12 aut s nejbrutálnějším zrychlením, kterými se můžete svézt

  • Tesla překvapila tím, že ve zrychlení poráží i ryzí sporťáky
  • Podívejte se na 12 aut, která zrychlí z 0 na 100 km/h za nejkratší čas
  • Vybíráme přitom z aut, která se sériově vyrábí a mohou do běžného provozu

12. Tesla Model S P90D Ludicrous

Elektromobil Tesla Model S je nenápadný sedan, který ve zrychlení poráží i extravagantní sporťáky. Model S P90D Ludicrous má celkový výkon motorů 762 koní a maximální rychlost 249 km/h.

Tesla Model S P90D
Tesla Model S P90D

I přes celkový nižší výkon motorů a hmotnost 2250 kilogramů dokáže tento automobil solidně zrychlovat, za což může především trakce všech čtyř kol. Oficiální udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 byla 2,8 sekundy, nicméně s příplatkovým balíčkem Ludicrous se podařilo v nezávislém měření dosáhnout hodnoty 2,6 sekundy. Maximální přetížení 1,1 g přitom bylo změřeno při rychlosti 22 km/h.

s1.jpghero_normal_1800x595.jpghero-01.jpg

Po úplném nabití se P90D dokáže projet čtvrt míle s pevným startem za 10,9 sekundy, přičemž na finiši dosahuje rychlosti 122,7 km/h. Dnes už Tesla přesně tento konkrétní model nenabízí, ale bylo to právě P90D, který před pár lety uchvátil svět svým zrychlením. Dnes si drží 12. pozici mezi auty s největším zrychlením, která smí do běžného provozu.

Pokračování 2 / 12

11. Lamborghini Huracán

Lamborghini Huracán je sportovní vůz postavený italského výrobce, který nahradil předchozí vlajkovou loď Gallardo. Světový debut si odbyl a Ženevském autosalonu v roce 2014, jeho prodeje byly zahájeny ve druhém čtvrtletí roku 2014.

Lamborghini Huracán
Lamborghini Huracán

Označení LP 610-4 pochází z toho, že tento vůz má 610 koní a pohon všech kol, zatímco LP znamená „Longitudinale Posteriore“ – podélní uložení motoru. Pohonnou jednotkou je v tomto případě desetiválcový motor s objemem 5,2 litru.

Podle údajů výrobce se tento supersport s poměrem váhy a výkonu 2,36 kg/koně měl rozjet z nuly na stovku za 3,2 sekundy, což je nesporně pěkná hodnota. Nezávislé měření, provedené magazínem Car and driver, však ukázalo hodnotu ještě o 0,7 sekundy lepší, tedy 2,5 s. Z 0 na 200 km/h pak zrychloval 9,5 sekund. Maximální rychlosti 342 km/h (měřeno GPS) dosáhl Huracán na dálnici za plného provozu:

Na začátku roku 2015 se Huracán objevil v motoristickém magazínu Top Gear. Richard Hammond ho hodnotil spíše chladněji, nicméně na zkušební dráze dosáhl času 1:15,8, což je nejlepší výsledek této značky, včetně Aventadoru.

Pokračování 3 / 12

10. McLaren 720S

McLaren 720S z řady McLaren Super Series nahradil v roce 2017 model 650S. Od starší verze se liší především upraveným karbonovým podvozkem, který je lehčí a tužší.

McLaren 720S
McLaren 720S

Srdcem tohoto dravce je osmiválcový motor s objemem 3,8 litru, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. S výkonem 720 koňských sil dokáže dle oficiálních propozic výrobce zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy, na 200 km/h se dostane během 7,8 sekund. Maximální rychlost je 341 kilometrů za hodinu, zajímavý je také poměr hmotnosti a výkonu, který činí 1,78 kg na koně.

Nezávislé měření magazínu Road & Track však naznačilo, že Britové v udávaných parametrech byli poněkud skromní. Například udávaný čas na čtvrt míle je 10,3 sekundy, zatímco při nezávislém měření se stopky zastavily na hodnote 9,98 sekund.

88e666b6-03ad-4dfc-ab2d-771c4028cc0c a0a06233-8f8d-47eb-8546-950da93d41ed

Taktéž zrychlení z nuly na stovku bylo v praktických testech lepší, konkrétně to McLaren 720S zvládl za 2,5 sekundy. Dodejme, že McLaren 720S se prodává za 208 600 britských liber, což je v přepočtu asi šest a půl milionu korun.

Pokračování 4 / 12

9. Porsche 911 Turbo S (991)

Dalším „dravcem“, který zvládne z 0 na 100 km/h zrychlit během 2,5 sekundy, je Porsche 911 Turbo S (991). Model 991 byl představen v roce 2012 a německý výrobce ho prezentoval jako zcela novou platformu, navazující na původního model 911.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S

Verze Turbo S vstoupila na scénu roku 2013 a jejím nejcitelnějším přínosem mělo být zvýšení výkonu na 560 koní. Automobilka deklarovala čas zrychlení z nuly na sto na 2,8 sekundy a maximální rychlost 330 km/h. Nezávislé testy však naměřily čas ještě o tři desetinky sekundy kratší.

Zajímavostí tohoto modelu bylo natáčení kol zadní nápravy, které reaguje na aktuální rychlost. Při nízkých rychlostech se zadní kola proti předním natáčela do opačného směru, při vyšších naopak ve stejném. Tím bylo dosahováno virtuálního efektu zkrácení rozvoru, zatímco při vysokých rychlostech prodloužení rozvoru slibovalo vyšší jízdní stabilitu a agilitu.

Ve své době se varianta Turbo S prodávala za 192 000 eur, což při přepočtu tehdejším kurzem činilo kolem pěti milionů korun.

Pokračování 5 / 12

8. Bugatti Veyron a Veyron Super Sport

Sportovní vozy Bugatti Veyron a Veyron Super Sport byly navrženy a vyvinuty v Německu skupinou Volkswagen, ale vyráběly se ve francouzském městě Molsheim firmou Bugatti. Své pojmenování nesou podle závodního jezdce Pierra Veyrona. Původní verze má maximální rychlost 407 km/h a byla oceněna v televizním pořadu Top Gear.

Bugatti Veyron
Bugatti Veyron

V útrobách tohoto krasavce hřmí šestnáctiválcový motor o objemu osm litrů s výkonem 1001 koní. Při pohotovostní hmotnosti 1 888 kilogramů to znamená 1,88 kilogramů na koně. Impozantní byla také spotřeba paliva, která ve městě dosahovala 40,4 l/100 km.

Od roku 2010 se vyráběla verze Super Sport, která nabídla až 1200 koní a maximální rychlost (elektronicky omezenou) na 415 km/h. Přes evidentní rozdíly nakonec obě „Bugatky“ dokázaly zrychlit z nuly na sto za 2,5 sekundy.

Pokračování 6 / 12

7. Lamborghini Aventador SV

Limitovaná série, sestávající ze 600 kusů Lamborghini Aventador SV, přijela se dvanáctiválcovým motorem o objemu 6,5 litrů. Poprvé byla k vidění na autosalonu v Ženevě a proti standardní verzi vážila o padesát kilogramů méně.

Lamborghini Aventador SV
Lamborghini Aventador SV

Snížení hmotnosti bylo dosaženo především využitím uhlíkových vláken jak uvnitř, tak vně vozu. Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce nabídl velmi solidní poměr výkonu a hmotnosti 2,03 kg na koně. Auto má také vylepšenou aerodynamiku, přičemž přítlačná síla se zvýšila o 180 %.

Oficiální deklarované zrychlení z nuly na stovku je během 2,8 sekund, což je samo o sobě pěkné číslo. V nezávislém měření, provedeném magazínem Motor Trend Channel, dosáhl z pevného startu rychlosti 100 km/h během 2,5 sekundy.

Dodejme, že cena tohoto supersportu se pohybovala od 493 069 amerických dolarů, což při přepočtu tehdejším kurzem odpovídalo zhruba 11,8 milionům korun.

Pokračování 7 / 12

6. LaFerrari

Až šesté místo musí stačit ke štěstí příznivcům italské automobilky se vzpínajícím se koněm ve znaku. LaFerrari (F150) je hybridní sportovní vozidlo. Ferrari nepovolilo standardní nezávislé testy na neutrální půdě, takže hodnoty uváděné v časopisech, byly získány na zkušební dráze Ferrari se speciálně upraveným vozem.

LaFerrari
LaFerrari

Dvoumístné kupé s dvanáctiválcovým motorem o objemu 6,3 litru, elektromotorem a systémem rekuperace energie KERS váží 1585 kg a jeho celkový výkon je 963 koní (1,64 kg/koňskou sílu). Bylo vyrobeno pouze 499 kusů, přičemž cena začínala na jednom milionu amerických dolarů (při tehdejším kursu cca 24 milionů korun), ovšem dnes šplhá až k několikanásobku.

Podle oficiálních údajů automobilky zvládne tento model překonat maximální rychlost 349 km/h a z nuly na stovku se rozjede během 2,4 sekund. Pro zajímavost rychlosti 200 km/h dosáhne za méně než sedm sekund a na rychlost 300 km/h zrychlí za 15 sekund.

Pokračování 8 / 12

5. Lamborghini Huracán Performante

Lamborghini Huracán Performante byl představen jako okruhová verze Huracána na Ženevském autosalonu v roce 2017. Huracán Performante prošel různými vnějšími změnami, z nichž nejvýraznější se dotkly předních a zadních nárazníků, na které se nyní používá uhlíkové vlákno.

Lamborghini Huracán Performante
Lamborghini Huracán Performante

Pro zvýšení přítlaku bylo přidáno nastavitelné zadní křídlo z uhlíkových vláken, dále byla změněna pozice výfukového systému a zadní difuzor. Také interiér prošel změnami – přinesl nová sportovní sedadla a digitální rychloměr (podobný rychloměru z Aventadoru SV).

Lamborghini tedy nepoužilo při vytváření verze Performante žádnou magii – jen praktickou a spolehlivou metodiku přidávání energie, snižování hmotnosti a vylepšování aerodynamiky. Maximální rychlost je omezena omezovačem na 325 kilometrů za hodinu a auto i se svými úpravami může do běžného provozu.

Pohon zajišťuje 5,2litrový desetiválec, který byl vyladěn tak, aby produkoval 631 koňských sil. Při hmotnosti 1555 kilogramů je poměr váhy a výkonu 2,46 kg/koně. V nezávislém testu dokázal Lamborghini Huracán Performante zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy.

Pokračování 9 / 12

4. Dodge Challenger SRT Demon

SRT Demon debutoval coby ostřejší verzí Dodge Challengeru na automobilové výstavě Auto Show, která se konala v New Yorku v dubnu tohoto roku. V jeho útrobách se skrývá osmiválcový motor s objemem 6,2 litru, který při použití stooktanového benzínu poskytne výkon až 852 koňských sil.

Dodge Challenger SRT Demon
Dodge Challenger SRT Demon

Při pohotovostní váze 1930 kilogramů činí poměr hmotnost/výkon 2,26 kilogramu na koně. Automobil, který bude vyroben pouze v edici čítající 3300 kusů, je vysloveně postavený na rychlou akceleraci. Tomu je podřízeno téměř vše, včetně skutečnosti, že v základní verzi je v autě jen jedna sedačka. Vozidlo bude obuto do silničních pneumatik od firmy Nitto Tire, označených NT05R.

Zatím nejsou k dispozici žádná oficiální nezávislá měření, takže se musíme spolehnout na data od výrobce. Podle něj Dodge Challenger SRT Demon zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy a z 0 na 161 km/h (tj. na 100 mil/h) za 5,1 sekundy. Uvidíme, zda reálné testy tyto časy ještě posunou, je pravděpodobné, že ano.

Zahájení prodejů je plánováno na podzim tohoto roku a očekává se cenovka nižší než 100 000 dolarů, tedy kolem 2,2 milionů korun. To by z tohoto Dodge udělalo jeden z cenově nejdostupnějších vozů s brutálním zrychlením.

Pokračování 10 / 12

3. Bugatti Chiron

Dvoumístný supersport Bugatti Chiron, byl vyvinut a vyráběn ve francouzském Molsheim jako nástupce Bugatti Veyron. Poprvé byl vystaven na Ženevském autosalonu 1. března 2016. Osmilitrový motor se čtyřmi turbodmychadly poskytuje brutální výkon 1500 koňských sil. Podle výrobce měl díky němu vůz zrychlovat z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy, z 0 na 200 km/h za 6,5 sekund a z 0 na 300 km/h za 13,6 sekund.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron

Tento model také držel rekord ve zrychlení z 0 na 400 km/h a následném zastavení, kdy bývalý jezdec F1 Juan Pablo Montoya dosáhl rychlosti 400 km/h během 32,6 sekund a dalších 9,4 sekundy pak potřeboval k zastavení.

O pár týdnů později však tento rekord překonal Koenigsegg Agera RS časem 36,44 sekundy (v počátečním zrychlení z 0 na 100 km/h má však Agera čas 2,8 s, proto se do našeho dnešního přehledu nedostala). Dodejme, že maximální rychlost Chironu je z bezpečnostních důvodů, týkajících se zejména pneumatik, omezena na 420 km/h. Předpokládaná skutečná „maximálka“ je 463 km/h.

Auto s cenovkou 2 998 000 amerických dolarů, tedy v přepočtu asi 65 milionů korun, dokázalo v nezávislém testu zrychlit z nuly na stovku za 2,3 sekundy.

Pokračování 11 / 12

2. Tesla Model S P100D Ludicrous+

Na druhém místě je novější Tesla Model S P100D. Jedná se o verzi s vylepšenou baterií Ludicrous+, jejímž přínosem je nejen větší dojezd (až 613 kilometrů), ale právě také lepší akcelerace. Tento praktický sedan působí mezi čistokrevnými sporťáky jako zjevení, ale na druhé místo žebříčku aut s největším zrychlením se dostal právem.

Tesla Model S
Tesla Model S

Tesla Model S P100D Ludicrous+ dosáhla v nezávislém testu 2,3 sekundy, tedy abychom byli zcela přesní, oficiální čas zrychlení z nuly na stovku zní 2,276 sekundy.

Veřejnost poněkud překvapilo, že přes dvě tuny těžké auto dokázalo tak skvěle akcelerovat. Důvody jsou v podstatě tři: vysoký výkon s okamžitým točivým momentem, pohon všech kol a vynikající přilnavost. Kombinace těchto faktorů dovezla Teslu na druhé místo našeho přehledu.

Díky rychlonabíjení zvládnete tento nenápadný sedan nabít na 80% kapacitu během 70 minut.

Pokračování 12 / 12

1. Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder je hybridní sportovní vůz, kterému pod kapotou pracuje osmiválcový motor s objemem 4,6 litru a výkonem 616 koní. Vedle toho je vybaven ještě dvěma elektromotory s výkonem 283 koní, čímž celkový špičkový výkon šplhá na 899 koní. Produkce tohoto modelu byla zahájena v září 2013, přičemž auto stálo 611 tisíc eur, tedy v přepočtu při tehdejším kursu bezmála 16 milionů korun. Výroba Porsche 918 Spyder skončila v červnu 2015.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder

Při hmotnosti auta kolem 1,7 tuny předpokládal výrobce zrychlení z 0 na 100 km/h během 2,5 sekund, z 0 na 200 km/h za 7,2 sekundy a z 0 na 300 km/h za 19,9 sekund. Maximální testovaná rychlost byla 350 km/h a poměr hmotnosti k výkonu byl 1,92 kilogramu na koňskou sílu, v odlehčené verzi dokonce jen 1,84 kilogramu na koňskou sílu.

V roce 2014 potvrdil tento sporťák své ambice, když v nezávislém měření zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 2,2 sekundy. Pro test byly použity pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 325/30ZR-21. Stojí za zdůraznění, že se nejedná o závodní pneumatiky bez vzorku (tzv. slicky), ale o běžně dostupné pneumatiky, se kterými se může do běžného provozu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud