Česká fabrika chce vyvinout vodíkovou lokomotivu HydrogenShunter 3000

Až jednou pojedete vlakem z Brna do Jihlavy, možná bude železniční soupravu pohánět ekologická vodíková lokomotiva. Tato trať spojující dvě česká krajská města, se totiž stále nedočkala elektrifikace.

Že to zní jako sci-fi? Tak to pozor, současná evropská vize bezuhlíkové budoucnosti totiž už přiměla výrobce hledat nové ekologické pohony a vodík patří k těm neslibnějším.

Zajímá se o něj i tuzemský výrobce lokomotiv CZ LOKO, který se před pár dny pochlubil zahájením vývoje lokomotivy na vodíkový pohon HydrogenShunter 3000.

Klepněte pro větší obrázek
Vizualizace HydrogenShunter 3000

Vše je na úplném začátku a inženýry zatím čeká studie samotné proveditelnosti, pokud se to ale podaří, CZ LOKO postaví prototyp s výkonem 800 kW. Lokomotiva by používala energii z trakčních baterií, ty by ale dobíjely právě vodíkové články.

Hybridní lokomotivy

Výrobce by použil podobný přístup, který zvolil i u dalších prototypů lokomotiv budoucnosti. Třeba u modelu HybridShunter 1000 s trojicí bateriových kontejnerů s kapacitou 600 kWh, které ovšem dobíjí klasický spalovací motor.

Klepněte pro větší obrázek
Vizualizace HybridShunter 1000

K čemu je takový hybrid vlastně dobrý? Bez aktivního spalovacího motoru je prakticky bezemisní a s velmi sníženou hlučností, což umožňuje jeho nasazení třeba pro posunování (tzv. shunting) v depech, fabrikách nebo při provozu v zástavbě měst.

Klepněte pro větší obrázek
Vizualizace DualShunter 2000

Výčet ekologických lokomotiv nakonec doplňuje ještě bateriový E-Shunter 3000 pro lehký posun a DualShunter 2000, který umožňuje provoz na obou typech železnic: elektrifikované i neelektrifikované.

Diskuze (42) Další článek: Velmi smutný pohled na nejpoužívanější hesla světa. V Česku máme rádi třeba slovíčka martin a heslo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,