018 | Jaroslav Petr | 26

Parkinsonovu chorobu bychom možná mohli léčit vlastními buňkami

** Padesátiletý Japonec se jako první na světě podrobil zcela nové léčbě Parkinsonovy choroby ** Vědci z univerzity v Kjótu mu voperovali do mozku jeho vlastní „rekvalifikované“ buňky ** Nová léčebná metoda využívá objev, za který dostal biolog Shinya Yamanaka v roce 2012 Nobelovu cenu

21.  11.  2018 | Jaroslav Petr | 8

Pseudovědy: Biorezonance je špatná biologie, špatná fyzika a špatná věda

3.  6.  2018 | Jelena Lenka Příplatová | 165

Vědci se snaží vypěstovat „minimozky“ neandrtálců!

** Vědci vyměňují v dědičné informaci lidských buněk úseky DNA za vybrané geny neandrtálců ** Z takových „poneandrtálštěných“ buněk pak v laboratoři pěstují mozkovou tkáň ** Získáme tak odpověď na otázky, zda, nakolik a čím se mozky našich předků lišily od mozků neandrtálců

14.  5.  2018 | Jaroslav Petr | 7

Vědci vytvořili nový typ levné 3D tiskárny, která dokáže tisknout elektroniku i živé buňky přímo na kůži

** Nový typ 3D tiskárny dokáže tisknout elektroniku přímo na lidskou kůži ** Kromě elektroniky lze stejným způsobem „tisknout“ i živé buňky ** Tiskárna je levná a použitelná třeba pro armádu na misi

28.  4.  2018 | Karel Javůrek | 3

Proč je tetování věčné a postupem času samo nezmizí?

** Proč tetování nemizí, když kožní buňky nesoucí tetovací pigmenty v lidské kůži uhynou? ** Buněční „nebožtíci“ předávají „náklad“ barviva svým nástupcům a ti ho v kůži nadále udrží ** Objev francouzských vědců najde uplatnění při odstraňování tetování