Čínský vlak na magnetickém polštáři má uhánět rychlostí až 600 km/h

Číňané představili prototyp vlaku, který by měl jezdit rychlostí až 600 km/h. Souprava používá nejmodernější, nejrychlejší, ale také nejdražší technologii maglev, což znamená, že k pohybu místo kol využívá polštář magnetického pole. První prototyp sjel ve čtvrtek 23. května z montážní linky Čínské železniční kolejové společností (CRRC) ve východočínském městě Qingdao.

Za projektem stojí největší čínský výrobce vlaků, který v současnosti připravuje zahájení testů prvního prototypu. Pokud souprava obstojí, začne v roce 2021 její sériová výroba. Vlaky, dosahující avizované rychlosti, by měly být konkurenceschopné i ve srovnání s leteckou dopravou.

Rychlejší než letadla

Ačkoli se běžná cestovní rychlost letadel pohybuje mezi 880 a 930 km/h, mohli by cestující s novým vlakem ušetřit čas. Zatímco cesta letadlem mezi Pekingem a Šanghají trvá i s odbavením 4,5 hodiny a stávajícími rychlovlaky s maximální rychlostí 350 km/h 5,5 hodiny, maglev zvládne stejný úsek absolvovat za 3,5 hodiny.

Čína patří v technologii maglev ke špičce – první místo mezi nejrychlejšími vlaky světa náleží s náskokem vlaku Shanghai Maglev, který se od roku 2004 prohání na třicet kilometrů dlouhé lince mezi ulicí Long Yang a mezinárodním letištěm Pudong v Šanghaji. V některých úsecích dosahuje první komerční maglev rychlosti až 431 km/h a celou trasu absolvuje za sedm minut a dvacet sekund.

Prototyp CRRC, který byl poprvé oznámen v roce 2015, však nebude prvním vlakem, který dosáhne rychlosti 600 km/h. Již v roce 2015 Japonsko stanovilo stále platný světový rychlostní rekord s vlastním vlakem typu maglev na experimentální trati v Jamanaši, jehož hodnota je 603 km/h.

Čína chce na špičku

Participující firmy jsou optimistické – věří, že zcela změní cestování po Číně a vyplní mezeru mezi vysokorychlostní železniční a leteckou dopravou. Vlaky, pohybující se na magnetickém polštáři, jsou pro tyto účely ideální, neboť na rozdíl od konvenčních souprav nemusejí překonávat téměř žádné mechanické tření.

Co bude dál? CRRC Qingdao Sifang – dceřiná společnost CRRC – v současné době buduje experimentální centrum a vysokorychlostní zkušební výrobní centrum vlaků maglev. To by mělo začít fungovat ve druhé polovině tohoto roku. Na projektu se podílejí firmy Shanghai Maglev Transportation Development, německé konsorcium Siemens AG, Thyssen Transrapid a Transrapid International.

Diskuze (48) Další článek: Asus Zenbook Pro Duo na vlastní oči: budoucnost podle Asusu patří dvěma velkým displejům

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,