Buňky

Buňky nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích  | Zdroj:  Shutterstock

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích

28.  2.  2020 | Jaroslav Petr | 6

Úsvit xenobotů: Shluky buněk, které vznikly díky evoluci v počítači, umí chodit i „tančit“ | Zdroj:  Sam Kriegman/Douglas Blackiston/Michael Levin/Josh Bongard

** Jsou živí a zformovala je evoluce ** Ta však neproběhla v přírodě, nýbrž v superpočítači ** Bez toho, že by se museli cokoli učit, dokážou chodit a dokonce si spolu i „zatancují“

29.  1.  2020 | Jaroslav Petr | 7

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Miniaturní mozky vypěstované v laboratoři poprvé generují mozkové vlny | Zdroj:  Shutterstock

Miniaturní mozky vypěstované v laboratoři poprvé generují mozkové vlny

** Mozky velikosti hrášku vypěstované v laboratořích imitují celou řadu aktivit skutečného mozku ** Poprvé se podařilo vypěstovat mozky, v nichž vznikají mozkové vlny ** Věda opět čelí etickému dilematu: pokračovat ve výzkumu, nebo další postup regulovat?

20.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 2

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS  | Zdroj:  NASA

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS

** Jak se některé z nejvíce agresivních nádorových buněk chovají v prostředí mikrogravitace? ** Vědci se na tuto otázku usilovně snaží najít odpověď ** Pomoct by jim měly experimenty provedené na oběžné dráze

2.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí | Zdroj:  Shutterstock

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

** Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko ** Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu ** Rozhodující slovo budou mít politici

29.  10.  2019 | Jaroslav Petr | 19

Nový typ mikromotorů ukazuje, jak nanoboti budou snadnou pracovat s jednotlivými buňkami

** Vědci představili nový typ mikromotorů ** Dokáží efektivně pohybovat s jednotlivými buňkami ** Nanoboti se blíží

28.  10.  2019 | Karel Javůrek | 2

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou | Zdroj:  Pixabay, CC0

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou

** Genetikům se podařilo najednou změnit dědičnou informaci lidské buňky na 13 200 předem vybraných místech ** Dosavadní rekord 62 zásahů tak byl překonán o několik řádů ** Jaké možnosti se tím otevírají genovému inženýrství?

2.  4.  2019 | Jaroslav Petr | 8