Černé díry

Černé díry nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Vesmírný infrateleskop Nancy Romanové bude lovit primordiální černé díry | Foto: NASA

Vesmírný infrateleskop Nancy Romanové bude lovit primordiální černé díry

** Survey Telescope (WFIRST) by měl podle současných odhadů vyrazit do vesmíru v květnu 2027 ** Jde o významný prostředek, který by mohl promluvit do pátrání po primordiálních černých dírách ** Ty je možné objevit díky gravitačnímu mikročočkování

14.  5.  2024| Stanislav Mihulka

Černé díry

Webbův dalekohled pozoroval spoustu mladých kvasarů ve vesmíru mladším než miliarda let | Foto: S. Munro, CC BY 4.0

** Astronomové se z Technische Universität München zaměřili na velice vzdálené kvasary ** Pozorujeme je ve vesmíru, jemuž bylo méně než 1 miliarda let ** Díky analýzám bylo možné odhadnout věk a hmotnost supermasivních černých děr, které tyto kvasary pohánějí

29.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Astronomie

Záhadný objekt ve hvězdokupě je buď nejlehčí černá díra, nebo nejtěžší neutronová hvězda | Foto: Morganoshell, CC BY-SA 4.0

** Vědci s pomocí soustavy radioteleskopů MeerKAT narazili na mimořádně exotický objekt ** Ten se nachází v hvězdném systému s milisekundovým pulsarem, tedy divoce rotující neutronovou hvězdou ** Astronomové však vlastně nevědí, jak tento objekt vypadá

22.  1.  2024| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Nenasytná černá díra ukousne z hvězdy při každém oběhu hmotu tří Zemí | Foto: NOIRLab/AURA/NSF/P. Marenfeld, CC BY 4.0

Nenasytná černá díra ukousne z hvězdy při každém oběhu hmotu tří Zemí

** Hvězda v blízké galaxii obíhá kolem menší, ale dost nenasytné supermasivní černé díry ** Při každém přiblížení černá díra z hvězdy spořádá hmotu o váze tří Zemí ** Tuto hvězdnou apokalypsu nedávno objevil tým astronomů britské University of Leicester

11.  9.  2023| Stanislav Mihulka |1

Černé díryAstronomie

Webbův dalekohled vystopoval nejranější známé vlákno kosmické pavučiny | Foto: NASA, ESA, CSA, Feige Wang (University of Arizona) a Joseph DePasquale (STScI)

Webbův dalekohled vystopoval nejranější známé vlákno kosmické pavučiny

** JWST nedávno objevil kus vlákna kosmické pavučiny ve velmi mladém vesmíru ** Obsahuje jen desítku galaxií a pozorujeme jej v kosmu, jemuž tehdy bylo 830 milionů let ** Galaxie v tomto místě vytvářejí vláknitou strukturu o délce 3 miliony světelných let ukotvenou ke kvasaru

17.  7.  2023| Stanislav Mihulka

Teleskop Jamese WebbaAstronomie

Podívejte se, jak vypadá černá díra. AI dopočítala slavný snímek z roku 2019 | Zdroj: Midjounrey

Podívejte se, jak vypadá černá díra. AI dopočítala slavný snímek z roku 2019

** V roce 2019 to byla jen oranžová šmouha ** Pak se na to ale podíval algoritmus PRIMO a strojové učemní ** Výsledkem je opět šmouha, ale s více detaily

13.  4.  2023| Jakub Čížek |3

Černé díryVesmírStrojové učení

Vesmírný dalekohled Jamese Webba detekoval nejstarší černou díru ve známém vesmíru | Foto:  Hubble ESA, CC BY 2.0

14.  4.  2023| Jiří Černý |2

Teleskop Jamese WebbaČerné díryVesmír

Dvojitý kvasar prozrazuje dvě supermasivní černé díry na kolizním kurzu | Titulní ilustrační foto: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Dvojitý kvasar prozrazuje dvě supermasivní černé díry na kolizním kurzu

** Astronomové v raném vesmíru objevili dvojici kvasarů ** Pozorujeme je v době, kdy jsou od sebe vzdálené asi 10 tisíc světelných let ** To znamená, že jsou na pokraji kolosální srážky a následného splynutí

11.  4.  2023| Stanislav Mihulka

Černé díryAstronomie

Démonicky rychlé hvězdy prozrazují informace o supernovách a černých dírách | Foto: ESA

Démonicky rychlé hvězdy prozrazují informace o supernovách a černých dírách

** Hyperrychlé hvězdy se pohybují vesmírem tak rychle, že mohou uniknout gravitaci Mléčné dráhy ** Neznáme jich mnoho, ale jsou nesmírně zajímavé ** Astronomové nyní provedli simulaci, jejímž cílem bylo lépe pochopit chování a původ těchto hvězd

14.  3.  2023| Stanislav Mihulka

Černé dírySupernovaAstronomie

Černá díra ve středu naší galaxie „požírá“ záhadný objekt | Foto: NASA

Černá díra ve středu naší galaxie „požírá“ záhadný objekt

2.  3.  2023| Jiří Černý |1

Černé díryAstronomie

Záhadná temná energie by se mohla skrývat v černých dírách | Foto:  Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

Záhadná temná energie by se mohla skrývat v černých dírách

24.  2.  2023| Jiří Černý |1

Černé díryTemná energieVesmír

Molekulární mračno Pulec zřejmě krouží kolem veliké černé díry | Foto: Keio University

Molekulární mračno Pulec zřejmě krouží kolem veliké černé díry

** Tým japonských astronomů nedávno objevil a  prozkoumal mračno Pulec ** Jeho tvar intenzivně naznačuje, že obíhá kolem nesmírně hmotného objektu ** Problém je v tom, že tento objekt je pro naše přístroje neviditelný

22.  2.  2023| Stanislav Mihulka

Černé díryAstronomie

Černá díra střední velikosti v trpasličí galaxii se prozradila roztrháním hvězdy | Foto: NASA

** Astronomové jsou přesvědčeni, že nalezli dalšího seriózního kandidáta na černou díru střední velikosti ** Nachází se v trpasličí galaxii a dlouho unikala pozornosti. ** V roce 2020 se prozradila, když roztrhala neopatrnou hvězdu ve své blízkosti

15.  11.  2022| Stanislav Mihulka |7

Černé díryAstronomie

Země má novou nejbližší černou díru. Je za rohem, pouze 1550 světelných let daleko

** Tým astrofyziků nedávno objevil dalšího kandidáta na černou díru, která by měla být nejbližší Zemi ** Jde o poměrně hmotnou černou díru o váze asi 12 Sluncí ** Díky detektivní práci byla vystopována ve vzdálenosti asi 1 550 světelných let

24.  10.  2022| Stanislav Mihulka |13

Černé díryAstronomie

Astronomové objevili poklad skrytých černých děr

** Odborníci věří, že velké spirální galaxie vznikají postupným splýváním s menšími galaxiemi ** Tyto menší galaxie by přitom měly s sebou přinést i centrální černou díru ** Zároveň ale není jasné, jak často obsahují masivní centrální černé díry

31.  5.  2022| Stanislav Mihulka |4

Černé díryAstronomie

Černé díry jsou jako vesmírní Otesánci. Při svém růstu roztrhají tisíce hvězd | X-ray: NASA/CXC/Washington State Univ./V. Baldassare et al.; Optical: NASA/ESA/STScI

Černé díry jsou jako vesmírní Otesánci. Při svém růstu roztrhají tisíce hvězd

** Tým astronomů se zaměřil na černé díry středních velikostí ** Ty mají podle všeho zcela nenasytnou povahu ** Vše nasvědčuje tomu, že při svém růstu spořádají až desetitisíce hvězd

27.  4.  2022| Stanislav Mihulka |1

Černé díryAstronomie

Nejbližší černá díra ve skutečnosti neexistuje. V systému HR 6819 jen jedna hvězda krade materiál té druhé | Foto: ESO/L. Calçada

** Před dvěma lety ohlásili astronomové objev nejbližší černé díry ** Ve skutečnosti ale černá díra neexistuje ** Díváme se na těsnou dvojhvězdu v krátké a vzácné fázi vývoje

2.  3.  2022| Petr Kubala |2

Černé díryVesmír

Jeden z možných objevů roku. Našli první samostatnou černou díru  | Foto:  User:Alain r, CC BY-SA 2.5

Jeden z možných objevů roku. Našli první samostatnou černou díru

** Astronomové objevili první samostatnou černou díru hvězdné hmotnosti ** Využili k tomu několik samostatných metod ** Hmotnost černé díry je asi 7 Sluncí, nachází se 5 000 světelných let od nás

3.  2.  2022| Petr Kubala |4

Černé díryAstronomie

Tajemství galaxie NGC 7727. Astronomové objevili nejbližší pár černých děr | Foto: LIGO/Caltech/MIT/Sonoma State (Aurore Simonnet)

Tajemství galaxie NGC 7727. Astronomové objevili nejbližší pár černých děr

** V centru galaxie NGC 7727 se nachází dvojice velmi hmotných černých děr ** Jedná se o výsledek splynutí velké a menší galaxie ** Obě černé díry se v budoucnu srazí

2.  12.  2021| Petr Kubala

Černé díryAstronomie

Mohutné „erupce“ supermasivních černých děr ovlivňují vesmír široko daleko | Foto:  ESO/L. Calçada, CC BY 4.0

Mohutné „erupce“ supermasivních černých děr ovlivňují vesmír široko daleko

** Materiál vyvrhovaný z bezprostředního okolí supermasivních černých děr vytváří bubliny v jejich okolí ** Ty se postupně rozpínají a zasahují velkou oblast okolního vesmíru ** Při tom vznikají úchvatné a obrovské struktury hřibovitého tvaru, prstence či vlákna

26.  10.  2021| Stanislav Mihulka |4

Černé díryVesmír

Velmi masivní hvězdy možná nevybuchují jako supernovy, ale tiše implodují do černé díry | Foto: NASA/ESA

** Mnozí si myslí, hvězdy, které jsou těžší než asi 10 Sluncí zakončí svou „kariéru“ explozí supernovy ** Podle nového výzkumu to ale tak docela neplatí ** Vědci k tomuto zjištění dospěli zajímavou oklikou

13.  9.  2021| Stanislav Mihulka |3

Černé dírySupernovaAstronomie

Stravovací návyky černých děr poslouží k odhadu jejich velikosti

** Astronomové objevili nový trik pro nepřímé odvození hmotnosti černé díry ** Pomohlo jim studium akrečních disků ** Jejich blikání těsně souvisí s hmotností té které černé díry

16.  8.  2021| Stanislav Mihulka

Černé díryAstronomie

V mezigalaktickém prostoru tančí „duchové“ supermasivních černých děr | Foto: Western Sydney University

V mezigalaktickém prostoru tančí „duchové“ supermasivních černých děr

** Astronomové nedávno pozorovali zvláštní objekty, kterým přezdívají „tančící duchové“ ** Jde o dvojici gigantických mračen elektronů ** Ta byla vytvarována mezigalaktickými vichry z výtrysků dvou supermasivních černých děr

9.  8.  2021| Stanislav Mihulka |9

Černé díryAstronomie

První známá černá díra Cygnus X-1 je mnohem dál, než jsme si mysleli. A vše je rázem jinak | Foto: International Centre for Radio Astronomy Research.

** Vědci změřili vzdálenost první známé černé díry ** Cygnus X-1 byla objevena v roce 1964 a nachází se dál, než jsme si mysleli ** Odlišná vzdálenost znamená také odlišnou hmotnost černé díry