Astronomie | Fotografování

20 nejlepších astrofotek Petra Horálka, nejúspěšnějšího českého fotografa oblohy

• Petr Horálek je jedním z nejúspěšnějších astrofotografů světa
  • Již 20 jeho fotografií bylo publikováno jako prestižní Astronomický snímek dne (APOD)
  • 5 z nich vzniklo v Česku, zbytek v jiných zemích světa

Ve čtvrtek 26. prosince 2019 publikovala NASA jubilejní 20. snímek českého fotografa Petra Horálka jako prestižní Astronomický snímek dne (APOD). Fotograf se tak dostal do úzké skupiny lidí z celého světa, kterým se takového milníku podařilo dosáhnout.

Dvacet úspěšných snímků zobrazuje nejrůznější astronomické jevy a noční pohledy zachycené po celém světě. Mezi publikovanými snímky je i 5, které vznikly v Česku (z toho 4 na Ústupkách u Sečské přehrady) a 4 na území Slovenska (právě i jubilejní dvacátý). Co na jednotlivých fotografiích můžete uvidět a čím zaujaly editory výběru, profesory Roberta Nemiroffa a Jerryho Bonnella?

Nebeský portál na Novém Zélandu

APOD 29. července 2014. Celooblohová mozaika nad bujně porostlým, ale chladným prostředím vrchu Te Mata Peak (v překladu „Hora spícího obra“) na Novém Zélandu odhaluje sytý rudý nádech nočního nebe, kříženého majestátní Mléčnou dráhou jižní zemské polokoule. Tento odstín pochází ze silné emise kyslíkových a hydroxylových molekul vysoko v zemské atmosféře, které takto září po reakci s ultrafialovým zářením od Slunce.

Toto tzv. airglow je zachytitelné kdekoliv na naší planetě, ale žel kvůli světelnému znečištění vynikne až na fotografiích z míst daleko od civilizace. Zvolená projekce panoramatického snímku navíc připomíná Sauronovo oko z Pána Prstenů, jehož filmová verze vznikla právě v těchto novozélandských končinách.

Diskuze (2) Další článek: Poskytovatelé internetu v USA začali lidem zrychlovat linky a ruší datová omezení. Pomáhají lepší práci z domova