Caltech

Na Živě.cz se tématu Caltech věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Astrosnímek týdne: Mlhovina Pa 30 | Foto: NASA, ESA, USAF, NSF (zpracoval G. Ferrand, J. English, R. A. Fesen a C. Treyturik)

Astrosnímek týdne: Mlhovina Pa 30

8.  4.  2024| Vojtěch Malý

AstronomieVesmír

Erupce červeného trpaslíka by mohly zlepšit obyvatelnost jeho planet | Foto:  NASA/JPL-Caltech , Public domain

Erupce červeného trpaslíka by mohly zlepšit obyvatelnost jeho planet

** Erupce červeného trpaslíka TRAPPIST-1 mohou významně ovlivňovat vnitřky blízkých planet tohoto systému ** To by mohlo udržovat v chodu geologické procesy, které obnovují atmosféry dotyčných planet ** Planety systémů červených trpaslíků bychom proto neměli rezolutně odepisovat jako neobyvatelné

2.  1.  2023| Stanislav Mihulka

Astronomie

Astronomové objevili unikátní terciární hvězdný systém | Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA

Astronomové objevili unikátní terciární hvězdný systém

2.  8.  2022| Jiří Černý |1

Astronomie

'Ayló'chaxnim. Indiánský kmen dal jméno neobvyklému asteroidu

** Indiánský kmen pojmenoval jeden z asteroidů ** 'Ayló'chaxnim se jako jediný pohybuje uvnitř oběžné dráhy Venuše

24.  6.  2022| Petr Kubala

AsteroidyVesmír

Nedávno objevený „Super Krab“ je extrémní verzí slavného Krabího pulsaru | Foto: Melissa Weiss/NRAO/AUI/NSF

Nedávno objevený „Super Krab“ je extrémní verzí slavného Krabího pulsaru

** Soustava radioteleskopů Very Large Array v roce 2018 mimo jiné detekovala i objekt VT 1137-0337 ** Ten se jevil jako pozůstatek supernovy v trpasličí galaxii vzdálené 395 milionů světelných let ** Brzy se ukázalo, že jde o velmi zvláštní záležitost

20.  6.  2022| Stanislav Mihulka

Astronomie

Cvičení planetární obrany. Astronomové znovu našli slavný asteroid Apophis | Foto: NASA/JPL-Caltech

Cvičení planetární obrany. Astronomové znovu našli slavný asteroid Apophis

** Astronomové po celém světě otestovali planetární obranu ** Ignorovali předešlé informace a znalosti a znovu objevili slavný asteroid Apophis

8.  6.  2022| Petr Kubala

AstronomieAsteroidyBezpečnost

Sonda InSight detekovala rekordní marsotřesení. Přijde ale o ruku a bez zázraku skončí úplně | Foto: NASA/JPL-Caltech

** Mise sondy InSight se blíží ke konci ** Kvůli marsovskému prachu dodávají sluneční panely stále méně energie ** Sonda zaznamenala přes 1300 otřesů planety.

18.  5.  2022| Petr Kubala |5