Černé díry

Černé díry nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Tajemství galaxie NGC 7727. Astronomové objevili nejbližší pár černých děr | Zdroj:  LIGO/Caltech/MIT/Sonoma State (Aurore Simonnet)

Tajemství galaxie NGC 7727. Astronomové objevili nejbližší pár černých děr

** V centru galaxie NGC 7727 se nachází dvojice velmi hmotných černých děr ** Jedná se o výsledek splynutí velké a menší galaxie ** Obě černé díry se v budoucnu srazí

2.  12.  2021| Petr Kubala

Černé díryAstronomie

Mohutné „erupce“ supermasivních černých děr ovlivňují vesmír široko daleko | Zdroj:   ESO/L. Calçada, CC BY 4.0

Mohutné „erupce“ supermasivních černých děr ovlivňují vesmír široko daleko

** Materiál vyvrhovaný z bezprostředního okolí supermasivních černých děr vytváří bubliny v jejich okolí ** Ty se postupně rozpínají a zasahují velkou oblast okolního vesmíru ** Při tom vznikají úchvatné a obrovské struktury hřibovitého tvaru, prstence či vlákna

26.  10.  2021| Stanislav Mihulka |4

Černé díryVesmír

Velmi masivní hvězdy možná nevybuchují jako supernovy, ale tiše implodují do černé díry | Zdroj:  NASA/ESA

** Mnozí si myslí, hvězdy, které jsou těžší než asi 10 Sluncí zakončí svou „kariéru“ explozí supernovy ** Podle nového výzkumu to ale tak docela neplatí ** Vědci k tomuto zjištění dospěli zajímavou oklikou

13.  9.  2021| Stanislav Mihulka |4

Černé dírySupernovaAstronomie

Stravovací návyky černých děr poslouží k odhadu jejich velikosti

** Astronomové objevili nový trik pro nepřímé odvození hmotnosti černé díry ** Pomohlo jim studium akrečních disků ** Jejich blikání těsně souvisí s hmotností té které černé díry

16.  8.  2021| Stanislav Mihulka

Černé díryAstronomie

V mezigalaktickém prostoru tančí „duchové“ supermasivních černých děr | Zdroj:  Western Sydney University

V mezigalaktickém prostoru tančí „duchové“ supermasivních černých děr

** Astronomové nedávno pozorovali zvláštní objekty, kterým přezdívají „tančící duchové“ ** Jde o dvojici gigantických mračen elektronů ** Ta byla vytvarována mezigalaktickými vichry z výtrysků dvou supermasivních černých děr

9.  8.  2021| Stanislav Mihulka |9

Černé díryAstronomie

První známá černá díra Cygnus X-1 je mnohem dál, než jsme si mysleli. A vše je rázem jinak | Zdroj:  International Centre for Radio Astronomy Research.

** Vědci změřili vzdálenost první známé černé díry ** Cygnus X-1 byla objevena v roce 1964 a nachází se dál, než jsme si mysleli ** Odlišná vzdálenost znamená také odlišnou hmotnost černé díry

22.  2.  2021| Petr Kubala |5

Černé díryVesmír

Naše supermasivní černá díra v Mléčné dráze je introvertní a líné monstrum | Zdroj:  NASA

Naše supermasivní černá díra v Mléčné dráze je introvertní a líné monstrum

** Supermasivní černá díra Mléčné dráhy zrovna nehýří aktivitou ** Potvrzují to i výsledky nového výzkumu ** Podle nich je tato černá díra natolik líná, že ani pořádně nerotuje

3.  11.  2020| Stanislav Mihulka |12

Černé díryVesmír

Astronomové detekovali tak gigantickou černou díru, jaká by podle současných teorií neměla existovat | Zdroj:  NASA

** V hlubokém vesmíru se srazily černé díry, které nemají existovat ** Podle detekovaných gravitačních vln měli hmotnost 85 a 66 Sluncí ** Jejich srážkou a splynutím vznikla ještě větší černá díra o hmotnosti 142 Sluncí

7.  9.  2020| Stanislav Mihulka |44

Černé díryAstronomie

Řešení záhady: Jak vznikají galaxie ve tvaru písmene X? | Zdroj:  NRAO/AUI/NSF; SARAO; DES

Řešení záhady: Jak vznikají galaxie ve tvaru písmene X?

** S galaxiemi ve tvaru X si astronomové dlouho nevěděli rady ** Jejich tvar vysvětlovaly různé hypotézy ** William Cotton a jeho spolupracovníci se nyní rozhodli tuto záhadu vysvětlit

15.  5.  2020| Stanislav Mihulka

Spitzerův vesmírný teleskop zachytil ohnivý tanec černých děr | Zdroj:  NASA

Spitzerův vesmírný teleskop zachytil ohnivý tanec černých děr

9.  5.  2020| Stanislav Mihulka |2

Černé díryVesmír

Astronomové našli rekordně blízkou černou díru. Na objevu se podílel i Čech | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Astronomové našli rekordně blízkou černou díru. Na objevu se podílel i Čech

7.  5.  2020| Petr Kubala |4

Černé díryAstronomie

Zdravotní pauza: Teleskop horizontu událostí ruší letošní pozorování kvůli pandemii | Zdroj:   ESO/O. Furtak, CC BY 4.0

** Pandemie COVID-19 ovlivňuje i výzkum vesmíru ** Síť Teleskopu horizontu událostí dočasně přerušuje činnost ** Kvůli karanténním opatřením se totiž jednotlivé teleskopy zavírají

23.  3.  2020| Stanislav Mihulka

COVID-19VesmírVýzkum

Překvapivý záblesk: Studentský tým zapojený do mise OSIRIS-REx „přistihl“ černou díru | Zdroj:  NASA

** Zařízení REXIS na palubě sondy OSIRIS-REx zaznamenalo nečekaný záblesk ** Záhy vyšlo najevo, že jde o zcela nedávno objevenou černou díru ** Ta se nachází v souhvězdí Holubice na jižní obloze

6.  3.  2020| Stanislav Mihulka |3

Černé díryAstronomie

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet

** Astronomové navrhují využití lovce exoplanet TESS k hledání blízkých černých děr ** Existence černé díry by se mohla projevit několika jevy

12.  12.  2019| Petr Kubala |5

TESSČerné díryAstronomie

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry | Zdroj:  Kagoshima Universit

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry

** Podle vědců mohou okolo černé díry obíhat desítky tisíc exoplanet ** Vznikly by podobně, jako vznikají planety u mladých hvězd ** Najít podobné planety je zatím nemožné

28.  11.  2019| Petr Kubala |8

Černé díryExoplanetyVesmír

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií

21.  10.  2019| Stanislav Mihulka |2

Černé díryAstronomie

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019| Petr Kubala |46

Černé dírySluneční soustavaVesmírVěda

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti | Zdroj:  Andreas Irrgang/FAU

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti

** Co způsobuje vysokou rychlost některých hvězd? ** V některých případech by mohlo jít o černé díry střední velikosti ** Plyne to z výzkumu hvězdy PG1610+062

16.  9.  2019| Stanislav Mihulka |16

Černé díryVesmír

S Fermiho bublinami v Mléčné dráze se děje něco zvláštního | Zdroj:  NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

S Fermiho bublinami v Mléčné dráze se děje něco zvláštního

** V Mléčné dráze jsou dvě gigantické protilehlé bubliny ** V poslední době se s nimi děje něco divného ** Zdá se, že v nich probíhají neobvyklé subatomární interakce mezi částicemi

6.  9.  2019| Stanislav Mihulka |26

AstronomieVesmír

Vědci zveřejnili první snímek černé díry z galaxie M87

10.  4.  2019| Stanislav Mihulka,  |37

Černé díryVesmírVěda

Blazar v hlubokém vesmíru odpálil výjimečný výtrysk gama záření

** Vědci prozkoumali blazar DA 193 ** Během výzkumu zachytili velmi výjimečný výtrysk gama záření ** Jeho zářivý výkon odpovídal asi 130 oktilionů ergů za sekundu

15.  1.  2019| Stanislav Mihulka |3

Černé díryVesmír

Supermasivní černé díry v srdci galaxií obklopují fontány hmoty | Zdroj:  ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Izumi et al.

Supermasivní černé díry v srdci galaxií obklopují fontány hmoty

** Vědci si hmotu kolem supermasivních černých děr obvykle představují jako donuty ** Takuma Izumi a jeho tým ale tvrdí, že toto připodobnění není trefné ** Jde spíše o spíše systém bouřlivých výtrysků hmotu, který připomíná fontánu

7.  12.  2018| Stanislav Mihulka

Střední černé díry mohou rozžehnout zombie hvězdy | Zdroj:  LLNL

Střední černé díry mohou rozžehnout zombie hvězdy

** Umírající bílí trpaslíci mohou být opět rozsvíceni jako zombie hvězdy ** Předpokladem je, že se k nim přiblíží černá díra střední velikosti ** To vyvolá mohutné slapové síly, které bílého trpaslíka intenzivně zasáhnou

9.  11.  2018| Stanislav Mihulka |2

Černé díryVesmír

Dobré vědět: Jak najít černou díru a co to vlastně je?

** Černé díry jsou objekty ve vesmíru s obdivuhodnými vlastnostmi ** Pro jejich výzkum a hledání vznikají nové metody ** Co zmizí za horizontem událostí, to už černá díra nevydá