Letadla | Létání | Katastrofy

10 nejtragičtějších leteckých nehod od roku 2000. Jedna je stále záhadou

  • Letecká doprava patří k nejbezpečnějším způsobům cestování
  • Čerstvá aféra s Boeingy Max důvěru v bezpečnost létání narušila
  • Připomeňme si největší nedávné letecké nehody. Každá ale přispěje k bezpečnosti dalších letů

10. Lion Air let 610

V tomto článku se podíváme na deset tragických leteckých nehod, při kterých od roku 2000 zahynulo nejvíce lidí. Nechceme šířit paniku a strach z létání, spíše naopak. Každá nehoda totiž ukazuje, jak důsledně jsou poté řešeny její příčiny a zvyšuje se bezpečnost všech dalších letů. Letecká doprava se sice neobejde zcela bez nehod, ale statisticky patří k nejbezpečnějším způsobům přepravy.

Pomyslná desátá příčka v tomto smutném přehledu patří letu 610 společnosti Lion Air, který 29. října loňského roku odstartoval z mezinárodního letiště Soekarno–Hatta v Jakartě. Několik minut po startu se zřítil ve vysoké rychlosti do Jávského moře, přičemž zahynulo všech 189 osob na jeho palubě (181 cestujících a 8 členů posádky).

V posledních dnech se tato nehoda opět začala probírat, neboť při ní účinkoval Boeing 737 MAX 8, tedy stejný stroj, jaký velmi podobným způsobem havaroval letos 10. března poblíž Addis Abeby. Obě nehody spojuje několik skutečností: došlo k nim krátce po startu a letouny měly problémy s udržením výšky.

Klepněte pro větší obrázek
Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air

Jako jedna z možných příčin je uváděn automatický vyrovnávací systém MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System). Zjednodušeně řečeno jde o software, který zajišťuje, aby letadlo vlivem rychlosti a nastavení neztratilo výšku z důvodu ztráty vztlaku. Problém je v tom, že piloti původně nebyli o implementaci tohoto systému informováni. A školení, provedená po této nehodě, jsou často hodnocena jako vágní.

Svým způsobem je na celé této události nejsmutnější fakt, že problémy s letadlem hlásila už předchozí posádka, která s ním přiletěla z Bali. Zapsala je dokonce do technického deníku, avšak technik, který měl potíže odstranit, neměl dostatek informací k odhalení jejich skutečné příčiny.

Boeing vydal pro letadla tohoto typu softwarovou aktualizaci a v Evropě pro jistotu nelétají vůbec, dokud nebude příčina zcela jednoznačně objasněna a opravena.

Diskuze (32) Další článek: Volvo jako Velký bratr: auta budou kamerami sledovat řidiče, zda se soustředí a nejsou opilí

Témata článku: Evropa, Rusko, Letadla, Létání, Boeing, Airbus, Katastrofy, Islámský stát, MCAS, Atlantský oceán, Světové obchodní centrum, Malaysia Airlines, Ruská federace, Posádka, Tchaj-pej, Indický oceán, Letadlo, Let, Porto Alegre, Paříž, Peking, Hong Kong, Air France, Amsterdam, TNT