Černé díry

Černé díry nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Astronomové detekovali tak gigantickou černou díru, jaká by podle současných teorií neměla existovat | Zdroj:  NASA

** V hlubokém vesmíru se srazily černé díry, které nemají existovat ** Podle detekovaných gravitačních vln měli hmotnost 85 a 66 Sluncí ** Jejich srážkou a splynutím vznikla ještě větší černá díra o hmotnosti 142 Sluncí

7.  9.  2020 | Stanislav Mihulka | 44

Řešení záhady: Jak vznikají galaxie ve tvaru písmene X? | Zdroj:  NRAO/AUI/NSF; SARAO; DES

Řešení záhady: Jak vznikají galaxie ve tvaru písmene X?

** S galaxiemi ve tvaru X si astronomové dlouho nevěděli rady ** Jejich tvar vysvětlovaly různé hypotézy ** William Cotton a jeho spolupracovníci se nyní rozhodli tuto záhadu vysvětlit

15.  5.  2020 | Stanislav Mihulka

Astronomové našli rekordně blízkou černou díru. Na objevu se podílel i Čech | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Astronomové našli rekordně blízkou černou díru. Na objevu se podílel i Čech

7.  5.  2020 | Petr Kubala | 4

Zdravotní pauza: Teleskop horizontu událostí ruší letošní pozorování kvůli pandemii | Zdroj:   ESO/O. Furtak, CC BY 4.0

** Pandemie COVID-19 ovlivňuje i výzkum vesmíru ** Síť Teleskopu horizontu událostí dočasně přerušuje činnost ** Kvůli karanténním opatřením se totiž jednotlivé teleskopy zavírají

23.  3.  2020 | Stanislav Mihulka

Překvapivý záblesk: Studentský tým zapojený do mise OSIRIS-REx „přistihl“ černou díru | Zdroj:  NASA

** Zařízení REXIS na palubě sondy OSIRIS-REx zaznamenalo nečekaný záblesk ** Záhy vyšlo najevo, že jde o zcela nedávno objevenou černou díru ** Ta se nachází v souhvězdí Holubice na jižní obloze

6.  3.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet

** Astronomové navrhují využití lovce exoplanet TESS k hledání blízkých černých děr ** Existence černé díry by se mohla projevit několika jevy

12.  12.  2019 | Petr Kubala | 5

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry | Zdroj:  Kagoshima Universit

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry

** Podle vědců mohou okolo černé díry obíhat desítky tisíc exoplanet ** Vznikly by podobně, jako vznikají planety u mladých hvězd ** Najít podobné planety je zatím nemožné

28.  11.  2019 | Petr Kubala | 8

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií

21.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 2

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti | Zdroj:  Andreas Irrgang/FAU

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti

** Co způsobuje vysokou rychlost některých hvězd? ** V některých případech by mohlo jít o černé díry střední velikosti ** Plyne to z výzkumu hvězdy PG1610+062

16.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 16

S Fermiho bublinami v Mléčné dráze se děje něco zvláštního | Zdroj:  NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

S Fermiho bublinami v Mléčné dráze se děje něco zvláštního

** V Mléčné dráze jsou dvě gigantické protilehlé bubliny ** V poslední době se s nimi děje něco divného ** Zdá se, že v nich probíhají neobvyklé subatomární interakce mezi částicemi

6.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 26

Vědci zveřejnili první snímek černé díry z galaxie M87

10.  4.  2019 | Stanislav Mihulka,  | 37

Blazar v hlubokém vesmíru odpálil výjimečný výtrysk gama záření

** Vědci prozkoumali blazar DA 193 ** Během výzkumu zachytili velmi výjimečný výtrysk gama záření ** Jeho zářivý výkon odpovídal asi 130 oktilionů ergů za sekundu

15.  1.  2019 | Stanislav Mihulka | 3

Supermasivní černé díry v srdci galaxií obklopují fontány hmoty | Zdroj:  ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Izumi et al.

Supermasivní černé díry v srdci galaxií obklopují fontány hmoty

** Vědci si hmotu kolem supermasivních černých děr obvykle představují jako donuty ** Takuma Izumi a jeho tým ale tvrdí, že toto připodobnění není trefné ** Jde spíše o spíše systém bouřlivých výtrysků hmotu, který připomíná fontánu

7.  12.  2018 | Stanislav Mihulka

Střední černé díry mohou rozžehnout zombie hvězdy | Zdroj:  LLNL

Střední černé díry mohou rozžehnout zombie hvězdy

** Umírající bílí trpaslíci mohou být opět rozsvíceni jako zombie hvězdy ** Předpokladem je, že se k nim přiblíží černá díra střední velikosti ** To vyvolá mohutné slapové síly, které bílého trpaslíka intenzivně zasáhnou

9.  11.  2018 | Stanislav Mihulka | 2

Dobré vědět: Jak najít černou díru a co to vlastně je?

** Černé díry jsou objekty ve vesmíru s obdivuhodnými vlastnostmi ** Pro jejich výzkum a hledání vznikají nové metody ** Co zmizí za horizontem událostí, to už černá díra nevydá

11.  10.  2018 | Jiří Dobrý | 25

V srdci Galaxie se to hemží planetami! Černá díra je svléká do naha

** V centru Galaxie se nachází supermasivní černá díra ** Záblesky záření z černé díry mohou zničit atmosféry planet, které se nacházejí v okruhu několika desítek světelných let ** Podobné planety existují i v jiných částech Galaxie, kde je ale o atmosféru připraví mateřská hvězda

8.  3.  2018 | Petr Kubala | 1

Radioteleskopy ALMA ulovily donut rotující u supermasivní černé díry

22.  2.  2018 | Stanislav Mihulka | 6

Vytvořili jsme černou díru. Během pár let zničí sluneční soustavu (ale jen v simulaci)

** Co kdyby sluneční soustavou prolétla černá díra? ** A jak dlouho by to vlastně trvalo? ** Díky Universe Sandbox 2 si to muže nasimulovat

11.  2.  2018 | Jakub Čížek | 36

Překvapivý objev: Nové hvězdy vznikají hodně blízko naší supermasivní černé díry

** V centru Mléčné dráhy je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám ** Astronomové předpokládali, že by zde neměly vznikat hvězdy, ale mýlili se ** Farhad Yusef-Zadeh a jeho kolegové zde totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci

6.  12.  2017 | Stanislav Mihulka

Historický objev: Vědci pozorovali optický protějšek zdroje gravitačních vln

16.  10.  2017 | Petr Kubala | 4

Černé díry možná vyčistily cestu pro světlo

31.  8.  2017 | Jiří Černý | 9

Nový klenot do sbírky: Pulsar obíhající černou díru

** Odborníci zkoumají milisekundový pulzar PSR B1820-30A ** Ten s největší pravděpodobností obíhá kolem černé díry střední velikosti, umístěné v centru hvězdokupy NGC 662 ** Dotyčný pulsar se tak stal držitelem hned několika pozoruhodných astronomických rekordů

10.  5.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Velká eliptická galaxie v Kentaurovi trpí srdeční arytmií

** Problémy s nepravidelným tepem srdce mají i v cizích galaxiích ** Jednou z nich je i eliptická galaxie NGC 4696, přezdívaná „kosmický otazník“ ** V této galaxii se nachází supermasivní černá díra, která připomíná srdce

25.  4.  2017 | Stanislav Mihulka

Prvním gigantickým černým dírám pomohlo záření blízkých galaxií

** Astronomové si stále neví rady s objevem supermasivních černých děr na úsvitu vesmíru ** Další možné řešení tohoto problému bylo nedávno zveřejněno v Nature Astronomy ** Není vyloučeno, že gigantické černé díry mohly vznikat mnohem rychleji, než jsme si doposud mysleli

15.  3.  2017 | Stanislav Mihulka | 1

Vědci vytvořili první magnetickou „červí díru“

Poprvé v historii se podařilo vytvořit konstrukci magnetické červí díry spojující dvě odlišná místa, byť zatím pouze pomocí elektromagnetismu a nikoli gravitace.

5.  9.  2015 | Karel Javůrek | 10

Astronomové zachytili neznámý krátký a silný rádiový signál

V reálném čase se podařilo astronomům zachytit extrémně krátký a také silný rádiový signál, který pochází z neznámého vzdáleného zdroje ve vesmíru.

24.  1.  2015 | Karel Javůrek | 55